• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402042616934
  • خبرنگار : 71553

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

نیازمند مدلسازی در تهاتر هستیم/ نباید تهاتر را محدود به چند کالای خاص کنیم

نیازمند مدلسازی در تهاتر هستیم/ نباید تهاتر را محدود به چند کالای خاص کنیم

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای حل مشکلات تجاری، تهاتر کالاها و تبادل رسمی مالی میان دو کشور است، گفت: در حال حاضر تهاتر تنها در برخی کالاها و به صورت ساده پیش‌رفته، اما باید مدلسازی مشخصی در این راستا داشته باشیم.

مهدی سروی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تهاتر در دستور کار هیات‌های تجاری و رایزن‌های بازرگانی قرار دارد، گفت: به دلیل اینکه چندین سال است به واسطه تحریم با مشکلاتی در زمینه نقل و انتقالات پول مواجه هستیم یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای حل مشکلات تجاری بین ما و کشورهای دیگر  تهاتر کالاها وتبادل رسمی مالی میان دو کشور است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای تعاملات بانکی بین کشورها وجود نداشته و یا اینکه در بحث تبادلات تجاری همگنی کالاها و مدلسازی تهاتر با مشکلاتی همراه بوده در عرصه عمل دیدیم که تنها تهاتر در برخی کالاها و به صورت ساده پیش‌رفته و شامل همه کالاها نمی‌شود. مثلا نفت و گاز را با گوشت تهاتر می کردیم که بسیار ساده بود. یا اینکه اقلام مختلفی در زمینه فلزات داریم که قابلیت صادرات دارند ولی چون  مدلسازی درستی در این بخش نداریم  و در قبال صادرات آنها محصولات ریزتر دریافت می‌کردیم، به سراغ اینگونه موارد نمی‌رفتیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت در سفرهای اخیرش به کشورهای آفریقایی به این مسائل ورود کرده تا بتواند سطح روابط تجاری را با کشورهای دیگر افزایش دهد. تصمیماتی نیز در خصوص تهاتر با کشورهای آفریقایی گرفته شد که این رویه باعث کاهش چالش‌ روابط‌ تجاری می‌شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مدلسازی مشخصی برای تهاتر نداشته‌ باشیم تنها به چند کالای خاص محدود می‌شویم و پیشرفتی حاصل نخواهد شد، گفت: در حوزه کشاورزی و بازرگانی وابستگی گسترده‌ای به نظام بانکی بین‌المللی داریم که یکی از موارد آن  تهاتر نفت است. می توانیم با خریداران محصولات نفتی در کشورهای مختلف به جای نقل و انتقالات ارزی، تهاتر کنیم. یعنی می‌توانیم از همان مبدای که کالا را صادر کردیم از همان مبدا هم کالا وارد کنیم و نقل و انتقالات ارزی انجام ندهیم تا با ریسک فراوان مواجه نشویم.

به گفته وی مثلا اگر نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای خاص صادر می‌کنیم در قبالش محصولات کشاورزی و اقلام اساسی وارد کنیم. این فقط نیازمند توافق با کشورهای طرف معامله است و شدنی است.

سروی تصریح کرد:تهاتر می‌تواند در یک مکانیسم مشخصی اتفاق بیفتد. مثلا آمریکا با کشوری مثل کانادا توافقی تجاری دارد که تعدادی کالا با تعرفه مشخص صادر و تعدادی نیز با تعرفه مشخص وارد کند. این خودش نوعی تهاتر است و  نقل و انتقالات ارزی بین دو کشور با توجه به اینکه شرایط تحریمی مشابه ما ندارند ساده است. اما با توجه به اینکه با شرایط تحریم مواجه هستیم و نظام بانکی با مشکل مواجه است و جایگزینی هم برای آن نداریم ناگزیزیم از این روش به عنوان یک راهکار موقتی و گذرا استفاده کنیم تا بتوانیم در ادامه به یک سیستم تبادل مالی رسمی با کشورهای دیگر برسیم. کاری که چین سالهای سال است انجام می‌دهد و خودش را از تبادلات بانکی بین الملل جدا می کنند تا مسائل را مدیریت کند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha