• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403022719836
  • خبرنگار : 71505

رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

جذب ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان نخبه در کارخانه‌ها / ورود دانش‌آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

جذب ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان نخبه در کارخانه‌ها / ورود دانش‌آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

رئیس اتاق بازرگانی ایران همکاری شورای عالی استان‌ها و اتاق بازرگانی ایران را تحول آفرین دانست و گفت: طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه در دست طراحی است و برنامه داریم ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان نخبه که در سال آخر تحصیل هستند را در کارخانه‌های تولیدی جذب کنیم.

به گزارش ایسنا، صمد حسن زاده در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، گفت: آقای دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها عملکرد چشمگیری در مدیریت شهری تبریز داشته است و ریاست ایشان بر شورای عالی استان‌ها می‌تواند چشم انداز خوبی برای جامعه شورایی باشد. همه ما به عنوان خدمت‌گزار مردم وظیفه سنگینی در برابر این ملت نجیب و شریف داریم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم. 

وی افزود: قدمت اتاق بازرگانی ایران بیش از ۱۳۰ سال است و در همه دوران‌ها افراد قابلی حضور داشتند که خدمات بی نظیری برای کشور انجام دادند. در حال حاضر هم اعضای اتاق با توجه به شعار سال و مشکلاتی که در زمینه اقتصاد وجود دارد برای خود مسئولیت و تکلیفی تعیین کردند که بتوانند با تمام تلاش خود، بخشی از مشکلات و نارسایی‌ها را برطرف کنند. محدودیت‌هایی در کشور داریم و اقتصاد ما با مشکل رو به‌رو شد؛ اما ملت ایران با وجود این نارسایی‌ها و محدودیت‌ها عملکرد خوبی داشتند و توانستند کارهای بزرگی انجام دهند.

حسن زاده ادامه داد: در اردیبهشت ماه سه رویداد بزرگ را برگزار کردیم. ایران اکسپو یکی از این نمایشگاه‌ها بود که ۸۰ کشور در سطح بالا شرکت کرده و با صنعت و اقتصاد ایران از نزدیک آشنا شدند. بر اساس اطلاعات، نزدیک به ۴۰۰ قرارداد با بخش‌های خصوصی و دولتی ایران بسته شد. رویداد دیگر نمایشگاه آی‌سی‌تی بود که در اصفهان برگزار شد و بسیاری از اتاق‌های بازرگانی کشورهای خارجی حضور داشتند. نمایشگاه آیدکس دیگر نمایشگاهی بود که در کرمان با حضور ۱۹ سرمایه‌گذار خارجی برگزار شد که بسیار ارزشمند بود. 

 رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: همه می‌دانیم که کرمان یک استان کویری است؛ اما این استان با توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای توانسته جزو استان‌های برجسته کشور در زمینه صادرات کشاورزی شود و اکنون به عنوان پایانه صادرات محصولات کشاورزی شناخته می‌شود. این ۳ رویدادی که در کشور رخ داد باعث افتخار بود که با این محدودیت‌ها و کاستی‌ها توانایی خوبی نمایش دادند و بسیاری از سفیران اذعان می‌کردند انتظار دیدن چنین توانایی‌هایی را نداشتند. تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شده بود که نگاه منفی در مورد ایران شکل بگیرد.

جذب ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان نخبه در کارخانه‌های تولیدی

ارائه بورسیه‌ به دانش آموزان در مقطع دبیرستان

ورود دانش آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به عنوان سفیران تخصصی

حسن زاده ادامه داد: با توجه به اینکه خروج نخبگان از کشور خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند. از این رو یکی از برنامه‌های ما برای جلوگیری از نخبگان کشور است. طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه در دست طراحی است و برنامه داریم ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان نخبه که در سال آخر تحصیل هستند را در کارخانه‌های تولیدی جذب کنیم تا از مهاجرت این عزیزان جلوگیری کنیم. برنامه دیگر ما این است که بورسیه‌ای برای دانش آموزان در مقطع دبیرستان ارائه دهیم تا از سطح دبیرستان دانش آموزان به عنوان سفیران تخصصی وارد کارخانه‌ها و تولیدی‌ها شوند.

وی افزود: نهادهایی مانند شوراهای شهر و روستا نزدیک‌ترین لایه مدنی به شهروندان کشور هستند. از سوی دیگر اتاق بازرگانی هم به عنوان مجمع مدنی کار آفرینان عمدتا بزرگ و میانی کشور شناخته می‌شود و از این رو خرسندم بنای همکاری این دو نهاد بنیان گذاشته شود. زمانی ریشه رشد و توسعه اقتصادی را صرفا شکل‌گیری شهرها می‌دانستند؛ اما به تدریج مشخص شد که صرفا با شهرسازی، توسعه اقتصادی رخ نمی‌دهد. بلکه در شهرهای مولد که در آن‌ها نوآوری و شکوفایی رخ می‌دهد، سبب توسعه کشور می‌شود.

بروز پدیده‌های بیکاری در شهرهایی که بدون توجه به منطق اقتصادی رشد کرده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی اظهار کرد: در تاریخ کشور ما ایجاد شهرها به‌ ویژه شهرهای بزرگ علاوه بر زمینه‌های سیاسی و فرهنگی منطق اقتصادی هم داشته است. اما این ویژگی در سه دهه اخیر نادیده گرفته شده است و شهرهایی بدون توجه به منطق اقتصادی رشد کرده‌اند که شاهد پدیده‌هایی مانند بیکاری در آن‌ها هستیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha