• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022316908
  • خبرنگار : 71049

سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی

غرب و اسرائیل مصمم به ادامه جنگ هستند؛ پیروزی غزه، پیروزی امت است

غرب و اسرائیل مصمم به ادامه جنگ هستند؛ پیروزی غزه، پیروزی امت است

سیاستمدار مصری گفت «کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی مصمم هستند جنگ را ادامه دهند به همین دلیل در جنگی هستیم که باید غزه در آن پیروز شود، چراکه پیروزی غزه، پیروزی امت است».

به گزارش ایسنا، «محمد مختار» رئیس مرکز مطالعات الجزیره روز یکشنبه و در سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی برای همکاری و تعامل گفت: قرار بود این نشست در ۲۰۲۰ انجام شود اما کرونا رخ داد و به تاخیر افتاد، این سومین نشست است که برگزار می‌شود و از ۲ دوره گذشته که نشست‌ها برگزار شد، بازتاب‌های خوبی دریافت کردیم.

وی گفت: عرب‌ها و ایرانی‌ها جایگاه ژئوپلتیک خود را در منطقه انتخاب نکردند بلکه در این جا قرار داده شدند و این خواست خداوند بوده است. ریشه‌ها و نژادهای ما در هم تنیده است و فرهنگ‌ها در هم دیگر ترکیب شده‌اند اما معتقدم تفاوت‌ها با گفت‌وگو حل می‌شود و ما سعی کردیم در این نشست‌ها گفت‌وگوهایی بین ایرانی‌ها و عرب ها داشته باشیم و امیدوارم نتایج این گفت‌وگوها را بیشتر بیینیم و به آن‌ها اهمیت دهیم.

مختار گفت که شرایط هر چه باشد باید گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و از جنگ به‌دور باشیم.

غرب و اسرائیل مصمم به ادامه جنگ هستند؛ پیروزی غزه، پیروزی امت است
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عربی

گفت‌وگوها میان کشورها باید به‌دور از تلاش برای حذف دیگری انجام شود

به گزارش ایسنا، «محمد سواق» مدیر شبکه الجزیره نیز در این نشست گفت: بسیاری از اختلافات در منطقه و میان کشورها ناشی از عدم فهم درست مقاصد است که به درگیری می‌انجامد. گفت‌وگو تنها راه پایان دادن به اختلاف‌هاست. 

وی گفت که در این سلسله نشست‌ها که هر سال برگزار می‌شود، به دنبال گفت‌وگوی فی‌مابین هستیم، هر چند فاصله ممکن است وجود داشته باشد. 

سواق با بیان اینکه نشست‌های گذشته تجربه مثبتی بود، ادامه داد: تلاش کردیم گفت‌وگوها در این نشست‌ها بدون تاثیر و دخالت رسانه‌ای باشد و طرف ها بدون واسطه با یگدیگر صحبت کنند. معتقدم هر چقدر گفت‌وگو را زودتر انجام دهیم، راه بر درگیری‌های موهوم بسته می‌شود. 

مدیرکل شبکه الجزیره افزود: منطقه عرصه حیاتی در سیاست بین‌الملل است و کانون تمدن‌هاست و گفت‌وگوها میان کشورها باید به‌دور از تلاش برای حذف دیگری انجام شود. واقعیت منطقه ایجاب می‌کند کشورها با یکدیگر باشند ما انتخابی جز همراهی با یکدیگر نداریم.

غرب و اسرائیل مصمم به ادامه جنگ هستند؛ پیروزی غزه، پیروزی امت است
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عربی

جهان بعد از ۷ اکتبر باید با جهان قبل از آن متفاوت باشد

«فهمی هویدی» سیاستمدار فلسطینی نیز در این نشست گفت: آرزوی من این است بتوانیم گام بلندی برای گفت‌وگوی فی‌مابین برداریم و به مسائلی از جمله ترویج زبان فارسی و عربی و پیگیری اهداف مشترک برسیم.

وی‌ با انتقاد از عدم حضور برخی افراد که از حضور در این نشست خودداری کردند، اظهار کرد: مشکل عدم گفت‌وگو به خاطر کسانی که اینجا هستند نیست، بلکه به خاطر کسانی است که اینجا حضور ندارند. غایبان می‌توانستند بیایند اما این‌ها دنبال گفت‌وگو و حل مسائل نیستند. 

این سیاستمدار فلسطینی تصریح کرد که جهان بعد از هفت اکتبر باید با جهان قبل از آن متفاوت باشد.

غرب و اسرائیل مصمم هستند جنگ ادامه پیدا کند

همچنین «منیر شفیق» ادیب و سیاستمدار فلسطینی در این نشست اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی موضوع روابط ایران و اعراب مهم شد. البته بعد از آن شاهد جنگ ایران و عراق بودیم و گفت‌وگوهای ایران و اعراب متوقف شد اما از سال ۲۰۰۰ موضوع گفت‌وگوها باز مهم شد تا بتوانیم با چالش‌ها مقابله کنیم.

شفیق تصریح کرد: موضوع گفت‌وگو بین امت عربی و ایرانی به همان اندازه که مساله ساده‌ای است، به همان اندازه پیچیده است. متاسفانه دوئل‌های زیادی که در منطقه شاهد بودیم باعث شد امت عربی، ایرانی و اسلامی با هم متحد نباشند و دچار تفرقه شوند.

وی گفت که پیوندهای ایران و عرب‌ها بسیار است. اما عرب ها هم نیاز دارند بین خودشان این گفت‌وگوها را انجام دهند.

این سیاستمدار فلسطینی با اشاره به اینکه امروز با مشکلات جنگ غزه مواجه هستیم، گفت: این گفت‌وگوها می‌تواند نقش سرنوشت‌سازی را برای آزاد سازی فلسطین داشته باشد. مساله فلسطین گذرا نیست و اکنون با یک جنگ جهانی مواجه هستیم.

غرب و اسرائیل مصمم به ادامه جنگ هستند؛ پیروزی غزه، پیروزی امت است
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عربی

شفیق خاطرنشان کرد: جهان امروز وارد مرحله جدیدی شده است و عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند نظام بین‌المللی جدید را شکل دهد. ۷۵ سال است که این غده سرطانی وجود دارد و باید برای آن فکری کرد.

وی تصریح کرد: جنگ غزه بیش از هفت ماه است ادامه دارد، جنایت‌های زیادی شکل گرفت از طرف دیگر قهرمانی را از جبهه مقاومت شاهد هستیم و رژیم صهیونیستی نتوانست موفقیت نظامی قابل توجهی داشته باشد.

شفیق با اشاره به مذاکرات آتش‌بس اظهار داشت: برای همه مشخص شد یا این‌طور بگویم موضع مقاومت فلسطین مشخص کرد طرف‌های بین‌المللی مانع این مساله هستند. کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی مصمم هستند این جنگ را ادامه دهند به همین دلیل در جنگی هستیم که باید غزه در آن پیروز شود، چراکه پیروزی غزه، پیروزی امت است.

سیاستمدار فلسطینی در پایان گفت: آن‌ها می‌خواهند جنگ را در رفح هم ادامه دهند. این تداوم جنگ خطری برای سراسر جهان است و آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توانند پیروزی غزه را درک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha