• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۴ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404072717172
  • خبرنگار : 71553

تا پایان دولت چهاردهم

مسیر تهران - اصفهان ۲ ساعته می‌شود

مسیر تهران - اصفهان ۲ ساعته می‌شود
عکس تزئینی است

راه آهن پر سرعت تهران - قم - اصفهان می‌تواند تهران را کمتر از دو ساعت به اصفهان متصل و در سال اول هشت میلیون مسافر جابه‌جا کند. بنابر گفته مجری پروژه، حدود ۷۵ درصد از زیرسازی آن انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل‌گذاری است و اگر به موقع اعتبار شود تا پایان دولت چهاردهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی پرسرعت در ایران به شمار می‌ رود که احداث آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و از آن زمان تا کنون فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است.

این پروژه ۱۵ ساله به دلیل چالش‌های بسیار در حوزه تامین منابع مالی و تغییر قراردادها در برخی سال‌ها با کندی پیش رفته و حتی متوقف نیز شده است.

پروژه‌ای که بنابر نظر کارشناسان تکمیل آن، نقش اثرگذاری در تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق  - غرب دارد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی مسافران زیادی را میان شهرهای تهران، قم و اصفهان جابه‌جا کند و همچنین نقش قابل توجهی در کاهش سفرهای جاده ای با خودروی شخصی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.

در این راستا، علیرضا صلواتی - مجری پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است که به لحاظ ابعاد، تکنولوژی و دانش فنی مشابه آن در کشور وجود ندارد، گفت: این پروژه راهی برای ورود تکنولوژی مدرن و دانش فنی بروز به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطارهای پرسرعت است که باید در یکی - دو دهه اخیر در کشور اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: در محور قم - اصفهان مسیر بهینه دو خطی وجود نداشت، اما با اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته حدود ۷۵ درصد از زیرسازی مسیر ۲۴۵ کیلومتری قم - اصفهان تکمیل شده است و بیش از ۵۰ درصد ابنیه بتنی احداث و ۸۵ درصد معارضات نیز برطرف شده است.

مجری پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان تصریح کرد: مابقی مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا ۸۰ درصدی دارد و در مجموع حدود ۷۵ درصد از کل زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است.

وی در ادامه گفت: بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر ۳۰ درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریل گذاری محور قم - اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم _ تهران، اجرای سیستم های سیگنالینگ برق و مخابرات در کل محور، احداث ایستگاه‌های عملیاتی و ایستگاه‌های مسافری در قم، اصفهان و تهران تجهیز ناوگان باقی مانده است.

صلواتی با اشاره به اینکه احداث پروژه از سال ۱۳۸۹ شروع شده و در طی این سال‌ها فراز و نشیب های زیادی داشته است، اظهار کرد: در برخی مقاطع زمانی کار با سرعت بیشتر و در برخی دیگر به دلیل تغییر قراردادها کار با سرعت کمتری انجام شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این قطار مسیر تهران - قم و قم - اصفهان هرکدام تقریبا یک‌ساعته خواهد شد و مسیر تهران - قم - اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد بود.

بهره برداری از پروژه تا پایان دولت چهاردهم در صورت تامین اعتبار

صلواتی در پاسخ به این سوال که این پروژه چه زمانی به بهره برداری خواهید رسید، گفت: اگر موضوعات مالی این پروژه به نتیجه برسد و تعاملات مالی بین دو کشور ایران و چین در داخل کشور برطرف شود، تا پایان دولت چهاردهم می توانیم قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان را تکمیل و بهره برداری برسانیم. 

به گفته وی، به لحاظ اجرایی دو تا سه سال زمان برای تکمیل آن نیاز است ولی ناهماهنگی هایی بین ارکان داخلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و ... پروژه را دچار تاخیر کرده است.

تکمیل پروژه به ۲۰‌ میلیون یوان نیاز دارد

وی همچنین به اعتبارات پروژه نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود چهار میلیارد یوان برای پروژه هزینه شده است و براساس برآوردها تا زمان بهره برداری هم ۲۰ میلیارد یوان دیگر نیاز است که مقرر شده ۱۰ میلیارد یوان توسط دولت و ۱۰ میلیارد دیگر نیز توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی استان‌های قم و اصفهان تامین شود تا این پروژه به بهره برداری برسد.

۸ میلیون مسافر در سال اول راه اندازی قطار جابه جا می شوند

مجری پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی این قطار چه مزایایی برای کشور خواهد داشت، افزود: ۹۸ درصد مسافران در محور اصفهان، قم و تهران که حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال می‌شود، از جاده ها تردد می‌کنند و یک درصد نیز هوایی سفر می کنند. تردد از جاده علاوه بر افرایش مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش میزان تصادفات به جاده ها نیز خسارت وارد می‌کند. با راه اندازی این قطار در کمترین حالت ممکن حدود ۳۰ درصد جذب مسافر بیشتر خواهد شد و حدود هشت میلیون مسافر در سال اول با این قطار سریع السیر جابه‌جا خواهند شد. 

وی ادامه داد: افق طرح هم جابه جایی ۲۰ میلیون مسافر در سال است که بعد از ۲۰سال اتفاق خواهد افتاد.

تکمیل کریدورهای اصلی کشور با راه اندازی قطار

صلواتی همچنین اضافه کرد: نکته مهمی که در احداث قطار پرسرعت تهران_ قم - اصفهان وجود دارد این است که می تواند به نوعی کریدورهای شمال - جنوب و شرق _ غرب را تکمیل کند. وقتی با احداث این خط ورود تکنولوژی و دانش فنی را به داخل کشور داشته باشیم، در همه موضوعات زیرسازی و روسازی، برق، ناوگان و...می توانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

به گفته وی، در بحث طراحی و اجرای زیرسازی مسیرهای سریع السیر مهندسان داخلی قابلیت زیادی دارند و گام به گام بومی سازی و انتقال دانش فنی در حال انجام است. 

مسیر تهران - اصفهان ۲ ساعته می‌شود

اتصال بیش از ۱۰استان به شبکه قطارهای پرسرعت؛ افق ۱۰ساله

وی همچنین اتصال شهرهای دیگر به شبکه قطارهای پر سرعت را از دستاوردهای دیگر این پروژه دانست و گفت: همزمان با ورود تکنولوزی و دانش فنی به کشور می توانیم بیش از ۱۰ استان دیگر از جمله تهران _ مشهد، تهران ـ تبریز، اصفهان _ شیراز، اصفهان _ یزد، قم _ اراک و ادامه مسیر تا غرب کشور، شیراز _ بوشهر و بندرعباس یعنی عمده مناطق کشور را به شبکه قطارهای پرسرعت متصل کنیم که البته در افق ۱۰ ساله اتصال این شهرها ترسیم شده است.

صلواتی در پایان گفت: روند رشد و تحولات کنونی به گونه ای است که امیدواریم در بحث راه اندازی قطارهای پر سرعت صاحب سبک شویم. کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه، عراق در حال بهره برداری از خطوط مختلف هستند، بنابراین کشور ما نباید با این همه سابقه و تقاضا از این موضوع عقب بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۲۵

اینها که شما می‌گویید برای سال 1600 است که دنیا با سرعت نور حرکت می‌کند و ما تازه داریم با قطار پر سرعت میگی نه چند سال از اولین مرحله گذر کردید.

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۲۲:۲۴

اما از هیچی بهتر هست

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۱

به دوره اول احمدی نژاد کلنگش زده شد انشالله درست میشه بودجها رو بگیرید فاکتور کنید .

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۱:۲۷

این پروژه مربوط به قبل انقلاب است که نهایت از بندرعباس آغاز وبه انزلی خاتمه پیدا می‌کرد احمدی نژاد کجا بود .

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۳۰ ۱۳:۲۲

با شما که باشه نانو و هایپرسونیک رو هم به زمان شاه معدوم نسبت میدید. زمان شاه کجا بود؟ کل پروژه 15 سالشه

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۳:۲۴

سلام بسیار عالیییییبی وموسیقی از شهردار های خوب 👍

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۳:۵۷

مثل آب خلیج فارس که به اصفهان رسید و آب زاینده رود باز شد

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۹:۴۹

کدوم اب زاینده رود ماکه هنوز آبی ندیده ایم

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۴:۰۶

چ عالی کاش زودتر راه بیوفته واسه دانشجوها خیلی خوب میشه

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۵:۱۴

سلام اداره راه و شهر سازی محبت کنند فکری بحال جاده خطرناک اصفهان خوزستان کنند خط رآاهن اصفهان خوزستان را احیا این مسافت طولانی و‌پر خطر را مورد توجه ؤعنایت قرار دهند متشکر

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۵:۱۹

حتما قیمتی داره که هر کسی نمیتونه استفاده کنه

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۲۱:۴۷

دمت گرم به خوب چیزی اشاره کردی

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۵:۳۴

سلام . در مطالب بیان شده توسط مجری طرح اشکالاتی بارز است و به عنوان متخصص در این زمینه حاضرم مصاحبه در این خصوص داشته باشم.

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۷:۲۴

اتوبان تهران شمال و قطار سریع السیر اصفهان تهران و لوله کشی آب رحمت آباد و زاینده رود و .....و....... در یک فایل بررسی بشه ممنون ، هر کدام یک افتخار ملی 😃😃

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۲۱:۴۹

این پروژه پانزده سال است که دهان خیلی هارا شیرین کرده است.

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۲۲:۰۹

منظور از کلمه پرسرعت چه سرعتیه؟ مسیر ریلی تهران اصفهان چند کیلومتر خواهد بود که قراره زیر ۲ ساعت حرکت کنه؟ قطارهای ژاپن و بعد چین و فرانسه و آلمان در سرعت و راحتی حرف ندارن. آیا خرید تکنولوژی قراره انجام بشه یا صرفا وارد کننده ایم؟

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۴:۴۳

دقیقا ایامسافرهاسالم میرسن اخه دوساعته وپرسرعت بااین زیرساخت ها من که عمراترجیح میدم دیربرسم امااینکه هرگزنرسم ابدا

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۲۲:۵۴

مترو اصفهان همزمان با تهران شروع شد ۴۰سال طول کشیده اصفهان یک خط افتتاح کرده تهران ۸ خط بعضی از خطوط تهران تا۲۰۰کیلومترمیرسه اصفهان برای ۷خط باقیمانده خود نیاز به ۲۸۰ سال نیاز دارد حالا حساب کنید پزوژه خط قطار اصفهان به تهران چند سال طول میکشد.

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۰۶:۲۹

کاش در تونل زیر زمینی احداث میشد که تونل را روباز حفر و پس از اتمام سقف زده میشد

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۰۶:۳۵

اونقدر گرون میدن که برای افراد خاص هست مابقی مردم باید با قطار اسقاطی رفت و آمد کنند

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۰۸:۱۷

واقعا تاسف داره ۱۵ سال

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۰۸:۲۹

بنظرمن باید اکثر شهرهایی که حومه تهران هستن همین کار صورت بگیرد که از بار ترافیکی وهمچنین با ترغیب به استفاده بیشتر وباعث کاهش الودگی وتصادفات جاده ای میگردد

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۱:۴۶

آخه رفتن به قم واصفهان چه فایده ای داره همشون تو تهرانند تا جنوب رو سریع السیر کنید

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۱:۴۷

100 سال دیگر به بهره‌برداری میرسد

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۲:۵۸

امیدوارم واقعا دوساعت باشه چون توقف بین راهی داشته باشه بیشتر از دو ساعت میشه

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۴:۱۶

بابا توی متروی پرند موندید ک هر دوساعت یکساعت هم تو راه هستیم ک همش ۷۰ کیلومترها می‌شود ساعتی ۲۵ کیلومتر ک راه بریم راحت تره خدایی متروی پرند رو جمع کنید راحت تره. کجای دنیا هر دوساعت یه قطار مترو حرکت میکنه مگ دوسال پیش قول هر نیم ساعت نداده بودید؟

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۵:۵۱

اگر بودجه دارند چرا مسیر تهران مشهد را سریع السیر نمیکنند که کل ملت ایران و زوار استفاده کنند، هر کس معاون اول میشه فکر منطقه خودشه ، تهران اصفهان چه اورژانسی بودنی داشت که بجای مسیر تهران مشهد اصفهان را انتخاب کردند!!!!

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۶:۱۹

احمدی نژاد طرح اتصال دریاچه کاسپین به خلیج فارس و طرح قطار سریع السیر اصفهان تهران وهمچنین واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین به هر نفر برای احداث باغ وجا کردن چندین قطعنامه بین‌المللی ؟؟؟مردم .همه را باهم شروع کرد البته قطعنامه دقی طبق زمانبندی جاگذاری شد

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۶:۴۷

باشه بهش میگم

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۸:۵۵

مافیای حمل و نقل جاده ای متشکل از خودروسازان پیمانکاران و ... مانع اصلی این پروژه

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۲۰:۱۰

خوب با این سرعت بالا،جریمه هاش زیاد میشه،،ههههه

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۲۰:۵۲

به امید آن روز. امید داشتن که بر جوانان‌ عیب نیست.

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۲۱:۵۷

دولت باید از شرایط حمل نقل شخصی سازی خارج شود اگر دولت حمل نقل عمومی زیاد و سرعت آن را زیاد کنند به اندازه یک کشور بنزین اضافه می‌آورند

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۰۹:۳۱

ایول

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۱۳:۵۰

با راه اندازی قطارهای سریع السیر بسیاری از مشکلات کلان شهرها از جمله تراکم جمعیت کمبود منابع اب، مسکن، الودگی هوا، ترافیک حل خواهد شد.

avatar
۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۱۵:۱۰

خوده استان اصفهان و مخصوصا شهرش فرو نشست داره این قطار هم اگه با این سرعت رد بشه فرو نشستش تکمیل میشه شما تو یه مترو موندین امروز مترو کرج به تهران از کار افتاد مردم سرگردان تو بیابان مونده بودن حالا قطار سریع میخواهین راه بندازین

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۱ ۲۲:۵۹

چرا از سرمایه گذاران خارجی و سازندگان چینی در جهت افزایش سرعت ساخت استفاده نمیشود ؟!

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۲ ۰۴:۱۶

جاده های فعلی رو ایمن کنید. روشنایی نصب کنید .خودرو با کیفیت بتولید کنید. پروژه ۴۰ ساله نمیخواد ایجاد کنید.

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۳ ۰۲:۰۷

این طرح بدرد جاده های پر مخاطره ایران نمیخوره بدرد چین میخوره ایران با مردمش ظرفیت این قطارهای پرسرعت را ندارد من با قطار تهران به اهواز امدم نزدیک 15 ساعت تو راه ماندیم همه کلافه شده بودند خیلی سرعتش زیاد شود میشه 10 ساعت نه 2 ساعت

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۰۳ ۲۱:۰۴

20سال پیش برای این پروژه سیمان میبردیم جالبه میگن ۱۵ سال ولی فکر نکنم با این زیر سازی قطار ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بتونه بره نهایت ۶۰ کیلومتر در ساعت بتونه بره که از هم نپاشه