موتورهاي تزريق مستقيم سوخت 20 درصد مصرف سوخت را كاهش ميدهند
موتورهاي تزريق مستقيم سوخت شركت سيتروئن با رقيق سوخت كردن، 20 درصد مصرف سوخت را كاهش ميدهند.
به گزارش خبرنگار صنعت خودروي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا گروه تحقيقاتي پژو سيتروئن موتور انژكتوري بنزيني با قابليت پاشش سوخت به طور مستقيم در محفظه احتراقي طراحي كرده است.
در اين موتور كه از سوخت بسيار رقيق هوا و بنزين استفاده ميشود مصرف سوخت 19 درصد كاهش مييابد در اين سيستم از پمپ دو مرحلهاي سوخت استفاده ميشود. تمام قطعات اين پمپ در داخل روغن كار ميكنند و اين امر عمر مفيد اين پمپ را افزايش ميدهد.
مهمترين وظيفه اين سيستم مخلوط كردن سوخت و هوا براي حالات مختلف كار موتور است.
سوخت استوكيومتريك در عمل امكانپذير نيست براي همين منظور معمولا سوخت را با درصدي هواي اضافه ميسوزانند. در خودروهاي قديمي كار مخلوط كردن هوا با سوخت برعهده كاربراتور بود ولي استفاده از آن در خودروهاي امروزي تقريبا منسوخ شده است دليل اصلي اين امر عدم ايجاد نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا براي شرايط مختلف كاري خودور است به عنوان مثال براي روشن كردن خودرو در هواي سرد كه مخلوط غني سوخت و هوا لازم است شما مجبوريد به صورت دستي دريچه ساسات را بكشيد استفاده از كاربراتور به دليل تعميرات آسان و نداشتن قطعات حساس الكترونيكي در كشور ما هنوز هم مورد توجه خريداران خودرو است. ولي معايب زيادي در سيستم كاربراتوري وجود دارد از جمله رساندن سوخت به طورغير يكنواخت به تمامي سيلندرها كه موجب ميشود ضربات ناهماهنگ برروي ميل لنگ خودرو وارد شود و موتور لرزش داشته باشد و همچنين در مواقعي كه سيستم برق خودرو تنظيم نباشد يا رقيق بودن سوخت امكان كشيده شدن شعله به داخل مني فولد وجود دارد مهمترين عيب كاربراتور اين است كه مصرف سوخت در خودرو به دليل تنظيم نشدن دائم با شرايط كاري موتور بالا ميرود.
از اين رو براي رفع اين نواقص از سيستم انژكتوري بنزيني در خودروهاي امروزي استفاده ميشود. در اين سيستم از يك پمپ فشار پائين كه در داخل باك قرار دارد به منظور جريان سوخت در مسير استفاده ميشود و همچنين از چندين سنسور جهت تنظيم مقدار سوخت پاشيده شده توسط انژكتور استفاده ميشودكه تمامي اين مراحل توسط ECU كنترل ميشود.
انژكتور كه سوخت را در پشت سوپاپ ميپاشد بوسيله يك هسته و سيم پيچ در مواقع لزوم باز و توسط فنر بسته ميشود هوا كه مقدار آن توسط پدال گاز تنظيم ميشود با سوخت پاشيده شده توسط انژكتور تركيب شده و پس از بازشدن سوپاپ ورودي به داخل سيلندر كشيده ميشود اين سيستم روش متداول كه پاشش چند نقطه نام دارد است كه در خودروي سمند و زانتيا در ايران استفاده ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات