• شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8412-17272

مراسم توديع و معارفه روساي پيشين و جديد سازمان سنجش برگزار شد سخنان وزير علوم و روساي سابق و جديد سازمان سنجش آموزش كشورو....

مراسم توديع و معارفه روساي پيشين و جديد سازمان سنجش آموزش كشور امروز با حضور دكتر محمد مهدي زاهدي وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري و مهندس ميرشمسي نخستين رييس سازمان سنجش در محل اين سازمان برگزار شد.

دكتر زاهدي وزير علوم با اهداي لوح تقديري از زحمات 15 ساله دكتر حسين رحيمي در رياست سازمان سنجش آموزش كشور تجليل و دكتر عبدالرسول پورعباس را به عنوان رييس جديد اين سازمان معرفي كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم اعلام كرد: كسري بودجه جاري تمام دانشگاه‌ها صفر شده است.

دكتر محمد مهدي زاهدي امروز با اشاره به صميميت فضاي مراسم توديع و معارفه رييس سازمان سنجش، اظهار كرد: نظير اين جلسات كم اتفاق مي‌افتد به گونه‌اي كه مسؤول پيشين به راحتي جابه جايي خود را بپذيرد و با تمام وجود به مسئول جديد در اداره امور كمك كند. از حدود سه ماه قبل بحث جابجايي دكتر رحيمي مطرح بود ولي ايشان تا آخرين ساعت مسئوليت كارها را با جديت و اراده آهنين دنبال كرد وهيچگاه دراداره امور سستي نكرد.

وي اظهار كرد: دكتر پورعباس نيز به عنوان رييس جديد سازمان سنجش بايد به گونه‌اي عمل كند كه تحولات و انتظارات جامعه را پاسخگو بوده و در جهت ارتقاي امور گام بردارد.

وي با اشاره به رسالت و وظايف سنگين وزارت علوم در جهت توسعه علم و فرهنگ جامعه و تربيت مسوولين آينده كشور‏، اظهار كرد: در وزارت علوم با مغز، فكر و انسان سر و كار داريم، بنابراين رسالتهاي آن با ساير وزارتخانه‌ها متفاوت است.

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود ضمن ارج گذاري به خدمات و زحمات وزراي قبلي اين وزارتخانه، اظهار كرد: در ابتداي قبول مسئوليت با گزارش سازمان مديريت در مورد كيفيت كارها و فعاليتهاي سازمان‌ها و وزارت خانه‌هاي مختلف كشور روبرو بوديم، ولي متاسفانه وزارت علوم از بين 49 سازمان و وزارتخانه مهم كشور در جايگاه چهل و ششم قرار داشت، در حاليكه با وجود نخبگان موجود در وزارت علوم، اين وزارتخانه بايد در راس ساير وزارتخانه‌ها قرار داشته باشد، بنابراين بايد تمام تلاش خود را براي ارتقاي جايگاه وزارت علوم مضاعف كنيم.

وي افزود: در همين راستا از معاونتهاي مختلف وزارت علوم خواسته شده تا سند فرابخشي راهبردي حيطه مربوطه خود را تدوين و به صورت اجرايي و نه تئوري در باب مسئوليت عملگرا ارائه كند.

وي با بيان اينكه وزارت علوم در دولت جديد وزارتخانه‌اي عملگراست، تصريح كرد: در ابتداي قبول مسئوليت دانشگاه‌ها در بدترين شرايط بودجه‌اي در طول تاريخ وزارت علوم قرار داشتند، ولي با اقدامات صورت گرفته كسري بودجه جاري تمام دانشگاه‌ها صفر شده است و حتي به حدي رسيده كه برخي دانشگاه‌ها نمي‌دانند بودجه جاري خود را چگونه هزينه كنند، همچنين در بحث تجهيزات دانشگاهي و بودجه پژوهشي نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است.

وي با اشاره به حساسيت كنكور سراسري در كشور، اظهار كرد: يكي از مشكلات عمده در كشور دغدغه‌هاي روحي، رواني و مسائل مالي تحميل شده به خانواده‌ها در خصوص كنكور است، در اين راستا وزارت علوم با انجام كار كارشناسي اقدام خوبي در جهت ساماندهي لايحه كنكور انجام داده كه در حال تصويب است.

وي همچنين در اين راستا به ايجاد اصلاحاتي در آزمون كارشناسي ارشد در رشته‌هاي آ.ت.ت اشاره كرد و گفت: با ايجاد اين تغييرات از اين پس دانشجو در مورد پذيرش به صورت مستقيم با گروه‌هاي آموزشي مواجه نمي‌شود و قضاوت به صورت غير حضوري انجام مي شود كه اين روش به رعايت عدالت نزديك تر است. اين طرح در صورت تصويب در شوراي عالي تحصيلات تكميلي به زودي به مرحله اجرا در مي‌آيد.

دكتر زاهدي همچنين با اشاره به مشكلات موجود در روش‌هاي پذيرش دانشجوي دوره دكترا اظهار كرد: نحوه پذيرش دانشجوي دكترا نيز بايد به گونه‌اي اصلاح شود تا حق هيچ داوطلبي ضايع نشود.

وزير علوم در خاتمه با اشاره به عملكرد و ويژگي‌هاي دكتر پورعباس رئيس جديد سازمان سنجش اظهار كرد: دكتر پور عباس علاوه بر داشتن افتخار حضور در عرصه جبهه و جنگ، فردي متعهد و متخصص است و داراي تجربه مديريت در دانشگاه‌هاي امام حسين (ع) و امير كبير بوده است، وي از نظر علمي داراي رتبه دانشياري است و احساس مي كنم كه اين تغيير به نفع آموزش عالي، سازمان سنجش و وزارت علوم خواهد بود.

آمادگي سازمان براي مشاركت در برگزاري انتخابات الكترونيك

رييس پيشين سازمان سنجش آموزش كشور نيز در مراسم توديع خود با اعلام آمادگي سازمان براي مشاركت در برگزاري انتخابات الكترونيك در كشور است، گفت: تنها جايي كه تغييرات مد نظر سازمان اعمال نشد، كنكور سراسري بوده است.

دكتر حسين رحيمي، امروز در جمع مسؤولان و كارمندان اين سازمان، مهمترين تغيير مدنظر سازمان سنجش را دو بخشي كردن كنكور دانست و گفت:‌ اگر مجوز دو مرحله‌اي كردن كنكور به سازمان ارايه مي‌شد هم اكنون وضع كنكور طور ديگري بود، البته در حال حاضر لايحه كنكور در حال تصويب و بررسي است كه طي آن تغييراتي در جهت اصلاح و اكمال كنكور ايجاد خواهد شد.

وي هيچ نهادي جز سازمان سنجش را متولي اين تغييرات ندانست و گفت: دو مرحله‌اي كردن كنكور مقدمه خوبي براي ايجاد تغييرات و اصلاح آزمون سراسري به شمار مي‌رود.

وي سنجش علمي و ارزشيابي آموزشي را از مهمترين رسالت‌هاي سازمان عنوان و تصريح كرد‍: ارزشيابي آموزشي كار جديديست كه از سه سال پيش با همكاري تيمي مجرب در سازمان سنجش آغاز شده و با توجه به افزايش كميت آموزش عالي و ايجاد مراكز متعدد آموزش عالي در كشور، تعبيه يك نظام تضمين كيفيت در اين راستا ضروريست.

وي با بيان اينكه آموزش عالي از يك آرزو به يك امكان تبديل شده است، اظهار كرد: در حال حاضر 700 هزار نفر ظرفيت پذيرش دانشجو در كشور محقق شده است، اين در حاليست كه حدود دوميليون و 200 هزار نفر داوطلب پذيرش در دانشگاه‌ها هستند، البته از بين تعداد داوطلبان كنكور حدود 20 درصد بدون مطالعه قبلي و حضور موثر در جلسه كنكور شركت مي‌كنند.

وي همچنين در سخناني درباره وضعيت ابتدايي سازمان سنجش در سال 1368 و در زمان قبول مسؤوليت، اظهار كرد: سازمان سنجش در آن زمان دو نقطه قوت يعني اساسنامه سازمان و همچنين پرسنلي مجرب و با پشتكار داشت و در عين حال ضعف‌هايي نيز از جمله امكانات و فضاي محدود‏ جود داشت.

رييس پيشين سازمان سنجش با اشاره به همت مسؤولان سازمان براي ايجاد تغييرات و بهبود شرايط، اظهار كرد:‌ تجهيز ابزار، بازسازي و ساماندهي نيروي انساني و اصلاح روشها همزمان با برگزاري آزمونها برخي از اقدامات بود، همچنين با معطوف كردن مجموعه درون‌گرا به برون‌گرا گامهاي بلندي در جهت اصلاح و ساماندهي كنكور برداشته شد.

وي با بيان اينكه هيچ سالي سازمان سنجش توسعه يافته تر از سال گذشته نبود، گفت:‌ هم اكنون سازمان سنجش از نظر فضاي فيزيكي مشكلي ندارد و هر آنچه در اختيار داشته با توسعه و گسترش در جهت بهبود پيش رفته است.

وي با اشاره به قابليت‌هاي دكتر پورعباس به عنوان جانشين خود در سازمان سنجش، اظهار كرد:‌ دكتر پورعباس فردي دلسوز‏‌ و مدبر است كه با تعميق و كارشناسي و بهره‌مندي از ارزش و توانمندي نيروها در جهت اصلاح و بهبود امور پيش مي‌رود و اميد كه با ادامه برنامه‌هاي رو به رشد سازمان و ديد توسعه‌اي در اين جهت گام بردارد.

وي با بيان اينكه هم اكنون سازمان سنجش در ميان مردم و به خصوص دانشجويان از اعتبار بالايي برخوردار است، گفت: البته گلايه‌هايي نيز از اين سازمان وجود دارد كه اغلب آنها به دليل كمبود ظرفيت پذيرش در دانشگاه‌ها و در نهايت نارضايتي داوطلباني است كه براي ورود به آموزش عالي پذيرش نمي‌شوند.

دكتر رحيمي افزود: اعتماد سازمان سنجش از مرزهاي جغرافيايي نيز فراتر رفته است به عنوان مثال موسسه زبان ETS پس از برگزاري يك جلسه با مسؤولان سازمان سنجش به اين سازمان اعتماد مطلق داشته و برگزاري بخشي از آزمونهاي آن را به سازمان سنجش واگذار كرده است.

رييس پيشين سازمان سنجش با بيان اينكه وزارتخانه‌اي موفق است كه ماموريت‌هاي اصلي خود را در قالب سازمان‌هاي فعال‏، قوي و توسعه يافته عمل كند، اظهار كرد: سازمان سنجش در اين مدت سعي كرده در اجراي برنامه‌هاي خود حق كسي را تضييع نكند و با رعايت حقوق كليه داوطلبان در جهت اصلاح امور گام بر دارد و همچنين برنامه‌هايي نيز در راستاي تضمين سلامت آزمون‌هاي سراسري اجرا كرده است.

رفع اضطراب از مهمترين اهداف سازمان است

رييس جديد سازمان سنجش آموزش كشور در مراسم معارفه خود، رفع اضطراب در كنكور و رعايت عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو را از مهمترين اهداف پيش روي اين سازمان عنوان كرد.

دكتر عبدالرسول پورعباس با اشاره به ضرورت برقراري ارتباط متقابل بر اساس كرامت انساني واخلاق اسلامي در ميان همكاران اين سازمان، اظهار كرد: كار سازمان سنجش و مسائل مربوط به كنكور، فعاليت‌هايي بسيار پرزحمت و شبانه روزي است بنابراين از اين پس برنامه‌هاي اين سازمان با كاركارشناسي و شبيه سازي انجام مي‌شود تا پس از بررسي نقاط قوت و ضعف به مرحله اجرا درآيد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي سازمان سنجش در جهت اصلاح ساختار نيروي انساني، سازماني و روشهاي حاكم بر سازمان، اظهار كرد: اين برنامه‌ها در قالب تحولات اساسي در دراز مدت و بر مبناي برنامه‌هاي وزارت خانه، دولت، ‌مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وي با اشاره به اهداف پيشروي سازمان سنجش، اظهار كرد: رفع اضطراب در كنكور، رعايت عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو، جايگزيني مهارت علمي به جاي مهارت تست‌زني و حفظ كيفيت، در نظر گرفتن سابقه تحصيلي دوازده ساله داوطلبان در گزينش دانشجو و برداشتن گامهاي اساسي در جهت توسعه كارآفريني و ايجاد شغل در مقطع قبل از ديپلم و همچنين مطالعه نقش كنكور در شرايط تحصيلي بعد از كنكور داوطلب در جهت آماده كردن وي در دانشگاه‌ برخي از اين اهداف است كه در جهت رسيدن به آن تلاش خواهيم كرد.

دكتر پورعباس در خاتمه با اشاره به بررسي طرح لايحه ساماندهي كنكور و نظام پذيرش دانشجو در مراجع ذي صلاح ، اظهار كرد:‌ سازمان سنجش نيز بايد در جهت آماده كردن نيروي انساني، سازكارها و تجهيزات براي اجراي پيشرفته اين طرح گامهاي اساسي بردارد.

طرح ساماندهي كنكور در دولت بررسي مي‌شود

همچنين در حاشيه اين مراسم وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد:‌ تا اين لحظه گزارشي از ناامني دانشگاه‌هاي مرزي به ما نرسيده است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدي زاهدي تصريح كرد: سياست‌هايي در مورد دانشگاههاي مرزي داريم كه امنيتي نيست، بلكه اين دانشگاه‌ها بايد در پذيرش دانشجويان ساير كشورها بويژه كشورهاي همسايه و همجوار فعال شوند.

زاهدي در مورد طرح ساماندهي كنكور نيز گفت: بايد منتظر باشيم كه اين طرح در مراجع ذيصلاح بررسي شود.

به گفته وزير علوم، اين طرح هم اكنون در دولت است و پس از آن بايد به مجلس يا شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع شود.

وزير علوم با بيان اينكه براي ارتقاي جايگاه وزارت علوم در ابعاد مختلف كار مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: در بحث آموزش و پژوهش و ساختار حركت‌هاي جدي آغاز كرده‌ايم و خوشبختانه پيش از من نيز در زيربناي تئوري آن كار شده و بايد آنها را عملياتي كنيم.

دكتر زاهدي توضيح داد: در بحث آموزشي به شدت به دنبال توسعه دانشگاه‌ها در تحصيلات تكميلي و ايجاد رشته‌هاي ميان رشته‌اي هستيم و آن را به عنوان استراتژي جدي دنبال مي‌كنيم و در مناطق محروم نيز آموزش عالي بر اساس نياز مردم توسعه پيدا كند و نمي‌خواهيم بدون هدف به ايجاد و توسعه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي اقدام كنيم.

وي با تاكيد بر لزوم كيفي بودن آموزش ادامه داد: نياز محلي نيز برايمان حائز اهميت است.

دكتر زاهدي در ادامه نظارت جدي بر آموزش در دانشگاه‌ها بويژه در دانشگاه‌هاي غيردولتي را برنامه ديگر وزارت علوم دانست و تصريح كرد: از سال آينده اين بحث به طور جدي پيگيري و با متخلفان برخورد مي‌شود و جنبه هدايتي و سوق دانشگاه به ارتقاي كيفي مدنظر است.

وزيرعلوم از تدوين سند راهبردي فرابخشي پژوهشي خبر داد و گفت: اميدواريم اين سند در شوراي عالي علوم و فناوري تصويب شود تا پس از آن به دنبال اجراي اين سند باشيم.

دكتر زاهدي در خاتمه تقويت انجمن‌هاي علمي دانشجويي در دانشگاه‌ها را از برنامه‌هاي معاونت فرهنگي وزارت علوم اعلام كرد و اظهار داشت: راه‌اندازي مناظره علمي و كرسي‌هاي آزاد انديشي از برنامه‌هاي ديگر اين معاونت است.

گفتني است، دكتر حسين رحيمي داراي مدرك PHD مهندسي مكانيك از دانشگاه منچستر انگلستان و دانشيار دانشگاه تربيت مدرس است كه به مدت 15 سال ــ بهمن ماه سال 1369 تا كنون ــ رياست سازمان سنجش آموزش كشور را بر عهده داشت و از اين پس به عنوان معاون وزير علوم و رييس سازمان پژوهشهاي صنعتي به ارايه خدمت مي‌پردازد.

دكتر عبدالرسول پورعباس نيز داراي رتبه دانشياري است و پيش از اين رييس دانشكده رياضي دانشگاه صنعتي اميركبير بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha