• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403022316390
  • خبرنگار : 71368

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد

انتقاد از رفتارهای سلیقه‌ای پیمانکاران در اجرای طرح‌های مناسب سازی معابر تهران

انتقاد از رفتارهای سلیقه‌ای پیمانکاران در اجرای طرح‌های مناسب سازی معابر تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم تدوین دستورالعمل یکپارچه مناسب‌سازی کالبدی - فضایی شهر تهران برای تردد افراد با معلولیت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، زهرا شمس‌احسان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران بر لزوم تدوین دستورالعمل یکپارچه مناسب‌سازی کالبدی-فضایی شهر تهران برای تردد افراد دارای معلولیت تأکید کرد و گفت: با وجود الزامات قانونی همچون حکم ۱۷ برنامه چهارم توسعه مبنی بر «اجرای مناسب‌سازی اماکن، معابر، فضاهای عمومی، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری برای برخورداری عادلانه توان‌یابان و سالمندان»، هنوز شهر تهران فاقد ضوابط و استانداردهای یکپارچه و جامع برای تسهیل تردد و دسترسی آزادانه شهروندان دارای انواع معلولیت است.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تا بسیاری از فضاهای عمومی نظیر معابر، پارک‌ها و فضای سبز فاقد شرایط کالبدی مطلوب برای رفع موانع دسترسی افراد با محدودیت‌های جسمی-حرکتی، بینایی، شنوایی و... باشند.      

شمس‌احسان گفت: عدم تدوین یک دستورالعمل جامع و تفصیلی که تمامی جزئیات لازم برای مناسب‌سازی کالبدی و ارتقای دسترس‌پذیری فضاهای شهری را پوشش دهد، موجب بروز رویکردهای متفاوت و سلیقه‌ای در اجرای پروژه‌های عمرانی توسط پیمانکاران شده است؛ همچنین این امر علاوه بر سردرگمی شهروندان دارای معلولیت، فرصت‌های اجتماعی بسیاری را از آنان سلب کرده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: ضروری است شهرداری تهران در اولویت نخست، دستورالعمل جامع و تخصصی مناسب‌سازی فضاهای شهری را تدوین و ابلاغ کند.

وی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل باید کلیه استانداردها و الزامات معماری، شهرسازی و مهندسی را برای ایجاد یک محیط کالبدی بدون مانع و قابل دسترس برای همه اقشار جامعه به‌ویژه افراد دارای انواع معلولیت پیش‌بینی کند؛ سپس نظارت دقیق بر اجرای صحیح آن توسط کلیه پیمانکاران و ارکان اجرایی ضروری است.

شمس‌احسان اظهار کرد: فراهم آوردن بستر لازم برای حضور آزاد و مشارکت کامل افراد با معلولیت در جامعه، منجر به استقلال فردی، شکوفایی استعدادها، ارتقای سلامت روحی و جسمی و کاهش مشکلات آنان و خانواده‌هایشان خواهد شد؛ لذا انتظار می‌رود شهرداری تهران ضمن ارائه گزارش مستند از آخرین اقدامات، نسبت به تدوین دستورالعمل مذکور و برنامه‌ریزی جامع جهت مناسب‌سازی فضاهای شهری اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha