• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403030704613
  • خبرنگار : 71658

افزایش سطح فلوراید در بدنِ زنان باردار برای نوزاد آسیب‌زاست

افزایش سطح فلوراید در بدنِ زنان باردار برای نوزاد آسیب‌زاست

مطالعات جدید از ارتباط میان مصرف مقدار زیاد فلوراید در دوران بارداری با احتمال بروز مشکلات رفتاری در نوزادان و کودکان خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، طبق نتایج تحقیقی که در مجله جاما (JAMA) منتشر شد، کودکانی که در دوران جنینی در معرض سطح بالای فلوراید، ماده معدنی طبیعی که به مقدار مختلف در آب موجود است، قرار می‌گیرند، احتمالا بعدها با عصبانیت، سردرد، درد معده، اضطراب و نشانه‌های مربوط به اوتیسم مواجه می‌شوند.

«تریسی باستین»، نویسنده ارشد این مطالعه از کالیفرنیای جنوبی در این باره به نیویورک‌پست گفت: ما به ارتباط میان مواجهه با فلوراید زیاد قبل از تولد و مشکلات عصبی رفتاری در سن سه سالگی پی بردیم، اما برای تعیین ارتباط آن به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

داده‌های این تحقیق از مرکز تحقیقاتی مدرس (MADRES) به دست آمد که شرایط خانواده‌های عمدتا اسپانیایی‌تبار در لس‌آنجلس را از دوران بارداری تا دوران کودکی نوزادان پیگیری می‌کند.

متخصصان مواجهه مادران با فلوراید را از روی نمونه‌های ادراری که از ۲۲۹ زن باردار در سه‌ماهه سوم بارداری به دست آمده بود، ارزیابی کردند.

برخی کشورها دهه‌های متمادی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که فلوراید مینای دندان را تقویت می‌کند، جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و مواد معدنی از دست‌رفته را جبران می‌کند.

بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بیش از ۲۰۹ میلیون نفر یعنی حدود ۷۲.۷ درصد جمعیت ایالات متحده از سال ۲۰۲۰ از طریق سیستم‌های آب عمومی فلوراید دریافت می‌کنند. با این حال جنبش ضدفلوراید در این کشور امیدوار است که این حجم را کاهش دهد.

طرفداران این جنبش می‌گویند این فلورایدرسانی اصل آزادی سلامت را نقض می‌کند و برخی افراد هم مشتاقانه برای ممنوعیت آن در شهرشان می‌کوشند.

تحقیقی در کانادا در سال ۲۰۱۹ هم نشان داد بین مواجهه مادران با سطح بالای فلوراید و ضریب هوشی پایین‌تر کودکان سه تا چهار ساله ارتباط وجود دارد. البته متخصصان ممنوعیت افزودن فلوراید به آب را پیشنهاد نکردند، اما گفتند که این نتایج نشان می‌دهد دریافت فلوراید در دوران بارداری باید کاهش یابد.

به گزارش ایندیپندنت، باستین و همکارانش همچنان می‌کوشند چگونگی تاثیر فلوراید در دوران بارداری بر رشد مغز نوزادان را بررسی کنند، اما با اشاره به اینکه حتی بعضی پارچ‌های رومیزی تصفیه آب هم به‌خوبی فلوراید را فیلتر می‌کنند، پیشنهاد کردند که افراد باردار محض احتیاط از آب تصفیه‌شده استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha