• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402112417156
  • خبرنگار : 71496

رژیم صهیونیستی همکاری سازمان ملل را در عملیات رفح خواستار شد!

رژیم صهیونیستی همکاری سازمان ملل را در عملیات رفح خواستار شد!
رفح

رژیم صهیونیستی در پی ناکامی در متقاعد کردن فلسطینی به کوچ از رفح، از انتقاد شدید از سازمان ملل به درخواست کمک از آن نهاد روی آورده و با درخواست کمک از آن سازمان بین‌المللی می‌خواهد از شکست خود در نوار غزه و افزایش تلفات غیرنظامیان فرار کرده و سرزنش‌ها را متوجه سازمان ملل در غزه کند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه عملیات نظامی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهر رفح، آخرین نقطه در کنار مرزهای فلسطین با مصر رسید که آوارگان فلسطینی از تمامی مناطق نوار غزه خود را به آنجا رسانده‌اند، این رژیم با طرح درخواستی فوری از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواست به این رژیم در غزه کمک کند!

رژیم اشغالگری که تمامی ملاحظات جامعه بین‌الملل و نهادهای بین‌المللی و وابسته به سازمان ملل و نیز حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده می‌گیرد، بر این باور است «اکنون پس از گذشت بیش از چهار ماه، زمان آن رسیده که جامعه بین‌الملل از غیرنظامیان در غزه حمایت کند.»

این اولین باری است که رژیم صهیونیستی از مرحله حمله به نهادهای سازمان ملل، به مرحله درخواست آشکار و طلب کمک از آنها رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، می‌توان به این درخواست از دو منظر نگاه کرد؛ اول اینکه رژیم صهیونیستی از متقاعد کردن غیرنظامیان به کوچ از رفح مملو از ۱.۷ میلیون فلسطینی که در شرایط بدی زندگی می‌کنند، ناتوان شده و احتمال دارد در عملیات نظامی که عصر یکشنبه آغاز شد و جنجال گسترده‌ای به پا کرد و هشدارهای بین‌المللی درباره کشتارهای جدید را به دنبال داشت، تعداد تلفات غیرنظامیان افزایش یابد.

و دوم اینکه، احتمال دارد رژیم اشغالگر بخواهد از سرزنش بابت کشته شدن غیرنظامیان خود را خلاص کرده و آنها را متوجه سازمان ملل در غزه کند که هیچ گونه عناصر لجستیکی در آنجا ندارد.

پیشتر صلیب سرخ اعلام کرده بود که نمی‌تواند جان هیچ یک از آوارگان را در جریان کوچ از نقطه‌ای به نقطه دیگر تضمین کند و از روند کوچ به مناطقی که ارتش اشغالگر آنها را «امن» قلمداد می‌کند، حفاظت کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید کرد که درخواست‌هایی برای تخلیه بیمارستان‌های شمال غزه را دریافت کرده اما به دلیل شرایط امنیتی موجود، در هیچ عملیات تخلیه‌ای شرکت نکرده و تیم‌هایش به این عملیات‌ها تعهدی ندارند.

روابط میان رژیم صهیونیستی و سازمان ملل از هفتم اکتبر گذشته (۱۵ مهر) به دلیل اختلاف‌نظرهایی که تاریخی و بی‌سابقه خوانده شدند، به پایین‌ترین سطح خود رسیده، تا جایی که این رژیم عملکرد سازمان ملل را «لکه ننگی بر پیشانی جامعه جهانی» دانست!

پس از آنکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از بند ۹۹ منشور این سازمان استفاده کرد تا شورای امنیت را متوجه این واقعیت کند که عملیات نظامی آن در غزه می‌تواند تهدیدهای موجود علیه صلح و امنیت بین‌المللی را تشدید کند و نیز آن را به اعمال فشار برای جلوگیری از فاجعه‌ای انسانی تشویق کند، این رژیم به شدت به او تاخت و الی کوهن، وزیر خارجه سابق این رژیم در انتقاد از گوترش مدعی شد که «ریاست او بر سازمان ملل خطری برای صلح جهانی ایجاد می‌کند و درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه تفاوتی با عملیات طوفان الاقصی علیه تل‌آویو ندارد.»

رژیم صهیونیستی جنگ بزرگی را علیه مهم‌ترین نهاد سازمان ملل یعنی آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی) آغاز کرد و آن را سخنگوی رسانه‌ای حماس خواند.

الون لوی، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شد، «درخواست فوری از جامعه بین‌الملل داریم، زمان آن رسیده که در حمایت از غیرنظامیان در غزه کمک کنید. نهادهای سازمان ملل را به همکاری با اسرائیل برای حمایت از غیرنظامیان و تخلیه آنها از مناطق جنگی تشویق می‌کنیم.»

در مقابل استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت: سازمان ملل در عملیات کوچاندن اجباری ساکنان رفح  شرکت نخواهد کرد و بار دیگر اعلام می‌کند که مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد که آنها را به آنجا منتقل کنیم.

دوجاریک در پاسخ به سوالی درباره احتمال مشارکت سازمان ملل در این عملیات تخلیه، بر لزوم احترام کامل به قوانین بین‌المللی و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد. او گفت: ما در کوچاندن اجباری ساکنان غزه هرگز شرکت نخواهیم کرد، در شرایط فعلی هیچ جای امنی در غزه وجود ندارد. نمی‌توان مردم را به مناطقی بازگرداند که مملو از مهمات عمل نکرده است. علاوه بر این، پناهگاهی (در مناطق به شدت ویران شده شمالی و مرکزی نوار غزه) که مردم در آن ساکن شوند، وجود ندارد.

دیده‌بان حقوق بشر هم با انتشار مطلبی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) از منظر حقوقی به این مساله پرداخت و تاکید کرد، اینکه تل‌آویو ۱.۷ میلیون آواره فلسطینی در شهر رفح را دوباره مجبور به تخلیه کند، بدون اینکه جای امنی برای اسکان آنها وجود داشته باشد، غیرقانونی بوده و پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی گمان می‌کند گسترش عملیات نظامی تا رفح که آن را «آخرین پایگاه گردان‌های حماس» توصیف می‌کند، در واقع مفیدترین راه برای آزادسازی اسرا در نوار غزه است! همچنین ارتش رژیم صهیونیستی گمان می‌کند که فشار نظامی بیشتر در رفح می‌تواند حماس را به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا با شروطی بهتر برای تل‌آویو برساند.

اما حماس بر این باور است هرگونه عملیات نظامی که علیه شهر رفح آغاز شود، به نابودی کامل مذاکرات تبادل اسرا منجر خواهد شد. یکی از رهبران این جنبش که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت، هرگونه حمله ارتش اشغالگر به شهر رفح به معنای نابودی مذاکرات تبادل اسرا است.

در حال حاضر جهان منتظر است ببیند رژیم اشغالگر پس از رد شدن درخواستش از سوی سازمان ملل برای کمک و تخلیه ساکنان شهر رفح، چگونه عمل خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha