• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403023022275
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی:

بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است

بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به مناسبت روز جهانی موزه‌ها، بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا ۳ خردادماه رایگان است.

به گزارش ایسنا محمدرضا اشرف زاده اظهار کرد: موزه‌های تاریخ طبیعی کشور امسال با هدفگذاری برنامه‌های خود در قالب آموزش و پژوهش در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست به پاسداشت روز جهانی موزه‌ها پرداختند.

وی ضمن اعلام این خبر افزود: بنابر تصمیم ایکوم جهانی (شورای بین المللی موزه‌ها)، روز ۱۸ می ۲۰۲۴ (۲۹ اردیبهشت ماه) به نام روز جهانی موزه ها نامگذاری شده است. با توجه به شعار امسال ایکوم با عنوان «موزه ها برای آموزش و پژوهش»، موزه‌های تاریخ طبیعی با هدفگذاری برنامه‌های خود در قالب آموزش و پژوهش در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست به استقبال این روز رفتند.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی افزود: پیرو برنامه‌ریزی، جلسات و هماهنگی‌های به عمل آمده موضوع انجام برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها در دستور کار قرار گرفت. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، موزه‌های تاریخ طبیعی کشور به مدت یک هفته از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد ماه برای عموم رایگان اعلام و از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها اطلاع رسانی شد. در ستاد نیز مکاتبات با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، اداره کل بهزیستی و ستاد گردشگری شهرداری تهران انجام شد.

وی افزود: مقرر شد موزه‌های تاریخ طبیعی کشور مطابق با شعار ایکوم، سال آتی را با آموزش مفاهیم تنوع زیستی و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها، مدارس و دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی، موزه‌ها را به محیطی برای آموزش و پژوهش در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست مبدل سازند.

اشرف زاده افزود: مستندسازی یا مدیریت اطلاعات درباره موزه‌ها به عنوان کلید رمزگشایی پتانسیل موزه‌ها شناخته می‌شود علاوه بر این  وجود معیارهای معتبر کیفیت، موزه‌ها را قادر خواهد ساخت که عملکرد خود را با استانداردهای پذیرفته شده عملکردی موزه بسنجند. بر این اساس امسال تهیه پایگاه اطلاعاتی موزه‌های تاریخ طبیعی، شناسایی و تعریف معیارهای استاندارد به منظور تعیین کیفیت و رتبه بندی موزه‌ها که می‌تواند به عنوان یک مبنای مقایسه بین موزه‌های تاریخ طبیعی قرار گیرد، در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تشویق موزه‌های تاریخ طبیعی به دستیابی به مدیریت بهتر مجموعه‌ها، خدمات عمومی و تقویت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، تقویت اعتماد عمومی به موزه‌ها به عنوان سازمان‌های موثر و کارآمدی که مسئول حفاظت و مدیریت میراث و ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور هستند و تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های راهبردی از مهمترین اهداف تعریف معیارهای استاندارد در موزه های تاریخ طبیعی هستند.

اشرف زاده در پایان خاطرنشان کرد: ۹۳ موزه تاریخ طبیعی در کشور تحت مدیریت و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شوند که از این تعداد ۵۸ موزه متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و بقیه موزه‌های دولتی متعلق به سایر دستگاهها و موزه های خصوصی هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، موزه‌های تاریخ طبیعی کشور امسال، مطابق با شعار جهانی ایکوم «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» با هدفگذاری برنامه‌های خود در قالب آموزش و پژوهش در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست، به استقبال روز جهانی موزه ها رفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha