• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403022215928
  • منبع : بازار

روش‌های بهتر تمیز کردن آشپزخانه

روش‌های بهتر تمیز کردن آشپزخانه

آشپزخانه‌ محیطی جذاب و دوست داشتنی برای بانو یا آقایی است که در آن فعالیت می‌کند؛ زیبایی، پاکیزگی و بهینه بودن فضا اصلی‌ترین مواردی هستند که انگیزه و انرژی ما را برای پخت یک غذا یا نوشیدنی لذیذ فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از درودگران نوپرداز دانش، محیط آشپزخانه نیاز به مراقبت و تمیز کاری دائمی دارد و در غیر این صورت، زیبایی و کارایی‌اش از دست خواهد رفت. در آشپزخانه همه چیز باید تحت کنترل باشد و اگر بر اثر تنبلی اجازه دهید پاکیزگی آن از کنترل‌تان خارج شود، کار سخت و دشواری در پیش خواهید داشت. خصوصا بدنه‌ی کابینت‌ها، که اگر به موقع و با استفاده از شوینده‌ی مناسب تمیز نشوند، ممکن است آسیب ببینند. هر قسمت از آشپزخانه، مخصوصا کابینت‌ها، با توجه به رنگ و متریالی که از آن ساخته شده‌اند، نحوه‌ی تمیزکاری متفاوتی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

استفاده هر روزه و مدام از کابینت‌ها باعث ایجاد لکه، جای دست و چسبیدن ذرات چربی و گرد و خاک بر روی بدنه‌ی کابینت‌ها می‌شوند. کابینت‌هایی که دارای طرح‌ها و حکاکی‌های برجسته یا فرورفته هستند، بیش از کابینت‌های فلت و صاف نیاز به تمیز کاری دارند؛ زیرا ذرات چربی راحت‌تر بر سطوح آن‌ها می‌نشیند.

جنس کابینت مهم‌ترین چیزی است که هنگام تمیز کردن کابینت باید مد نظر قرار دهید؛ برخی متریال در برابر رطوبت مقاوم هستند و برخی دیگر در برابر نفوذ آب به شدت آسیب‌پذیرند. اگر جنس کابینت‌هایتان از نوعی است که بر اثر تماس با آب پوسیده می‌شود، باید هنگام تمیز کاری آن مراتب احتیاط را بیشتر مراعات کنید. برخی کابینت‌ها نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند و برخی دیگر مقاومت بالاتری نسبت به استفاده از شوینده‌های شیمیایی دارند. بسیاری از کابینت‌ها نسبت به خط و خش آسیب‌پذیرند و نباید با اسکاچ‌ها یا دستمال‌های ساینده تمیز شوند. استفاده از اسکاچ‌ها و دستمال‌های نخی نرم یکی از مهم‌ترین مواردی است که در تمیزکاری کابینت آشپزخانه باید در نظر بگیرید؛ خصوصا اگر جنس کابینت‌ها متریالی مانند هایگلاس یا چوب طبیعی باشد. این‌ها مواردی هستند که اگر رعایت نکنید ممکن است کابینت‌ها آسیب ببینند و از سکه بیفتند. 

با چه موادی کابینت را تمیز کنیم؟

شوینده‌های سبک خانگی از بهترین مواد برای تمیز کردن کابینت‌ها هستند. متداول‌ترین و بی‌خطرترین شوینده‌ی خانگی، که تقریبا برای تمام کابینت‌ها کاربرد دارد، محلول دو به یک آب ولرم و سرکه است. آب و سرکه سرسخت‌ترین لکه‌ها و کثیفی‌ها را تمیز می‌کند و آشپزخانه‌ای تمیز و زیبا در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین بوی بد آشپزخانه که ممکن است ناشی از پخت و پز یا رطوبت در آشپزخانه باشد، با این محلول زدوده می‌شود.

محلول آب ولرم و چند قطره مایع ظرفشویی یکی دیگر از شوینده‌های سبک و خانگی است که باعث برق انداختن بدنه‌ی کابینت‌ها می‌شود. این محلول را با یک دستمال یا اسکاچ نرم بر روی بدنه‌ی کابینت بکشید و سپس با یک دستمال نخی نرم آن را پاک و خشک نمایید.

انواع مختلفی از اسپری‌های پاک کننده کابینت نیز در بازار موجود است که در عین چربی‌زدایی، آسیبی به کابینت‌ها وارد نمی‌کند. اگر قصد دارید از اسپری پاک کننده کابینت شیمیایی استفاده کنید، باید دقیقا از همان اسپری استفاده کنید که برای کابینت شما فرموله شده است. اسپری‌های چند منظوره و چربی‌زدا اصلا گزینه‌های مناسبی برای تمیز کردن کابینت‌ها نیستند و باعث آسیب به بنده و بافت کابینت می‌شوند. قبل از استفاده، دستورالعمل و نحوه‌ی استفاده از اسپری پاک کننده را بخوانید و دقیقا مطابق آن عمل کنید. حتما توجه کنید که اسپری مورد استفاده، مختص جنس کابینت شما باشد.

تمیز کردن گاز و هود

زیبایی و پاکیزگی آشپزخانه فقط به تمیزکاری کابینت‌ها ختم نمی‌شود؛ برای داشتن یک آشپزخانه زیبا و پاکیزه باید به تمام اجزای آن رسیدگی کرد. گاز و هود بیشترین و اولین قسمت‌هایی از آشپزخانه هستند که در معرض کثیفی قرار دارند. پس از هر بار آشپزی لازم است گاز را تمیز کنید تا چربی‌ها بر روی گاز ماندگار نشوند. 

تمیز کردن هود بهتر است هفتگی باشد؛ هر هفته بدنه هود را با استفاده از محلول آب و سرکه تمیز کنید. ماهی یکبار فیلترهای هود را در آورید و در صورتی که نیاز است آن را تعویض یا چنانچه قابل شست‌وشو است، با آب جوش و اسپری‌های چربی‌زدای مخصوص اجاق گاز و هود تمیز کنید. هرگز اجازه ندهید ذرات چربی و بخارات ناشی از آشپزی مدت طولانی بر روی تجهیزات آشپزخانه‌تان باقی بمانند. اگر تصمیم دارید آشپزخانه‌ای تمیز و رویایی داشته باشید باید هر روزه مدت کوتاهی از زمان خود را به این مهم اختصاص دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha