رشد توليد خودرو در سال 83 نسبت به سال 82 نسبت به دوره قبل آن يعني سال 82 به 81 افت كرده است.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه توليد خودرو سواري در سال 82 نسبت به سال 81 با افزايش 50 درصدي روبهرو بود اما توليد اين نوع خودرو سواري در سال 83 نسبت به سال 82 تنها حدود 50 هزار دستگاه رشد داشت.
بر اساس پيشبيني وزارت صنايع اين رشد در 84 نيز حدود 80 هزار دستگاه خواهد بود.
پيشبيني ميشود بازار خودرو سواري ايران در حدود 900 هزار دستگاه توانايي جذب را با روشهايي فروش قسطي داشته باشد. اما برخي از تحليلگران بازار معتقدند اين تقاضا حتي با وجود اتخاذ روشهاي جديدي همچون فروش قسطي نيز در پنج سال آينده به آرامي كاهش خواهد يافت و به 500 هزار دستگاه ميرسد. البته بسياري از همين تحليلگران در سال 82 معتقد بودند رشد توليد خودرو در سال 83 با توجه به تقاضاي بازار غيرممكن است كه روش فروش قسطي اين پيشبيني را از بين برد.
عدهاي ديگر از تحليلگران بازار معتقدند در صورت آغاز طرح خروج خودروهاي فرسوده به صورت گسترده كه در سال 82 و 83 به كندي پيش ميرفت، بتواند به راحتي تقاضاي بازار ايران را به يك ميليون و 200 هزار دستگاه برساند.
تحقيق انجام شده از سوي گروه خودروسازي فولكسواگن و رنونيسان نيز نشان ميدهد تقاضاي بازار ايران در صورت روند خروج خودروهاي فرسوده يك ميليون و 200 هزار دستگاه خواهد بود.
بر اساس برسي وزارت نفت در ايران هماكنون دو ميليون و 69 هزار خودروي بالاي 20 سال وجود دارد كه عملا خودروهاي فرسوده محسوب ميشوند. خروج تدريجي اين خودروها سالانه به راحتي 200 هزار تقاضا در كشور ايجاد ميكند.
در سال 82 خودروسازان براي افزايش توليد و فروش رفتن توليدات خود با آنكه همه پيشبيني ميكردند بزودي با اشباع بازار آنها با بحران مواجه خواهند شد اما با ارائه فروش قسطي طي دو سال افزايش توليد را ادامه دادند. البته باز هم با روشهاي جديد، رشد توليد خودردو كاهش يافت اما به هر حال رشد توليد خودرو متوقف نشد.
خودردوسازان براي افزايش توليد در سال 84 نيز ميتوانند با خروج خودروهاي فرسوده به راحتي تا پنج سال آينده خيال خود را از بازار راحت كنند. البته صادرات نيز براي افزايش توليد خودرو الزامي به نظر ميرسد و بازار از اين به بعد خودروسازان ايراني را به سمت صادرات خودرو سوق ميدهد.
به هر حال در سال 84 با توجه به بازار، واردات، ارائه مدلهاي جديد افزايش توليد، رقابت در بازاري كه بيش از 10 سال انحصاري بود به آرامي ايجاد خواهد شد.
آمار توليد خودرو در سال 83
* گروه پيكان
پژو RD، 55 هزار و 299 دستگاه در سال 83
سواري پيكان 156 هزار و 599 دستگاه در سال 83
وانت پيكان 22 هزار و 81 دستگاه در سال 83
* گروه پژو
پژو 405، 102 هزار و 734 دستگاه در سال 83 و 64 هزار دستگاه در سال 82
پژو 206، 76 هزار و 256 دستگاه در سال 83 و 60 هزار دستگاه در سال 82
پژو 206 اتوماتيك چهار هزار و 315 دستگاه
پژو پارس 27 هزار و 140 دستگاه در سال 83 و 33 هزار دستگاه در سال 82
* گروه سمند
سمند 72 هزار و 931 دستگاه در سال 83 و 58 هزار دستگاه سال 82
سمند ليموزين 11 دستگاه
سمند گازسوز 66 دستگاه
* گـروه پـرايـد
پرايد 248 هزار و 195 دستگاه در سال 83 و 214 هزار دستگاه سال82
پيكي 200 هزار و 596 دستگاه
* مابقي گروها توليد شده خودرو
خودروي ماكسيما دو هزار و 682 دستگاه در سال 83 و سه هزار و 278 دستگاه سال 82
خودروي مزدا 323 چهار هزار دستگاه
خودروي سيناد2 ، 221 دستگاه
خودروي زانتيا 11 هزار و 947 دستگاه در سال 83 و چهار هزار و 600 دستگاه سال 82
پروتن 1051 دستگاه در سال 83 و 810 دستگاه سال 82
هيوندايي ورناي سه هزار و 309 دستگاه
* جمع توليدات
جمع سواري 788 هزار دستگاه در سال 83
جمع خودروهاي دو ديفرانسيل پنج هزار و 746 دستگاه در سال 83
جمع وانت 69 هزار دستگاه در سال 83
توليد خودروي سواري در سال 82،730 هزار دستگاه
توليد دو ديفرانسيل هفت هزار و 273 دستگاه در سال 82
انتهاي پيام


نظرات