• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403022316429
  • خبرنگار : 71664

معاون وزیر بهداشت خبر داد

گسترش واکسیناسیون پنوموکوک به ۷ استان / اجرای آزمایشی واکسیناسیون روتاویروس در ۲ استان

گسترش واکسیناسیون پنوموکوک به ۷ استان / اجرای آزمایشی واکسیناسیون روتاویروس در ۲ استان

معاون بهداشت وزارت بهداشت از واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان و اجرای آزمایشی واکسن روتاویروس در دو استان کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در آیین رونمایی از واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس که صبح یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت همزمان با آیین افتتاحیه «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» برگزار شد، اظهار کرد: درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال، یک اقدام ارزشمند به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه سبد واکسیناسیون کشور امروز گسترش می‌یابد، افزود: از بدو انقلاب اسلامی تا به امروز، واکسن‌های متعددی در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، ۲ واکسن جدید پنوموکوک و روتاویروس علیه ذات‌الریه و بیماری‌های گوارشی را به کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گسترده کشور در دهه ۶۰ آغاز شد، افزود: واکسیناسیون گسترده کشوری علیه شش بیماری در کشور آغاز کردیم در حالی که واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها در دنیا ۱۰ سال قبل از آغاز واکسیناسیون کشوری شروع شده بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: میزان مرگ و میر کودکان کمتر از پنج سال در روزهای نخست انقلاب حدود ۱۵۰ هزار نفر بود اما این میزان به ۱۳هزار نفر رسیده است. واکسیناسیون گسترده کشوری در کنار ارائه مراقبت‌های بهداشتی در کاهش مرگ و میر کودکان کمتر از هفت سال نقش دارد.

وی درباره تزریق واکسن پنوموکوک در کشور گفت: روزهای پایانی سال گذشته، تزریق پایلوت واکسن پنوموکوک در «بندر خمیر» را به صورت پایلوت اجرا کردیم. در حال حاضر، واکسن پنوموکوک در هفت استان و ۱۹ دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی تزریق می‌شود.

فرشیدی درباره تزریق واکسن روتاویروس گفت: واکسن روتاویروس را به صورت پایلوت در ۲ استان جنوبی بر مبنای میزان شیوع پنوموکوک آغاز کردیم. تزریق واکسن روتاویروس تا پیش از فصل تابستان در تمام کشور اجرا می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه دو نقطه عطف در تاریخ واکسیناسیون کشور ثبت شده، اظهار کرد: سال ۱۳۷۳ یک نقطه عطف در تاریخ واکسیناسیون کشور به حساب می‌آید. بررسی‌ها بیانگر این است با استفاده از حضور ۱۵۰ هزار نیروی بسیجی توانسته‌ایم بیش از ۹ میلیون دوز واکسن فلج اطفال در یک روز به کودکان به صورت خوراکی بدهیم.

وی درباره عملکرد وزارت بهداشت در حوزه تزریق واکسن سرخک نیز گفت: سال ۸۳ نیز یک نقطه عطف دیگر در تاریخ واکسیناسیون کشور به حساب می‌آید. بررسی‌ها بیانگر این است که بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن علیه بیماری‌های سرخک و سرخجه طی مدت زمان ۳۰ روز تزریق کرده‌ایم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه تزریق واکسن کشور حدود ۹۰ درصد است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از منظر تزریق واکسن در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. بررسی‌ها بیانگر این است که ما در دوران کرونا توانسته‌ایم ۹ میلیون دوز واکسن طی یک روز تزریق کنیم.

فرشیدی درباره اثرگذاری اجرای برنامه واکسیناسیون کشوری گفت: اگرچه کشورهای همسایه با بیماری فلج اطفال دست و پنجه نرم می‌کنند اما توانسته‌ایم این بیماری را ریشه‌کن کنیم. همچنین ما توانسته‌ایم در مسیر ریشه‌کن کردن بیماری سرخک گام برداریم و این بیماری را حذف کرده‌ایم. اقدامات ما در زمینه واکسیناسیون در کانون توجه نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است به نحوی که یونیسف از وزارت بهداشت به دلیل ریشه‌کن کردن بیماری فلج اطفال قدردانی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین سازمان بهداشت جهانی به دلیل اقدام ایران در زمینه واکسیناسیون علیه بیماری سرخک قدردانی کرده و گواهی حذف این بیماری را به ایران اعطا کرده است. گواهینامه حذف بیماری سرخک در سال ۹۷ به ایران اعطا شده در حالی که کشور آمریکا در این بازه زمانی گرفتار شیوع همه‌جانبه سرخک بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اثرگذاری واکسن در نظام سلامت گفت: اگر برای یک واکسن یک دلار هزینه کنیم با هزینه اثربخشی فراوانی روبرو می‌شویم. به طور مثال، تزریق واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس می‌تواند میزان بستری ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهد. بنابراین می‌توان گفت تزریق واکسن برای نظام سلامت کشور صرفه اقتصادی دارد. میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری پنوموکوک در کشور معادل ۱۲۰۰ نفر است که با تزریق واکسن می‌توانیم از تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری بکاهیم.

فرشیدی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است که ۵۰ درصد از کودکانی که به دلیل علائم گوارشی و اسهال به پزشک مراجعه می‌کنند به ویروس روتا مبتلا هستند. اگر واکسیناسیون روتاویروس اجرا شود میزان مراجعه به پزشک به دلیل ابتلا به ویروس روتا کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha