• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403022920835
  • خبرنگار : 71667

یک کارشناس مطرح کرد

لزوم کاهش استفاده از موبایل در جاده‌ها

لزوم کاهش استفاده از موبایل در جاده‌ها

فاصله بین بی‌تی‌اس‌ها در جاده‌ها زیادتر است و گوشی تلفن همراه برای برقراری ارتباط با بی‌تی‌اس امواج قوی‌تری از خود ساطع می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود استفاده از تلفن همراه در جاده‌ها به حداقل برسد و در صورت استفاده طولانی از آن، از روش‌های دور نگه‌ داشتن گوشی از سر و گردن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، درواقع نزدیک به چهار دهه از استفاده از تلفن همراه می‌گذرد و آنطور که باید اعلام نشده که امواج تلفن همراه هم ممکن است تأثیرگذار باشد؛ بنابراین هر کارشناس یا مسئولی که درباره تاثیر داشتن یا نداشتن اعلام نظر می‌کند، هر کدام براساس شواهد یا تجربه‌های مختلف اعلام می‌شود.

امروز همچنان و بنا به دلایل گوناگونی، بعضی از شهروندان نسبت به نصب و راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی در محدوده محل سکونت خود حساس هستند و به روش‌های مختلف در برابر آن مقاوت می‌کنند.

حتی اعلام شده در بعضی از نقاط با وجود اینکه شورا و شهرداری همکاری‌های لازم برای نصب سایت را انجام می‌دهند اما شهروندان از نصب دکل در بوستان‌ها و پارک‌ها ممانعت می‌کنند. اما اشاره به این نکته لازم است محل نصب دکل‌های مخابراتی توسط طراح مشخص و نمی‌شود در هر نقطه‌ای که امکان تأمین فضا وجود دارد، دکل اضافه کرد.

بنابراین با وجود بارها اطلاع‌رسانی و تأکید مسئولان بر این حوزه، همچنان نگرانی‌هایی از خطرات احتمالی سایت‌ها و تشعشعات آن وجود دارد اما براساس اعلام سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی به عنوان مراجع اصلی ناظر، دکل‌های مخابرات هیچ نقش بیماری‌زایی ندارد و شهروندان باور کنند که هرچه فاصله کانونی آنان با دکل‌ها بیشتر باشد، بیشتر در معرض امواج قرار دارند؛ موضوعی که یک کارشناس حوزه امواج و ارتباطات رادیویی به تازگی به آن اشاره کرده است.

محمد شمسایی- مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: در جاده‌ها فاصله بین بی‌تی‌اس‌ها زیادتر است و گوشی تلفن همراه برای برقراری ارتباط با بی‌تی‌اس امواج قوی تری از خود ساطع می‌کند.

این کارشناس حوزه امواج و ارتباطات رادیویی در ادامه افزود: لذا استفاده از تلفن همراه در جاده‌ها را باید به حداقل رساند و در صورت استفاده طولانی از آن، از روش‌های دور نگه‌داشتن گوشی از سر و گردن استفاده کرد.

روش‌های دور نگه داشتن گوشی از سر و گردن عبارت است از استفاده از هندزفری سیم دار، استفاده از بلندگوی گوشی با رعایت حقوق اطرافیان، جابه‌جایی گوشی تلفن همراه بین گوش چپ و راست در فواصل زمانی یک دقیقه‌ای و استفاده از سرویس‌های دیداری مانند سرویس پیامک و یا چت در فضای مجازی.

لازم به ذکر است امواج و اشعه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول قابلیت یونیزه کردن دارند و دسته دوم فاقد این قابلیت محسوب می‌شوند. دسته‌ای که یونیزه‌کننده نام گرفته، دارای فوتون‌های بسیار قوی است که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده و دارای خاصیت تخریب ژنتیک در بدن خواهد بود.

اما تشعشعات موبایلی جزو امواج رادیویی محسوب می‌شوند که امواج رادیویی نیز از امواج غیریونیزه به شمار می‌روند، بر همین اساس تاکنون هیچ گزارش بین‌المللی مبنی بر مضرات تشعشعات غیریونیزه رادیویی وجود نداشته و مشاهده نشده است.

از سوی دیگر با تلاش برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس از جمله امواج پارازیت‌ها، ایستگاه‌های ثابت اندازه‌گیری تشعشعات غیریون‌ساز تا ۱۸ گیگاهرتز در نقاطی از مناطق حساس تهران شامل بیمارستان‌ها، مدارس و آسایشگاه‌های سالمندان نصب و راه‌اندازی شد تا تشعشعات پرتوهای رادیویی و مایکروویو به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته از سوی رگولاتوری پایش شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha