• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8408-09183

/طرح جمع‌آوري گازهاي همراه و استحصال مايعات گازي سيري/ مدير منطقه سيري: هدف اصلي جلوگيري از سوختن روزانه140ميليوت فوت مكعب گاز است

/طرح جمع‌آوري گازهاي همراه و استحصال مايعات گازي سيري/
مدير منطقه سيري: 
هدف اصلي جلوگيري از سوختن روزانه140ميليوت فوت مكعب گاز است

طرح جمع‌آوري حدود 140 ميليون فوت مكعب گاز همراه به صورت روزانه از ميادين الوند، سيوند، دنا،‌اسفند و نصرت با صرفه‌جويي ارزي 182 ميليون دلار به صورت سالانه با 90 درصد پيشرفت به زودي به بهره‌برداري نهايي مي‌رسد. گازهاي همراه منطقه سيري با هدف جلوگيري از ضرر و زيان مالي، جلوگيري از آلودگي محيط زيست و بهره‌مندي جزاير خليج‌فارس (كيش و قشم ) از گاز خشك اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مهندس سياوش باهر ـ مدير منطقه سيري ـ در جمع خبرنگاران هدف از طرح جمع‌آوري گازهاي همراه منطقه سيري را صيانت از نفت مخازن، جلوگيري از سوختن 140 ميليون فوت مكعب گاز و امكان صدور مايعات گازي عنوان كرد وافزود: در حال حاضر بيش از 105 ميليون فوت مكعب گاز از ميادين حوزه سيري برداشت مي‌شود كه 10 ميليون فوت مكعب آن براي دستگاه‌هاي آب شيرين كن، نيروگاه و برخي دستگاه‌هاي ديگر استفاده مي‌شود و باقي آن در مشعل مي‌سوزد.

وي به پروژه كارخانه NGL در جزيره سيري براي جداسازي مايعات گازي اين گازها و نيز خشك كردن آن براي انتقال به جزيره سيري و قشم اشاره كرد و افزود: مايعات گازي ميادين حوزه سيري كه حدود 12 هزار بشكه است، جدا شده و براي صادرات آماده مي‌شود.

وي 94 ميليون فوت مكعب گازي كه به صورت متوسط روزانه در مشعل‌ها سوخته مي‌شود را معادل 17 هزار بشكه نفت سفيد دانست و افزود: با ساخت و تكميل پالايشگاه گاز سيري تا سه سال ديگر مصرف اين گازها بهينه و از هدر رفتن آن جلوگيري مي‌شود.

وي ظرفيت فعلي كارخانه نصر را 150 هزار بشكه در روز عنوان كرد كه گازهاي توليد شده را در سه مرحله تفكيك مي‌كند و ادامه داد: مراحل بررسي فني كارخانه دوم ( كارخانه اسفند) نيز در حال انجام است.

مهندس باهر در ادامه به طرح‌هاي توسعه‌اي منطقه سيري اشاره كرد و افزود: طرح نوسازي سكوهاي دريايي از جمله ميادين الوند و اسفند توسط شركت توتال، احداث سه مخزن 500 هزار بشكه‌اي نفت خام كه ظرفيت نهايي منطقه سيري را به 4.5 ميليون بشكه افزايش مي‌دهد، كابل‌هاي زيردريايي، و نيز تزريق آب به ميدان نصرت از جمله طرح‌هاي توسعه مهم اين منطقه است.

وي گفت: نفت توليد شده از اين ميادين تقريبا هر پنج روز يك بار (حدود يك ميليون و 200 هزار بشكه) با هماهنگي معونت امور بين الملل صادر مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مهندس ابراهيم الياسي ـ رييس سكوي نصر ـ نيز در گفت گو با خبرنگاران حاضر در سكوي نصر، توليد نفت خالص روزانه از اين سكو را 60 هزار بشكه نفت خام عنوان كرد كه شامل 25 هزار بشكه از ميدان دنا، 15 هزار بشكه از ميدان سيوند، هشت هزار بشكه از ميدان الوند و 12 هزار بشكه از ميدان نصرت مي‌باشد. اين ميادين روزانه 12 ميليون فوت مكعب گاز همراه دارند كه در حال حاضر بيش از 70 درصد آن سوخته مي‌شود، اما پس از شروع عمليات طرح جمع‌آوري گازها و انتقال آن به كيش و قشم اين گازها كنترل و بهينه مي‌شود.

وي افزود: تزريق آب شور به مخزن‌هاي ميادين حوزه نفتي سيري با 150 بار فشار به سمت سكو صورت مي‌گيرد كه البته طي سالهاي گذشته با افت فشار معمولي مخزن نيز روبه رو بوده است.

الياسي خاطرنشان كرد: افت فشار مخزن در ميادين دنا و سيوند كه از سال 1353 تاكنون از آنها بهره‌برداري مي‌شود، زياد بوده است.

وي ادامه داد: ايران در ميدان عظيم نصرت كه بين ايران و امارات مشترك است، تنها 20 درصد سهم دارد و در حال حاضر نيز با يك سكو اقدام به بهره‌برداري كرده‌ايم و در آينده نزديك برنامه تزريق به اين ميدان در دستور كار قرار مي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، حوزه نفتي سيري واقع در 33 كيلومتري جزيره سيري مي‌باشد كه بهره‌برداري ابتدايي از آن از سال 1353 آغاز شده و مشتمل بر چهار ميدان نفتي مستقل دنا، سيوند، الوند و ميدان نفتي مشترك نصرت است.

لازم به ذكر است كه سكوي نصر در سال 1367 در جريان جنگ تحميلي به طور كامل منهدم شد و از سال 1370 دوباره احيا شد و شروع به ادامه بهره‌برداري كرد، اما در اين سال‌ها بهره‌برداري از اين ميدان‌ها قطع نشده بود، بلكه توليد نفت از طريق خطوط فرعي انجام مي‌شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha