• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403020302236
  • خبرنگار : 71049

توسعه روابط اقتصادی با پاکستان؛ اولویت اول ایران

توسعه روابط اقتصادی با پاکستان؛ اولویت اول ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که توسعه روابط اقتصادی با پاکستان باید در درجه اول مورد توجه دولت باشد، چون آثار مثبت و خوبی بر روابط سیاسی دارد.

«صباح زنگنه» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پاکستان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی در منطقه و در همسایگی ماست و روابطش با ایران قبل و بعد از انقلاب بسیار گسترده بوده است، گفت: پاکستان نیازمند یک تحول جدی در اقتصادش است که زمینه‌های تحقق این اقتصاد بزرگ را هم دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران همواره با نیت مثبت و صلح‌آمیز و دوستانه و بلکه با علاقه سعی کرده به پاکستان کمک کند تا از بحران‌هایی که درگیر آنهاست، رهایی پیدا کند. ایجاد اشتغال در مناطق مرزی دو کشور از این جمله است؛ چرا که این باور وجود دارد که به شدت فقر و ناامنی را در منطقه مرزی کاهش می‌دهد و رونق اقتصادی ایجاد می‌کند. متاسفانه خط لوله گاز ایران و پاکستان که با دخالت قدرت‌های دیگر با تاخیر چند دهه مواجه شده از جمله پروژه‌هایی است که می‌تواند گشایش‌های قابل توجهی ایجاد کند.

توسعه روابط اقتصادی با پاکستان؛ اولویت اول ایران

زنگنه علت عمده عدم گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران و پاکستان در چهار دهه گذشته را دخالت‌های خارجی در این مناسبات دانست و اظهار کرد: به علاوه کوته‌بینی برخی از مقامات در هر دو کشور به علاوه در افغانستان در این وضعیت موثر بوده است. این در حالی است که اگر همراهی سه کشور با یکدیگر وجود داشت شاهد گسترش روابط به نفع هر سه کشور ایران و پاکستان و افغانستان به ویژه در مرزها بودیم که این مساله برای منطقه هم مهم است.

وی درباره تاثیر سفیر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان گفت: اگر تعاملات با دستورالعمل‌های سیاسی خارج از پاکستان به بن بست نخورد، روابط در سطوح مختلف قابل توسعه است. آمریکا تا امروز برای جلوگیری از نزدیک شدن ایران و پاکستان فشار آورده است و برخی کشورهای منطقه هم مایل نیستند ایران و پاکستان به لحاظ اقتصادی روابط شان را توسعه دهند. در عین حال پاکستان به نفت و گاز ایران نیازمند است اما کشورهای رقیب اجازه این کار را نمی‌دهند و اعمال نفوذ می‌کنند.

توسعه روابط اقتصادی با پاکستان؛ اولویت اول ایران

زنگنه تصریح کرد که خواسته‌های دو کشور از یکدیگر مشحص است و الان که دیگر مساله داعش در میان نیست دو طرف می‌توانند با کمترین مداخله و اثرگذاری به تعاملات سیاسی و اقتصادی بپردازند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی در درجه اول باید مورد توجه دولت آقای رئیسی باشد، چون آثار مثبت و خوبی بر روابط سیاسی دارد اما این مساله یک اراده جدی از سوی دو طرف می‌طلبد، ایران این اراده را دارد اما مهم است که پاکستان توسعه روابط اقتصادی‌اش با ایران را رقیب روابطش با سایر کشورها نداند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha