• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402121006710
  • خبرنگار : 71616

در پی زیان‌دهی خودروسازان بزرگ؛ وزیر صمت دست به کار شد

در پی زیان‌دهی خودروسازان بزرگ؛ وزیر صمت دست به کار شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به محسن رضایی (دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا) ضمن اشاره به وضعیت نابه‌سامان زیان‌دهی خودروسازان و تشریح عواقب عدم خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، خواستار صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای دو شرکت بزرگ خودروساز، به صورت معاف از مالیات (صرفاً برای یکبار) تا پایان تیرماه سال آینده شد.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی در نامه‌ای خطاب به محسن رضایی (دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا)، به بیان نگرانی خودروسازان از بابت افزایش زیان انباشته و شمولیت ماده ١۴١ قانون تجارت برای سومین سال متوالی و همچنین عواقب ناشی از این زیان‌دهی بر سهامداران خرد و تأثیر قابل توجه معاملات دو نماد سایپا و ایران‌خودرو بر روند شاخص کل و کاهش ارزش دارایی‌های سهامداران پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به شرایط حاکم بر صنعت خودرو کشور و افزایش زبان دو خودروساز بزرگ طی نیمه نخست امسال،  خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت از طریق کاهش زیان انباشته تا مهلت تعیین شده را غیرممکن‌ خوانده و تنها راهکار عملیاتی جهت این امر (خروج از شمولیت ماده ١۴١ قانون تجارت) را افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اعلام کرده و خواستار احتساب معافیت مالی تا پایان تیرماه ١۴٠٣، شده است.

متن نامه مذکور مقام عالی وزارت صمت به شرح زیر است:

''چنانچه استحضار دارید، افزایش زیان انباشته شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو منجر به شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحی قانون تجارت برای سومین سال متوالی شده و بر اساس مصوبات هیأت پذیرش اوراق بهادار (صورتجلسه پیوست به شماره ۲۷۲ تاریخ ٢٤ مرداد١٤٠٢ )، در صورت عدم خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا تاریخ ٣١ تیر ١٤٠٣ نماد معاملاتی دو شرکت مذکور، لغو پذیرش و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل خواهند شد.

این امر با توجه به حضور بی‌شمار سهامداران خرد و تأثیر قابل ملاحظه معاملات دو نماد سایپا و ایران‌خودرو در روند شاخص کل، تبعات منفی برای سهامداران بواسطه کاهش ارزش دارایی‌های‌شان و به تبع آن بازار سرمایه کشور خواهد داشت.

در این خصوص، ذکر این نکته ضروری است که با عنایت به شرایط حاکم بر صنعت خودرو و افزایش زبان دو خودروساز بزرگ در شش ماهه ابتدایی سال ١۴٠٢، خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت از طریق کاهش زیان انباشته تا مهلت تعیین شده امکان پذیر نخواهد بود و انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان تنها راهکار عملیاتی جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است، که بواسطه ثبت افزایش سرمایه از این محل در اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط شرکت‌های مذکور و عدم امکان استفاده تا پنج سال پس از آن (اردیبهشت ۱۴۰۴) با مانع قانونی مواجه است.

لذا در جهت رفع موانع ایجاد شده و با عنایت به مفاد ماده ۱۴ قانونِ حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب ١٥ اردیبهشت ١٣٩٨ خواهشمند است مساعدت لازم برای صدور مجوز انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های یادشده به صورت معاف از مالیات و صرفاً برای یکبار تا تیرماه سال ۱۴۰۳ مبذول فرمایند. ''

گفتنی است؛ علیمردان عظیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- روز سه‌شنبه (هشتم اسفند ماه)، در جلسه پرسش و پاسخ با سهامداران این گروه صنعتی که با حضور برخط تعدادی از سهامداران، رئیس و برخی از اعضای هیات مدیره ایران‌خودرو برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد تولید محصولات تا انتهای بهمن ماه سال جاری، بر موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز اشاره کرد و گفت که در این زمینه، مکاتبات متعددی با سران قوا، وزیر صمت و وزیر اقتصاد صورت گرفته که به نتیجه نیز رسیده است؛ تقریبا بسیاری از مشکلات امروز ما نظیر ماده ۱۴۱ و مشکلات تسهیلاتی حل خواهد شد و امیدواریم تا پیش از پایان سال این اتفاق رقم بخورد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۱ ۰۹:۳۷

سلام ؛ به نظر من زیان شرکت‌های مذکور بخاطر پرسنل انسانی می باشد ؛ خط تولید خودرو یک عدد ولی ادارات پرسنلی ۱۰۰عدد ؛ هزاران نفر کارشناس با حقوق های بالا فقط نشستن که به مشتری مثلا جواب بدهند!!! اگر خودرو هست که میدن به مشتری اگر نباشه جواب دادن‌های عریض و طویل و صدها کارشناس به چه درد میخوره ؛ گیت های متعدد عبور با کثیری از کارمندان که بر ای خودشون حصار کشیده اند و هماهنگی می کنند ؛ یعنی کارگر تولید ۱۰نفر پرسنل جنبی با مدارک کارشناسی ۱۰۰نفر ؛ آخه این ۱۰نفر کارگر چقدر تولید کنند تا حقوق و هزینه ۱۰۰نفر را دربیاورند ؛ من مسول بشم از دم در کارخانه کارمندها را ویرایش می کنم تا خط تولیددر عرض یکسال بازده یی را به ۱۰۰۰درصد می رسانم ولی متاسفانه نمی تونم چون مسول نیستم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۲۵ ۲۳:۲۹

ویرایش منظورت همون اخراج و بیکار کردنه کارگران هست دیگه