• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402072920317
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از هفدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از هفدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

هفدهمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، هفدهمین روز رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در جلسات علنی امروز (شنبه) بیست و نهم مهر ۱۴۰۲ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه پرداختند و قرار است از امروز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سه شیفت کاری برگزار شود.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در هفدهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

 مصوبات

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سهم بیمه‌گذار را در موارد بستری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر رایگان در نظر گرفتند.

* با تصویب بند الحاقی ۴ ماده ۷۳ لایحه هفتم توسعه؛ برنامه سازمان های بیمه گر پایه سلامت را مکلف کردند تا در طول اجرای برنامه، حداقل پنج درصد از اعتبارات مصوب سالانه خود را جهت ارتقای اصول پیشگیری در سطح جامعه صرف کند.

* با تصویب بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که در طول اجرای برنامه میزان مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکو افزایش پیدا کند.

* با تصویب ماده ۷۴ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ اهداف کمی سنجه‌های عملکردی ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه در طول اجرای برنامه هفتم تعیین شد.

*‌ با تصویب بند الف ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور مکلف به تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویه‌ها، روش‌ها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشکیلات دستگاه‌های فرهنگی شد.

* با تصویب بند ث ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به تهیه طرح مسجد محوری در محلات کردند.

* با تصویب بند ج ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان اوقاف و امور خیریه را به تهیه طرح احیا و فعال‌سازی موقوفات، جهت حمایت و تقویت فعالیت‌های قرآنی، هیأت، مساجد و بقاع متبرکه مکلف کردند.

* با تصویب بند چ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا شد.

* با تصویب بند خ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان مشوق‌های مالیاتی را برای تکمیل، تجهیز و توسعه اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی و مدارس و حفاظت از میراث فرهنگی در مناطق محروم و کم‌برخوردار در نظر گرفتند.

* با تصویب بند الحاقی ۵ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند تا نسبت به مطالعه زیرساخت اقلیم‌های فرهنگی کشور اقدام کند.

* با تصویب بند الف ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما را مکلف کردند هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد خود را در حوزه حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی با رویکرد تعمیق فرهنگ اسلامی به مجلس ارائه کنند.

* با تصویب  بند الحاقی ۲  ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ یک‌ درصد از هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص پیدا می کند.

* با تصویب  بند ب ماده ۷۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ تکالیفی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت دسترسی عموم مردم به شبکه ها و برنامه‌های صداوسیما در اقصی نقاط کشور تعیین کردند.

* با تصویب بند پ ماده ۷۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  سازوکاری برای نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر تعیین کردند.

* با تصویب ماده ۷۸ و تبصره ۱ این ماده از لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌  سازمان صدا و سیما را به تهیه آیین نامه نحوه تعیین میزان حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان مکلف کردند.

* با تصویب الحاق یک جزء به بند الف ماده ۷۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌  یک تشویق مالیاتی برای حامیان بخش غیر دولتی جهت فعالیت در عرصه ورزش کشور تعیین کردند.

* با تصویب ماده ۷۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان هدف‌گذاری کاهش سقط جنین غیرقانونی نسبت به وضع سال ابتدای اجرای این برنامه را ۳۰ درصد تعیین کردند.

* با تصویب تبصره بند الف ماده ۸۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌  وزارت آموزش و پرورش مکلف به راه اندازی بازار مجازی و غیر مجازی «نوجوان کارآفرین» در راستای هدفمندسازی اوقات فراغت نوجوانان و مستندسازی فعالیت نوجوانان شد.

* با تصویب بند ب ماده ۸۰ و تبصره های این ماده از لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ معاونت امور زنان و خانواده مکلف شد نسبت به تعیین شاخص‌های سنجش وضعیت زنان و خانواده، تهیه اطلس حوزه زنان و خانواده و آینده پژوهی مسایل این حوزه در سال اول برنامه اقدام نماید.

* با تصویب بند پ ماده ۸۰ و تبصره های این ماده از لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به انجام اقداماتی برای توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست شد.

* با تصویب بند ت ماده ۸۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان سازمان اجتماعی وزارت کشور را به اصلاح و تکمیل «برنامه کنترل و کاهش طلاق» مکلف کردند.

* با تصویب بند ث ماده ۸۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به تهیه مقررات و سازوکارهای اجرائی برنامه اشتغال بانوان با رعایت نقش زن در خانواده با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور مکلف کردند.

ارجاعیات

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان بند ث ماده ۷۳ لایحه را که به ساز و کار حمایتی دولت از سه دهک پایین جامعه در حوزه درمان باز می‌گشت را به منظور بررسی و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

همچنین بند الحاقی ۲ ماده ۷۳ لایحه برنامه که به الزام پوشش بیمه سلامت برای تمام افراد غیر ایرانی مقیم کشور بازمی‌گشت را به منظور بررسی مجدد و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

با تصمیم نائب رئیس مجلس بند ب ماده ۷۵ این لایحه جهت رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر سبک زندگی مردم پیش‌بینی شده است.

بند الف ماده ۷۷ و تبصره‌های این بند از لایحه در فصل ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه هم با تصمیم قالیباف احکام مربوط به سنجه‌های عملکردی صدا و سیما جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

پیشنهادات

در ادامه این جلسه،‌ نمایندگان با پیشنهاد الحاق بندی به بند ث ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند به تهیه آئین‌نامه اجرایی حمایت و پشتیبانی از مردمی سازی فرهنگ و جریان حلقه های میانی مروج گفتمان انقلاب اسلامی.

حذفیات

پس از بررسی بند ب و بند الحاقی ۱ ماده ۷۶ این لایحه و پس از شنیدن  اظهارات مخالفت و  موافق این بند و همچنین اظهارات نماینده کمیسیون تلفیق و نماینده دولت،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ممانعت از ورود به موضوع «تنظیم‌گری صدا و سیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر» در برنامه هفتم توسعه، بر لزوم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تاکید کرد.

نمایندگان با حذف بند الحاقی ۱ از ماده ۷۸ لایحه،‌  با تصویب حکمی درباره حضور بازنشستگان در ریاست فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، ریاست کمیته‌های ملی المپیک و پاراالمپیک مخالفت کردند.

تذکرات

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به الزام بیمارستان‌ها برای قرارداد مستقیم با بیمه‌های تکمیلی مربوط می‌شد، مسعود پزشکیان بیان کرد: بیمه‌های تکمیلی همان زیر میزی هستند که رومیزی شده‌اند. بنده به عنوان جراح یک عمل را که در بیمه پایه تعریف شده است قبول نمی‌کنم و به جای آنکه عمل را با ۱۰ میلیون تومان انجام دهم در بخشی دیگر با عنوان بیمه تکمیلی با ۱۰۰ میلیون تومان عمل را انجام می‌دهم. با عنوان بیمه تکمیلی چهار برابر به من پول داده می‌شود.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به الزام پوشش بیمه سلامت برای تمام اتباع قانونی مقیم کشور باز می‌گشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این‌که چگونه با مهاجران و اتباع تعامل داشته باشیم باید در یک برنامه جامع دیده شود که اکنون حاکمیت در حال تصمیم‌گیری در این خصوص است.

داوود منظور همچنین در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه که به افزایش مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار باز می‌گشت، بیان کرد: هرگونه افزایش قیمت سیگار در داخل کشور انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد. همانطور که اکنون انواع سیگارهای مختلف در داخل کشور به صورت قاچاق وجود دارد. اگر ما قیمت رسمی سیگار را در کشور افزایش دهیم بازار غیررسمی سیگار توسعه می‌یابد که خروجی آن نیز بی‌انضباطی در اقتصاد خواهد بود.

سید مرتضی خاتمی هم با بیان اینکه سالانه ۶۵ هزار نفر از جمعیت کشور به خاطر مصرف دخانیات به کام مرگ می‌روند، تصریح کرد: هدف از افزایش مالیات سیگار و سایر محصولات دخانی رفتارسازی است تا افراد آلوده به مصرف سیگار نشوند. خانواده‌های ما انتظار دارند که ما محصولات مفید و کالاهای اساسی سبد خانوار آنها را ارزان کنیم.

نظرات نمایندگان مخالف و موافق افزایش مالیات محصولات دخانی رار می توانید در این لینک بخوانید.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به راه اندازی سامانه‌ای برای رصد سبک زندگی مردم،‌ احمد راستینه تاکید کرد: حریم خصوصی افراد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است که ما پایبند آن هستیم. اینجا بحث کلان داده‌ها است که براساس قوانینی موضوع کلان داده‌ها و دسترسی به آنها وجود دارد لذا در صورت رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی در این بند دیگر بحث حریم خصوصی منتفی است ما باید اشراف کاملی بر کلان داده‌های فرهنگی – اجتماعی داشته باشیم.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دغدغه و نظرات دوستان را اصلاح می‌کنیم، اساسا  نباید وارد حوزه مسائل شخصی شویم اما این حوزه‌ای است که ما طبق مصوبات شورای عالی آن را شروع کردیم و این بند به ما کمک می‌کند؛ ما این موضوع را در دولت و کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار داریم؛ با این موضوع امکان برنامه ریزی و آمایش فرهنگ در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد.

درادامه این جلسه مهدی عسگری با اشاره به اضافه شدن ۳۳۰ هزار هکتار به محدوده شهری و روستایی در طول برنامه هفتم گفت: بر این اساس ۲۵ درصد به محدوده سکونتگاهی کشور در شهر و روستا افزوده خواهد شد و این یک تحول بسیار بزرگ در راستای شکستن احتکار زمین و کنترل قیمت مسکن محسوب می شود.

همچنین در جریان رسیدگی به بند ب ماده ۷۶ گزارش کمیسیون تلفیق با تاکید بر لزوم نظارت بر محصولات شبکه نمایش خانگی رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر لزوم نظارت بر عملکرد سامانه‌های نمایش درخواستی (VOD) گفت: الان سامانه‌های نمایش درخواستی در کشور در حال رقابت هستند و اتفاقا در این حوزه‌ها رقابت کردن نیز مناسب است چراکه موجب کاهش هزینه برای مردم می‌شود اما باید بر محتوای آنها نظارت کنیم.

محسن زنگنه هم تاکید کرد که رسانه‌های صوتی تصویری فراگیر نقش بی‌بدیلی در حوزه فرهنگی بر جای گذاشته و امروز فرزندان و خانواده‌های ما را درگیر خود کرده است و لذا مجلس باید در جریان قرار گیرد تا در این حوزه چه می‌گذرد.

موضوعات خارج از برنامه 

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، زهره الهیان در تذکری شفاهی خواستار تامین مالی رسیدگی به پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه از سوی کشورهای اسلامی شد و افزود: از دادستان لاهه به عنوان دیوان بین‌المللی انتظار می‌رود دستور توقف فوری این نسل‌کشی را صادر کند و از کشورهای اسلامی انتظار تامین مالی برای بررسی پرونده رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی لاهه می‌رود.

 در همین ارتباط عباس گودرزی تاکید کرد که دنیا حمایت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی را که دستش به خون زنان و کودکان بی‌گناه غزه آلوده است فراموش نخواهد کرد.

درتذکری دیگر جعفر قادری با بیان اینکه قانون نقل و انتقال سوابق بیمه قریب به ۵ ماه است که مصوب شده و انتظار می رود دولت سریع تر آیین نامه اجرایی این قانون را ابلاغ کند، گفت: اجرای قانون نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای مطالبه جامعه بوده و تاخیر چند ماهه در ابلاغ آیین‌نامه این قانون قابل قبول نیست.

محمد تقی نقدعلی هم با اشاره به قطع یارانه برخی افراد به دلیل متصل نبودن سامانه رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سامانه اداره ثبت اسناد خواستار رسیدگی وزارت رفاه به این موضوع شد.

همچنین حسین رجایی در تذکری خواستار اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از بروز اشکال در قبوض گاز مشترکین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha