• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403012816014
  • خبرنگار : 71496

روایت دلخراش پرستاران فلسطینی از جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستان «الشفا»

روایت دلخراش پرستاران فلسطینی از جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستان «الشفا»

دو پرستار فلسطینی، گوشه‌ای از جنایات اشغالگران رژیم صهیونیستی در حمله‌شان به مجتمع پزشکی «الشفا» در غزه و محاصره دو هفته‌ای آن را روایت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، «هبه ابو حصیره» یکی از هزاران فلسطینی ساکن نوار غزه است که ۱۸ مارس، زمانی که صدای تیراندازی در طبقه پایین خانه‌شان را شنید، انتظار داشت اشغالگران وارد خانه‌شان شده و برادرش را بازداشت کرده و سپس او و خواهران و مادرش را به جنوب نوار غزه بفرستند، اما سربازان رژیم اشغالگر که چند ساعت قبل به مجتمع پزشکی الشفا در مجاورت منزلشان یورش برده بودند، تصمیم گرفتند تمام اعضای این خانواده را اعدام کنند.

از این جنایت تنها «هبه» زنده ماند و به گفته خودش زندگی از آن زمان برایش تغییر کرده و او تصمیم گرفته تا به توصیه مادرش آنچه را در دوره پرستاری یاد گرفته بود، با حضور داوطلبانه در مجتمع پزشکی الشفا و خدمت به زخمی‌ها به کار بگیرد.

روایت دلخراش پرستاران فلسطینی از جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستان «الشفا»

هبه پس از شهادت تمام اعضای خانواده‌اش دچار شوک روانی شد. او بی‌هدف از خانه بیرون زد، به امید آنکه در تیراندازی اشغالگران هدف قرار گرفته و به خانواده‌اش ملحق شود، اما چند فلسطینی او را یافته و به منطقه امنی منتقل کردند.

چند روز بعد سربازان ارتش اشغالگر صهیونیستی برای کامل کردن جنایت خود به خانه هبه برگشتند؛ آنجا را به آتش کشیده و ویران کردند تا پیکرهای شهدای این خانواده هم از بین بروند.

روایت دلخراش پرستاران فلسطینی از جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستان «الشفا»

هبه ابو حصیره

این دختر فلسطینی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» اظهار کرد که در حال حاضر با خدمت به‌عنوان پرستار داوطلب در بیمارستان «المعمدانی»  تلاش می‌کند خود را از شوک روانی این فاجعه نجات دهد.

«مها سویلم» یکی از همکاران هبه در مجتمع پزشکی الشفا نیز جزئیات دیگری از جنایات و کشتارهای اشغالگران در این ساختمان را روایت می‌کند.

«مها» پس از آنکه اشغالگران خانه‌شان واقع در محله «الزیتون» در شرق غزه را حدود سه ماه قبل ویران کردند، همراه با خانواده‌اش به بیمارستان الشفا آمد. او همراه با همسرش در آنجا ساکن شد و به‌عنوان پرستار و همسرش هم به‌عنوان مامور آمبولانس مشغول به کار شدند.

روزی که اشغالگران به بیمارستان الشفا یورش آوردند، مها همراه خانواده‌اش در بخش جراحی‌های تخصصی بودند که صدای درگیری‌های شدیدی را شنیدند. او همراه با خانواده‌اش به دنبال نقطه‌ای امن بین اتاق‌ها حرکت می‌کرد، اما جای امنی نبود و آنها تنها با اجسادی روبه‌رو می‌شدند که در تیراندازی‌های بی‌هدف اشغالگران به شهادت رسیده بودند.

به گفته مها، دردناک‌ترین تصاویری که به چشمش دیده، مربوط به شهادت کودکانی بود؛ کودکانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران برای بهبودشان تلاش کرد، اما آنها در نهایت هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

این زن فلسطینی می‌گوید، در روز سوم محاصره بیمارستان الشفا، سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به کارمندان و کسانی که در ساختمان‌های بیمارستان بودند، دستور دادند فورا به طبقه همکف بروند؛ سپس مردان را از زنان جدا کرده و مردان جوان بازداشت شدند.

مها گفت: «در همان روز ارتش اشغالگر از همه خواست بیمارستان را ترک کنند. هنگام خروج تصویر متفاوتی از بیمارستان دیدم؛ همه جا خراب شده و کل ساختمان‌ها ویران شده بود و در حیاط بیمارستان تعداد زیادی از خودروهای اشغالگران دیده می‌شد.»

به گفته این فلسطینی، اشغالگران در حیاط ساختمان جراحی‌های تخصصی، ۵۰ تن از اعضای کادر پزشکی بیمارستان را جمع کرده و ۱۵ تن از آنها از جمله مها را آزاد کرده و ۳۵ تن دیگر از جمله همسر او را بازداشت کردند.

مها گفت: «با چشمان خودم دیدم که سربازان صهیونیست به چهار پزشک اجازه خروج از بیمارستان دادند، اما برگشتند و فریبکارانه به سمت آنها تیراندازی کردند و دو تن از آنها را به شهادت رساندند. دو تن دیگر از آنها که زخمی شدند، هنوز در بیمارستان المعمدانی تحت درمان هستند.»

به گفته این زن فلسطینی، پس از آنکه ارتش رژیم صهیونیستی به افراد باقیمانده در بیمارستان الشفا دستور ترک بیمارستان داد، مها و بقیه آواره‌ها در مسیری مملو از اجساد شهدا شروع به حرکت کردند؛ هم‌زمان سربازان اسرائیلی زنان و کودکان را مورد آزار کلامی و تمسخر و تهدید قرار دادند.

روایت دلخراش پرستاران فلسطینی از جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستان «الشفا»

مها سویلم

مها به محض عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از بیمارستان الشفا، به آنجا بازگشت تا هرگونه نشانه‌ای از همسرش بیاید، اما تنها اثری که از او باقیمانده بود، یک روپوش آبی‌رنگ بود. گویا اشغالگران به آنها دستور داده بودند تا لباس‌هایشان را درآورند و اکنون هیچ اطلاعاتی از سرنوشت آنها در دست نیست.

مها در این رابطه گفت: «تا این لحظه هیچ اطلاعی از او ندارم و نمی‌دانم زنده است، یا مرده.»

در حمله نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به مجتمع پزشکی الشفا که دو هفته به طول انجامید، بیش از ۴۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده و خانه‌ها و ساختمان‌های واقع در اطراف آن به شکل گسترده‌ای ویران شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha