• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۵:۱۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402082115425
  • خبرنگار : 71661

همکاریِ در سایه تنش سرویس‌های جاسوسی غرب و اوکراین در برابر روسیه

همکاریِ در سایه تنش سرویس‌های جاسوسی غرب و اوکراین در برابر روسیه

غرب از سال‌ها پیش حمایت چشمگیری از سرویس‌های جاسوسی اوکراین به عمل آورده است، اما جنگ اوکراین این حمایت را به نوعی همکاری بدل کرده که از دل آن، تنش‌های قابل توجهی به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز در گزارشی درباره تشدید همکاری‌ها و همچنین درگیری‌های سرویس‌های امنیتی اوکراین و غرب، نوشته است: هفته گذشته یک مقام نزدیک به روسیه در جمهوری خودخوانده لوهانسک بر اثر بمب‌گذاری در خودرو خود کشته شد. این حمله که سازمان اطلاعات نظامی اوکراین مسئولیت آن را برعهده گرفته و با هدف کاهش حمایت مردم روسیه از جنگ انجام شد، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را هم آشفته کرد، بازیگرانی که از سال‌ها پیش حمایت‌های چشمگیری از سرویس‌های جاسوسی اوکراین به عمل آورده‌اند.

حمایت غرب از سرویس‌های امنیتی و جاسوسی اوکراین به الحاق کریمه در ۲۰۱۴ باز می‌گردد. اتحادیه اروپا در آن زمان سعی در اصلاح ساختار سرویس امنیتی اوکراین داشت تا آن را از شمایل یک نهاد به جا مانده از «کا. گ. ب» خارج کند. آمریکا و انگلیس اما بیشتر بر تقویت توانایی‌های کی‌یف در مقابله با طرح‌های خرابکارانه روسیه تمرکز داشتند.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حمایت اطلاعاتی غرب از اوکراین به یک همکاری اطلاعاتی بدل شده است. حال که مقامات اطلاعاتی غرب نمی‌توانند مانند گذشته در روسیه حضور داشته باشند، غرب از روابط گذشته اوکراین و روسیه و همچنین شهروندان اوکراینی حاضر در این کشور استفاده می‌کند. یک مقام اطلاعاتی انگلیس گفت: این وضعیت بدین معناست که ما باید بیش از پیش به گزارش‌های اطلاعاتی اوکراینی‌ها وابسته باشیم.

همکاریِ در سایه تنش سرویس‌های جاسوسی غرب و اوکراین در برابر روسیه

اخیراً واشنگتن‌پست گزارشی منتشر کرد که در آن می‌توان نشانه‌های افزایش این همکاری ارتباطی و همچنین تشدید تنش‌های طرفین در این همکاری را مشاهده کرد.

این اساساً به سه عامل اصلی باز می‌گردد. نخستین مورد، نگرانی غرب نسبت به فقدان اصلاحات در سرویس امنیتی اوکراین است. یک دیپلمات اروپایی مستقر در اوکراین پیش‌تر گفت: می‌دانیم که در این وضعیت جنگی اولویت باید امنیت باشد، اما نگران هستیم که سرویس امنیتی اوکراین از این فرصت برای مقابله با هر نوع بازسازی دموکراتیک استفاده کند.

یک عامل دیگر تشدید این تنش‌ها حملات این سرویس‌های جاسوسی و امنیتی به اهداف نظامی و سیاسی در خاک روسیه است. کی‌یف بر این باور است که این گونه حملات باعث افزایش نارضایتی مردم روسیه از جنگ خواهد شد؛ اما مقامات غربی هشدار می‌دهند که این کارها می‌تواند با خشمگین کردن مردم روسیه از کی‌یف، حمایت آن‌ها را از ولادیمیر پوتین و نقشه‌های جنگی‌اش افزایش دهد.

عامل سوم این تنش‌ها این است که روسیه سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین را گوش به فرمان غرب دانسته و حملات آن‌ها را از چشم غرب می‌بیند. حامیان غربی اوکراین نگران این هستند که مسکو در تلافی این حملات، مستقیماً به مواضع غرب حمله کند.

همکاریِ در سایه تنش سرویس‌های جاسوسی غرب و اوکراین در برابر روسیه

اما بر خلاف تصورات مسکو، مقامات غربی می‌دانند که کی‌یف نه شفافیت کاملی درباره نقشه‌هایش دارد و نه تمایلی به پاسخ دادن به دغدغه‌های متحدانش.

اما اوکراینی‌ها نگاه متفاوتی به این تنش دارند. یک افسر اطلاعاتی بازنشسته اوکراین در واکنش به انتقادهای غرب از حملات کی‌یف به چهره‌های سیاسی نزدیک به کرملین گفت: کشورهای که دشمنان خود را در آن سوی کره زمین با پهپاد می‌کشند، حق ندارند از روش‌های ما شکایت کنند. این جنگ بر سر بقای اوکراین است و متحدان نباید دست و بال ما را ببندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha