• سه‌شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403021108692
  • خبرنگار : 71244

رئیس مرکز ارزش‌یابی آموزش‌وپرورش به ایسنا خبر داد

ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت «ترمیم نمره» از امروز/ توصیه‌های کلیدی به متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی

ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت «ترمیم نمره» از امروز/ توصیه‌های کلیدی به متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با اشاره به فرآیند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها که از ۹ اردیبهشت آغاز شده و تا پایان روز شنبه(۱۵ اردیبهشت) ادامه دارد، گفت: ثبت‌نام داوطلبان جهت «ترمیم نمره» نیز از ۱۲ اردیبهشت آغاز می‌شود.

محسن زارعی که در آستانه روز معلم در خبرگزاری ایسنا حضور یافت، در خصوص چگونگی رفع مغایرت احتمالی در سوابق تحصیلی برخی داوطلبان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: اگر احیانا مغایرتی مثلا در نمره وجود داشته باشد از داوطلب خواسته می‌شود مدارک خو را که می‌تواند کارنامه‌ و یا مدرکی دال بر ادعایش است را بازگذاری کند؛ سپس سامانه مجددا به صورت خودکار، این درخواست را از طریق سامانه‌های که سوابق در آنها موجود است بازخوانی و رسیدگی می‌کند لذا در مراجعه بعدی داوطلب به سامانه، این ایراد باید رفع شده باشد، در غیر این صورت فرد باید به سنجش منطقه برای رفع مغایرت مراجعه کند.

زارعی افزود: داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده‌اند می‌بایست از طریق سامانه جامع آزمون سراسری در وبگاه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی  my.sanjesh.org وارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند. همچنین، سایر افراد نیز می‌توانند از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir سوابق تحصیلی خود را مشاهده و تأیید کنند.

ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت «ترمیم نمره» آغاز شد/ توصیه‌هایی کلیدی به متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی

تمامی داوطلبان  فارغ التحصیل سال ۸۴ به قبل فاقد سابقه تحصیلی برای ایجاد سابقه اقدام کنند 



وی با تاکید بر اینکه تمامی داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی همچون فارغ التحصیلان سال ۸۴ به قبل حتما باید برای ایجاد سابقه جهت شرکت در کنکور اقدام کنند ادامه داد: همچنین داوطلبانی که می‌خواهند در رشته و گروه آزمایشی غیرمتناظر شرکت کنند باید متناسب با آن گروه آزمایشی، سابقه ایجاد کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش افزود: بعضی از فارغ‌التحصیلان که دوره پیش دانشگاهی را گذرانده‌اند اما ممکن است سابقه تحصیلی در دیپلم آنها منظور نشده، نیز باید برای ایجاد سابقه اقدام کنند.

فارغ‌التحصیلان هنرستانها ملزم به ایجاد «سابقه تحصیلی»

به گفته زارعی، همچنین فارغ‌التحصیلان هنرستانها در گروه آزمایشی هنر هم دیگر گروهی هستند که لازم است برای ایجاد سابقه تحصیلی در مهلت مقرر شده اقدامات لازم را انجام دهند. 

متقاضیان «ترمیم نمره» نگران نباشند؛ بالاترین نمره آنها به سازمان سنجش ارسال می‌شود

وی در ادامه در خصوص «ترمیم نمره» نیز توضیحاتی ارائه و با بیان اینکه همه افراد می‌توانند برای ارتقای نمره در قالب ترمیم نمره، دروس مدنظرشان را انتخاب و در امتحانات خرداد ماه شرکت کنند تاکید کرد: این افراد نگران نباشند چرا که هر نمره‌ای را که کسب کنند، اگر تراز نمره قبلی آنها بالاتر باشد، همان نمره بالا برای آنها منظور می‌شود یعنی تراز به نفع افراد محاسبه، در نظر گرفته و به سازمان سنجش ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در این باره توضیح داد: ترازی که از نمره کل تولید می‌شود بر اساس نمراتی است که دانش‌آموز در همان سال تحصیلی کسب کرده‌؛ یعنی دروسی که امسال برای آن تولید سابقه می‌کنند، ترازش نیز متناسب با آزمون امسال در نظر گرفته می‌شود اما ممکن است تراز برخی‌ دروس‌شان مثلا برای ۱۰ سال پیش باشد که متناسب با تراز همان ۱۰ سال پیش لحاظ خواهد شد به همین دلیل است که برخی می‌گویند چرا تراز سال‌ها با هم متفاوت اما نمرات با هم یکسان است؟ که در جواب باید گفت چون جامعه آزمودنی‌ها با هم متفاوت بوده است. تراز با جامعه آزمودنی گرفته می‌شود لذا در هر سالی که در آزمون شرکت کنند، در همان سال تراز آنها گرفته می‌شود و نمره کل آنها تولید می‌شود.
 

توصیه‌هایی به پشت کنکوریهای متقاضی ترمیم نمره

هزینه ترمیم نمره هر درس 

وی در ادامه توصیه‌هایی به پشت کنکوریهای متقاضی ترمیم نمره داشت و گفت: بعضی از داوطلبان در ترمیم نمره اشتباه ‌می‌کنند و در دروسی درخواست ترمیم نمره می‌کنند که سهم موثری در کنکور ندارد و یا درصد کمتری دارد، اما بدانند که دروس عمومی دارای بیشترین سهم در کنکور است لذا داوطلبان به این درصدها مراجعه و توجه و متناسب با آنها درس مدنظر جهت ترمیم نمره را انتخاب کنند. 

ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت «ترمیم نمره» آغاز شد/ توصیه‌هایی کلیدی به متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی

زارعی از آغاز ثبت نام برای ترمیم نمره از ۱۲ اردیبهشت خبر داد و افزود: هزینه ترمیم نمره برای هر درس مبلغ ۵۰۰‌ هزار ریال است. 

وی با تاکید بر اینکه متقاضیان محدودیتی در انتخاب دروس برای ترمیم نمره ندارند اظهار کرد: در این راستا داوطلبان حتما به توان خود و همچنین زمان‌ و تاریخ برگزاری امتحانات توجه داشته باشند. 

دانش‌آموزان پایه دوازدهم فعلا نیازی برای مراجعه جهت مشاهده و تایید سوابق تحصیلی ندارند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ وپرورش ادامه داد: دانش‌آموزانی که متناسب با رشته تحصیلی خود گروه آزمایشی جهت شرکت در کنکور را انتخاب کرده‌اند نیازی به مراجعه به این سامانه جهت مشاهده سوابق تحصیلی را ندارند اما  بعد از برگزاری آزمون خرداد ماه و اعلام نتایج، به این دسته از دانش‌آموزان اطلاع رسانی  می‌شود تا فرایند مشاهده و تایید سوابق را طی کنند.

زارعی خطاب به دانش آموزانی که در گروه آزمایشی غیر متناظر شرکت کرده‌اند گفت که حتما به سامانه مراجعه و دروسی را که مشترک نیست را به عنوان ایجاد سابقه تحصیلی انتخاب و در امتحان مربوطه شرکت کنند در غیر اینصورت نمره «صفر» برای آن درس منظور می‌شود و نمره صفر نیز باعث منفی شدن تراز آنها می‌شود و این امر به تراز آنها در نمره کل آسیب‌ می‌زند.

هنرستانیها برای ایجاد سابقه تحصیلی چه کنند؟

وی افزود: هنرجویان هنرستانها بدلیل آنکه آزمون داخلی دارند، سابقه تحصیلی ندارند لذا این دسته اگر در گروه آزمایشی هنر شرکت کنند باید دروس عمومی شاخه خود را انتخاب کنند و نیازی نیست دروس عمومی شاخه نظری را انتخاب کنند؛ اما در پایه دوازدهم چون درس زبان خارجی ندارند، امتحان شاخه نظری از آنها گرفته می‌شود که کد درس مشخص است اما دانش آموزان در پایه دهم و یازدهم نیز می‌توانند از اکنون برای ایجاد سابقه اقدام کنند تا در پایه دوازدهم با دانش آموزان شاخه نظری امتحان دهند اما باید دروس عمومی خود را امتحان دهند. اگر افراد بنای شرکت در گروه آزمایشی دیگری را دارند طبیعنا باید متناسب با گروه انتخابی، سابقه تحصیلی را ایجاد کنند یعنی دروس مربوطه را انتخاب و در آزمونش‌ شرکت کنند.

ملاحظه زمانی کسانی که مشکل مغایرت در سوابق دارند 

زارعی با تاکید بر اینکه همه داوطلبان کنکور تا پایان روز ۱۵ اردیبهشت فرصت مشاهده و ایجاد سابقه و ترمیم را می‌توانند درخواست کنند اعلام کرد: اگر افرادی که اعلام مغایرت‌ کرده‌اند تا مهلت تعیین شده، مشکل مغایرتشان رفع نشد، نگران نباشند چرا که به آنها فرصت داده می‌شود و تا زمان رفع مغایرت‌ فرصت دارند تایید سوابق را انجام دهند.

مشروح مصاحبه ایسنا با رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش طی روزهای آتی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha