• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402062716551
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

لزوم رفع محدودیت‌ها جهت توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

لزوم رفع محدودیت‌ها جهت توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را باید رفع کرد تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم شود.

به گزارش ایسنا، محمود امانی در سیصد و سومین جلسه کمیسیون برنامه های درسی و تربیتی گفت: هدف آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش متناسب با استانداردهای ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علائق جامعه است.

وی افزود: باید محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را رفع کرد تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یک ضرورت است، اظهار کرد: اگر دنبال افرادی ماهر، توانمند و با کارآیی بالا برای ورود به بازار کار هستیم، مدیریت کلان کشور باید نسبت به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش اهتمام ویژه ای داشته باشد.

امانی بیان کرد: متناسب سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس منطق و استانداردهای ملی باعث توسعه کیفی آنها می‌شود.

وی افزود: این بخش نیازمند یک تفکر جدید یکپارچه و منسجم برای توسعه کمی و کیفی است. مهم ترین موضوع در اینجا توجه جدی به فهم و درک عمومی جامعه در طراحی و راه اندازی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش است تا به یک نوآوری ملی در این زمینه دست بیابیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اکنون اقبال به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش زیاد شده است، نباید با تصمیمات نادرست جلوی توسعه کمی و کیفی آنها گرفته شود.

امانی با اشاره به اینکه آموزش درست و اصولی باعث شکوفایی استعدادها می شود ابراز کرد: پاسخگویی به نیازهای جامعه بر اساس منطق، فهم عمومی، علائق و استانداردهای ملی یک ضرورت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: توجه جدی به بحث کیفیت آموزش، مهارت آموزی، محتوای برنامه درسی، استادکار ماهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که باید در توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های نوین در جهان و به تبع آن پدید آمدن شغل‌های جدید، می‌طلبد با منطق جدیدی وارد عرصه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بشویم چون با توسعه فناوری‌های جدید یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید جای آنها را می‌گیرد لذا باید یک پایش اصولی و منطقی درباره برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شود تا با نیازها و شرایط کنونی جامعه مطابقت بیشتری داشته باشند.  

امانی با طرح این سوال که چرا به هنرستان‌هایی که دارای استانداردهای لازم و مجوز از مراجع معین هستند اجازه فعالیت داده نمی شود؟ اظهار کرد: وقتی یک متقاضی تاسیس هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرجع مشخص و استانداردهای لازم را داراست نباید برای آنها موانع و محدودیت ایجاد شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: نیازسنجی، پاسخگوی به علائق متقاضیان و نیازهای دنیای کار رفع موانع و محدودیت‌های توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله کارهایی است که باید در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha