• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403012111084
  • خبرنگار : 71628

ادعای واشنگتن‌پست درباره کارزار کرملین برای تضعیف حمایت‌ آمریکا از اوکراین

ادعای واشنگتن‌پست درباره کارزار کرملین برای تضعیف حمایت‌ آمریکا از اوکراین

یک رسانه آمریکایی مدعی شده اسنادی مربوط به کرملین را پس از رسیدن آنها به دست یک نهاد اطلاعاتی اروپایی رویت کرده که نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده و چندجانبه مسکو برای پیش‌بردن کارزاری تبلیغاتی در راستای تضعیف وجاهت حمایت‌ مالی و نظامی از اوکراین در نزد افکار عمومی آمریکا و در نتیجه، مانع‌تراشی در این روند در کنگره و دولت واشنگتن است.

به گزارش ایسنا، یک رسانه آمریکایی مدعی شد که اسناد داخلی کاخ کرملین نشان می‌دهد که وقتی «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا پیشنهاد کمک‌های مالی اضافی به ارزش ۲۴ میلیارد دلار به اوکراین را در اوت گذشته اعلام کرد، کارشناسان روابط عمومی وابسته به کرملین برای تضعیف حمایت‌ مردم از این لایحه آماده شدند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با این مقدمه آورده است: طبق اسناد ارزشمندی که یک نهاد اطلاعاتی اروپا به آن دست پیدا کرده و واشنگتن‌پست هم آنها را رویت کرده، استراتژیست‌های سیاسی و ترول‌های وابسته به کرملین، در جریانی که هدف نفوذ بر بحث‌های مطرح در کنگره و دیگر مباحثات سیاسی را دنبال می‌کند تا احساساتی ضد اوکراینی را برانگیزد، هزاران خبر، مقاله، پست‌ و نظر در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که به تبلیغ انزواگرایی آمریکایی و هراس‌افکنی درباره امنیت مرزهای آمریکا می‌پردازند و تلاش می‌کنند تنش‌های اقتصادی و نژادی موجود در آمریکا را تشدید کنند.

این روزنامه مدعی شد: این اسناد که به بیش از صد مورد می‌رسد و مربوط به بازه زمانی مه ۲۰۲۲ تا اوت ۲۰۲۳ است، به‌منظور افشای عملیات پروپاگاندای کرملین با هدف تضعیف حمایت‌ها از اوکراین در آمریکا و گستردگی و شیوه این حمایت‌ها در اختیار واشنتگتن پست گذاشته شد. این اسناد بخشی از افشاگری‌هایی است که امکان این را فراهم ساخته به تلاش‌های موازی روسیه برای تضعیف حمایت‌ها از اوکراین در فرانسه و آلمان و نیز ثبات‌زدایی در خود اوکراین نگاهی اجمالی بیاندازیم که البته فرصت آن به ندرت پیش می‌آید.

طبق این گزارش، روسیه عملیات‌های پروپاگاندای خود را به‌عنوان بخشی از جبهه دوم جنگ اوکراین افزایش داده است که به گفته مقامات ارشد فعلی و پیشین غربی برای مسکو به اندازه کارزار نظامی در اوکراین حائز اهمیت است، به‌ویژه آن که موافقت کنگره با کمک‌های مالی بیشتر به کی‌یف، برای توان نظامی اوکراین اهمیتی حیاتی یافته است.

ادعای واشنگتن‌پست درباره کارزار کرملین برای تضعیف حمایت‌ آمریکا از اوکراین
سخنرانی «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین در کنگره آمریکا، 2022

یکی از کارمندان جمهوری‌خواه کنگره می‌گوید «اولویت اصلی روسیه این است که عرضه تسلیحات (به اوکراین) را متوقف کند، بنابراین، تیری در تاریکی رها می‌کنند تا ببینند نتیجه چه می‌شود.»

به گفته او و دیگر مقامات رسمی غربی که به شرط فاش نشدن نامشان درباره این موضوع صحبت کردند، «کارزار گسترده‌ای وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی در آن انجام می‌شود و برخی از آن‌ها بهتر از دیگری نتیجه می‌دهند. روس‌ها اهمیت نمی‌دهند. فقط تلاش می‌کنند فضا را تحت تاثیر قرار بدهند.»

در ادامه این گزارش ادعا شده است: اسناد رویت‌شده نشان می‌دهند که در این کارزار تبلیغاتی تلاش شده تصویری فاسد از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه شود، شمار مهاجران از مرز آمریکا-مکزیک برجسته شده، خواسته تامین امنیت مرزها به جای هرگونه کمک به اوکراین مطرح شده و «آمریکایی‌های سفیدپوست» بازندگان اصلی کمک‌های خارجی آمریکا معرفی شدند.

یکی از این اسناد نیز نشان می‌دهد که راهبرد ترسیم‌شده در این کارزار دیدگاه حزب راست‌گرای آمریکا، یعنی جمهوری‌خواهان را تبلیغ می‌کند و می‌خواهد این پیام‌ها از سوی «رهبران افکار عمومی و سیاستمداران» منعکس شود، اما به فرد خاصی که بتواند این کار را انجام بدهد، اشاره‌ای نمی‌کند.

ادعای واشنگتن‌پست درباره کارزار کرملین برای تضعیف حمایت‌ آمریکا از اوکراین
جنگ اوکراین

بسیاری از این اسناد شامل فراداده‌هایی هستند که نشان می‌دهند توسط اعضای گروهی نوشته‌ شده‌اند که برای «ایلیا گامباشیج» رییس یک شرکت آی‌تی وابسته به نام «آژانس طراحی اجتماعی» کار می‌کردند. آمریکا ماه گذشته، گامباشیج را به دلیل دست داشتن در «یک کارزار ادامه‌دار نفوذ مخرب خارجی» به دستور کرملین تحریم کرد.

گامباشیج و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به درخواست اظهارنظر در رابطه با این ادعاها پاسخی ندادند.

تحلیلگران و مقامات پیشین آمریکایی می‌گویند، این کارزار بخشی از یک راهبرد پیچیده است که بر مبنای تلاش‌های ۱۰ ساله کرملین برای میدان دادن به دیدگاه «سیاستمداران پوپولیست ساختارشکن» شکل گرفته است که با «نقش جهانی آمریکا» مخالفند.

براساس این گزارش، با وجود مخالفت اساسی حزب جمهوری‌خواه آمریکا با ارائه کمک‌های بیشتر مالی و نظامی به اوکراین از ماه اوت، تلاش‌های کرملین برای تضعیف حمایت‌ها از اوکراین، ممکن است در هیچ کجا به اندازه آمریکا موثر واقع نشده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha