• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402072920848
  • خبرنگار : 71616

به مناسبت روز صادرات اعلام شد

حجم مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۷ درصد بیشتر شد

حجم مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۷ درصد بیشتر شد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مناسبت روز ملی صادرات، از عبور حجم مبادلات تجاری این منطقه (واردات و صادرات) از مرز ۸۶۱ میلیون دلار خبر داد که بالغ بر ۲۶۱ میلیون دلار آن مربوط به آمار صادرات از گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد است؛ این میزان مبادلات تجاری نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد به این خبرگزاری، کوروش فتاحی، به مناسبت روز ملی صادرات، اظهار کرد: طی شش ماهه نخست امسال صادرات کالا با  ارزش ریالی بالغ بر ۲۶۱ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد به پنج کشور دنیا صورت گرفته است. عمده کالاهای صادر شده، شمش آلومینیوم، اسلب و بیلت بوده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه کشورهای ترکیه، چین، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی و هند، عمده خریداران کالاهای صادراتی منطقه ویژه اقتصادی لامرد از طریق  گمرک این منطقه بوده‌اند.

 وی ضمن اشاره به اثر صادرات، بر توسعه منطقه خاطرنشان کرد: صادرات غیر نفتی علاوه بر تقویت خود اتکایی کشور در زمینه تامین ارز، سبب افزایش قدرت اقتصادی بنگاه‌های کوچک و بزرگ خواهد شد؛ ضمن اینکه ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی در منطقه ویژه به منظور حفظ و توسعه بازارهای صادراتی از مهمترین دستاوردهای اقتصاد صادرات‌محور برای منطقه خواهد بود؛   البته که این مهم، نیازمند عزم ملی دستگاه‌های اجرایی است؛ بنابراین اقدام راهبردی و موثری از سمت دولت ضروری است تا نتایج مطلوب حاصل شود.

این مدیر صنعتی با اشاره به اینکه از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور نیز بسیار استقبال خواهیم کرد، تصریح کرد: چنانچه امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه ویژه را فراهم کنیم، کسب بازارهای هدف صادراتی در جهت سرمایه‌گذار خارجی، بسیار راحت‌تر است و تراز تجاری کشور را نیز افزایش خواهد داد. این در حالیست که دولت نیز مصمم است که از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهره‌مند شود. نیروی کار ارزان، مواد اولیه قابل دسترس و نزدیکی به بازارهای تجاری دنیا و برقراری کریدور شمال جنوب می‌تواند، گره سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه را بگشاید.

فتاحی ضمن اشاره به افق صادراتی منطقه ویژه، گفت: قطعاً هر کالا و خدماتی که در منطقه ویژه تولید می‌شود، افق صادراتی متفاوتی خواهد داشت و بنا به نوع محصول، این نگاه می‌تواند متغیر و متفاوت باشد؛ کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی می‌توانند ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات این منطقه باشند. ضمن اینکه با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی کشور و همچنین موقعیت سوق‌الجیشی شهرستان لامرد، خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده که به اذعان اقتصاددان‌ها و کارشناسان سیاسی، شاهراه ارتباطی جهان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، خلیج‌فارس و از سوی دیگر دریای خزر موقعیت در دسترس داشتن آب‌های آزاد که مؤلفه مهم در صادرات است، برای ما فراهم آورده است؛ لامرد نیز به دلیل نزدیکی به دریا و امکان صادرات از چندین اسکله صادراتی نزدیک خود، ایجاد گمرک در منطقه ویژه، معافیت‌های مالیاتی منطقه جهت تولید و صادرات، وجود فرودگاه بین‌المللی و همچنین امکان ارتباط مسیر ریلی و متصل شدن به ریل سراسری کشور، مزایای بالقوه‌ای را برای منطقه فراهم کرده که مطمئناً ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد.

یادآوری می‌شود که در شش ماهه نخست ۱۴۰۱، حجم مبادلات تجاری (واردات و صادرات) این کانون صنعتی و معدنی بالغ بر ۸۰۴ میلیون دلار ثبت شده است. صادرات ۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد به سه کشور ترکیه، چین و جمهوری آذربایجان دنیا انجام شده است. عمده کالاهای صادر شده شمش آلومینیوم بوده از طریق گمرک این منطقه بوده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha