• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402021912073
  • خبرنگار : 71516

/گزارش/

ارتباط عملیات غافلگیرکننده رژیم صهیونیستی در غزه با بحران نتانیاهو و بن گویر

ارتباط عملیات غافلگیرکننده رژیم صهیونیستی در غزه با بحران نتانیاهو و بن گویر

مشاور قضایی دولت اسرائیل، پیش از سحرگاه امروز سه‌شنبه، مجوز حمله به غزه را تایید کرد. در حالی که رژیم صهیونیستی سه هدف را برای این تجاوز تعیین کرد که طی آن سه تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی ترور شدند و غیرنظامیان از جمله کودکان در جنایت جنگی جدید اسرائیل به شهادت رسیدند. این عملیات در سایه بحران سیاسی شدید این رژیم صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت بهداشت فلسطین نوار غزه اعلام کرد که در تجاوز صبح امروز به غزه ۱۳ تن از جمله چهار کودک و چهار زن به شهادت رسیدند و ۲۰ شهروند شامل سه کودک و هفت زن مجروح شدند و در میان مجروحان حال آنها وخیم است. اشغالگران در تجاوزات خود سه تن از رهبران جهاد اسلامی به نام‌های طارق عزالدین، جهاد الغانم و خلیل البهتینی را ترور کردند.

آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص گفت: جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیش از ۱۰۰ موشک و راکت روز سه شنبه گذشته اسرائیل را در واکنش به شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی و از رهبران این جنبش مورد هدف قرار داد. در سطح سیاسی و در نهاد امنیتی انجام یک واکنش قوی بررسی شد اما این فرضیه مطرح شد که فرماندهان جهاد اسلامی به پناهگاه‌ها می‌روند برای همین تصمیم گرفته شد که یک حمله محدود انجام شود و منتظر زمان مناسب بمانند که صبح امروز سه شنبه زمان این عملیات بود.

گردان‌های القدس صبح امروز سه شنبه شهادت سه تن از فرماندهان خود در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را اعلام کردند.این سه فرمانده «جهاد الغنام» دبیر شورای نظامی سرایا القدس، «خلیل البهتینی» فرمانده منطقه شمال نوار غزه و «طارق محمد عزالدین» یکی از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری بودند.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر بهاراو مایارا،‌ مشاور قضایی دولت اسرائیل منتشر شد، آمده است: مشاور قضایی پس از دریافت گزارشی از ارزیابی‌های سازمان‌های امنیتی اعلام کرده به منظور انجام عملیات نظامی بر اساس متن قانون، نیازی به تشکیل جلسه کابینه وزارت امور سیاسی و امنیتی نیست.

به گفته ران بن یشای، تحلیلگر نظامی در وب سایت Ynet، این تجاوز سه هدف دارد، بازدارندگی، جلوگیری از عملیات مقاومتی برنامه ریزی شده بیشتر در کرانه باختری و هدف سوم انتقام است، که یک هدف احساسی است، نه یک هدف. نظامی.

بن یشای بعید دانست که این تجاوز در عرصه بین‌المللی برای اسرائیل مشکل ایجاد کند و این احتمال وجود دارد که دولت واشنگتن متوجه شود که اسرائیل حق دارد رهبران جهاد در غزه را هدف قرار دهد!

بن یشای و همچنین کانال ۱۲ تلویزیون و دیگر رسانه‌های اسرائیلی پس از تیره شدن روابط بین وی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی، اعلام کردند که هدف از این تجاوز به غزه حفظ یکپارچگی دولت بنیامین نتانیاهو است. وی و اعضای حزبش جلسه دولت را تحریم کردند و تهدید کردند که از شرکت در این نشست خودداری خواهند کرد. رای گیری در کنست مشروط به حل این بحران با عملیات نظامی در سرزمین‌های فلسطینی است.

بنابراین براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی؛ یکی از مهم‌ترین دلایل عملیات «سپر و پیکان» رژیم صهیونیستی علیه غزه بحران داخلی دولت رژیم صهیونیستی است. دولت بنیامین نتانیاهو از احزاب تندروی راست گرا تشکیل شده که سیاست‌های خصمانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارند. یکشنبه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزبش در نشست هفتگی دولت شرکت نمی‌کند به این دلیل که سیاست دولت غیر قابل قبول است. پیش از آن نیز وی و نمایندگان حزبش از مشارکت در رأی گیری در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) خودداری کرده بودند.

بن گویر اعلام کرد که این اقدام در واکنش به پاسخ ضعیف دولت رژیم صهیونیستی به شلیک اخیر موشک‌ها از نوار غزه بوده است. با تحریم جلسات کنست توسط حزب بن گویر ائتلاف دولتی نتانیاهو اکثریت لازم را برای تصویب قوانین از دست می‌دهد.

بعد از عملیات سپر و پیکان علیه نوار غزه بن گویر در توییتی نوشت: اکنون زمان فرا رسیده است.

سایت واللا اعلام کرد که ایتامار بن گویر بعد از این عملیات نظامی به تحریم دولت و کنست پایان داده است. بن گویر گفت: این یک آغاز جدید است. اکنون زمان تغییر سیاست در قبال غزه فرا رسیده است.

به گفته آمیت سگال، تحلیلگر سیاسی کانال ۱۲، بحران بین نتانیاهو و بن گویر "بامداد امروز ساعت ۰۲:۲۴ در رفح پایان یافت." سگال تجاوز به غزه را که ارتش اسرائیل آن را "سپر و پیکان" نامید، به عنوان عملیات "صلح و درخت" برای پایین آوردن هشدار بن گویر توصیف کرد.

علاوه بر بحران در داخل دولت رژیم صهیونیستی نتانیاهو با بحرانی با مخالفان به دنبال طرح اصلاحات قضایی مواجه است. مخالفان این طرح را کودتا می‌دانند. برای هجدهمین هفته متوالی هزاران اسرائیلی شنبه در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی که اختیارات دادگاه عالی را کاهش داده و به اعتراف دولتی اجازه نظارت بر کمیته تعیین قضات را می‌دهد، تظاهرات کردند.

مخالفان اسرائیلی از جمله یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی می‌گویند نتانیاهو از طریق این طرح جنجالی برای تبدیل اسرائیل به یک دولت دیکتاتور و فرار از محاکمه در پرونده‌های فساد تلاش می‌کند. در حالی که نتانیاهو می‌گوید هدف از این طرح ایجاد توازن میان دولت، کنست و دستگاه قضایی است.

رئیس رژیم‌ صهیونیستی میزبان مذاکرات میان دولت و مخالفان از چند هفته پیش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف و رسیدن به یک راهکار میانه است اما این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته است.

فلسطینی‌ها می‌گویند نتانیاهو می‌خواهد از طریق عملیات سپر و پیکان بحران داخلی خود را به غزه صادر کرده و هم‌پیمانانش را برای ممانعت از سقوط دولتش که تنها پنج ماه از تشکیل آن می‌گذرد، راضی کند.

این حملات جدید رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در زمانی صورت می‌گیرد که جهان عرب مشغول بحران‌ها و مسائلی از جمله جنگ سودان است.

از اواسط ماه آوریل سودان شاهد درگیری‌های خونین میان ارتش با رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع با رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) است که به کشته شدن صدها تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر منجر شده است.

کشورهای عربی از جمله عربستان طرح‌هایی را برای آتش‌بس میان طرف‌های درگیر سودانی مطرح کرده‌اند و جده میزبان مذاکرات این طرف‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha