• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404091912451
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش:

تحول پایدار از مدرسه آغاز می‌شود/ ثبات مدیریتی و تحول ساختاری پیش‌نیاز جهش کیفیت در مدارس

تحول پایدار از مدرسه آغاز می‌شود/ ثبات مدیریتی و تحول ساختاری پیش‌نیاز جهش کیفیت در مدارس

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول پایدار از مدرسه آغاز می‌شود، گفت: تا زمانی که نگاه تحولی در مدرسه شکل نگیرد، نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با تأکید بر لزوم تحول عمیق در ساختار نظام تعلیم و تربیت، ثبات مدیریتی و پرهیز از سیاست‌زدگی را شرط اصلی پیشرفت پایدار در این حوزه دانست.

وی با اشاره به گستردگی مسائل روزمره آموزش و پرورش، افزود: انبوه مشکلات و بی‌ثباتی مدیریتی طی سال‌های گذشته اجازه نداده است تحولی بنیادین و ماندگار در آموزش و پرورش شکل بگیرد. مشکلات امروز، نتیجه کوچک‌انگاری و ساده‌انگاری مزمن در این حوزه است.

وی با بیان اینکه «تحول پایدار از مدرسه آغاز می‌شود»، معاونان آموزش متوسطه استان‌ها را «سفیران اصلی تحول در مدارس» نامید و ادامه داد: تا زمانی که نگاه تحولی در مدرسه شکل نگیرد، نباید انتظار معجزه داشته باشیم. شما حلقه ارتباط سیاست‌ها با میدان عمل هستید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سهم بالای رشته‌های نظری در کشور، گفت: در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان در شاخه‌های مهارتی تحصیل می‌کنند، اما ما با تنوع بی‌ضابطه رشته‌ها و کمبود مهارت‌آموزی مواجهیم. باید ساختار نظام آموزشی را متناسب با نیاز جامعه اصلاح کنیم.

کاظمی با انتقاد از گسترش بی‌هدف ساختارها و سازمان‌ها در آموزش و پرورش، افزود: از مدارس غیردولتی تا شاهد و نمونه دولتی، یک ساختار پیچیده و بعضاً موازی ایجاد شده که بهره‌وری و نظارت را کاهش داده است. در برنامه هفتم توسعه، فرصت مهمی برای تبدیل این ساختارها به یک سازمان چابک داریم.

وی خواستار ایجاد رقابت علمی بین دانش‌آموزان، مدارس و معلمان شد و اجرای طرح‌هایی مانند طرح یاران و ارتقای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم را ضروری دانست.

کاظمی با قدردانی از مدیران استانی و تیم‌های اجرایی، گسترش ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را راهی برای افزایش ظرفیت‌های نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: تجربه موفق همکاری با صنایع، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نشان می‌دهد که ظرفیت‌های متعددی در کشور وجود دارد که با هم‌افزایی می‌تواند در خدمت تعالی نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده آموزش و کیفیت مدرسه را تفکر و برنامه‌ریزی مدیران استان‌ها رقم می‌زند، از معاونان آموزش متوسطه خواست اتاق فکر استانی خود را تقویت و برنامه‌های تحول‌آفرین را با جدیت دنبال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha