• جمعه / ۳۰ تیر ۱۳۸۵ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8504-15700

/19سال گذشت/ معدن سرب و روي مهدي‌آباد هنوز در بلاتكليفي به‌سر مي‌برد

/19سال گذشت/
معدن سرب و روي مهدي‌آباد هنوز در بلاتكليفي به‌سر مي‌برد

درحالي كه حدود 19 سال از شروع بحث معدن مهدي آباد و بهره‌برداري از آن مي‌گذرد وبه گفته كارشناسان با بهره‌برداري كامل اين معدن، ايران به يكي از بزرگترين توليدكنندگان روي جهان تبديل مي‌شود، به تازگي سعدمحمدي - مديرعامل شركت تهيه وتوليد مواد اوليه معدني - اعلام كرده كه نمي‌توان زمان دقيقي براي شروع به كار فعاليت اجرايي اين معدن اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار صنعت ايسنا، به گفته كارشناسان پيش از انقلاب يك شركت ژاپني در منطقه‌اي كه معدن مهدي آباد درآن مستقر بود، كار و در يك محدوده كوچك ذخاير قابل استخراجي را برداشت مي‌كرد؛ سپس كار طراحي معدن توسط آنها انجام شد، ولي با پيروزي انقلاب ژاپني‌ها از منطقه خارج شدند و بعد از آن هم فعاليت ‌اقتصادي در اين معدن متوقف شد تا اين كه در سال 60 با تشكيل وزارت معادن و فلزات، اجراي طرح‌هاي معدني دوباره در دستور كار دولت و در سال 1366 نيز معدن مهدي آباد مجددا در دستور كار قرار گرفت و شركت ژاپني دعوت به كار شد، ولي آنها حاضر به ادامه كار نشدند.

پس از آن برنامه‌ريزي‌ گسترده‌تري براي انجام عمليات اكتشافي معدن انجام شد و ذخيره‌ آن افزايش يافت؛ به ‌طوري‌كه حدود دو ميليون و 300 هزار تن از ذخيره اعلام شده توسط ژاپني‌ها بيشتر بود و با انجام اكتشافات تكميلي، ذخيره معدن به 45 ميليون تن و در مراحل بعدي به 90، 145و سپس به 250 ميليون تن رسيد، ولي با وجود اين افزايش ظرفيت متأسفانه تجهيز معدن انجام نشد و معدن هنوز به بهره‌برداري نرسيده‌ است كه به گفته برخي كارشناسان، عدم بهره‌برداري به موقع از معدن مهدي‌آباد و تامين نشدن مواد اوليه‌ مورد نياز واحدهاي ذوب و روي بافق، يكي از بزرگترين دلايل تعطيلي اين كارخانه‌ها ‌بوده‌ است.

عده‌اي از كارشناسان تغييرات مداوم مديريتي را يكي از دلايل مهم به بهره‌برداري نرسيدن معدن سرب و روي مهدي‌آباد بافق يزد پس از 19 سال مي‌دانند و كلانتري -استاندار سابق يزد - نيز دوسال پيش اين معدن را تابلوي بي‌كفايتي مديريت دولتي دربخش معدن عنوان كرده‌ بود.

ولي به گفته جواد نصيريان - سرپرست معدن سرب و روي مهدي آباد - گستردگي معدن و توليد در مقياس جهاني دليل اصلي به درازا كشيدن مرحله اكتشاف معدن بوده‌ است.

هم‌اكنون انجام عمليات اكتشافي معدن مهدي‌آباد توسط شركت يونيون ريسورسز استراليايي درحال انجام است واين شركت به عنوان يكي از سهامداران معدن مهدي‌آباد، برآورد خود از ظرفيت طرح كارخانه روي، سرب و نقره مهدي‌آباد را300 هزار تن در سال اعلام كرده ‌است.

به گفته مسوولان اين شركت، هدف اوليه پيشين پروژه 160هزار تن در سال برآورد شده بود، ولي براساس آخرين برآوردها، كارخانه مورد نظر سالانه به توليد 97 هزار تن كنسانتره سرب و 4 ميليون اونس نقره درسال خواهد پرداخت و عمراوليه اين معدن نيز 20 سال برآورد شده كه با انجام مطالعات زمين‌شناسي بيشتر تا 40 سال نيز قابل افزايش است.

از سوي ديگر افزايش دو برابري فضاي كارخانه و افزايش‌هاي اخير هزينه احداث، ميزان هزينه‌هاي برآورد شده براي انجام پروژه را به 1.64 ميليارد دلار در يك دوره سه ساله افزايش داده است. با اين حال افزايش فضاي كارخانه به كاهش هزينه توليد فلزات نيز منجر شده است.

بنابر اعلام مسوولان شركت يونيون، هم‌اكنون تامين اعتبارات مالي پروژه و بالا بردن سطح آن براي دستيابي به مرحله بانكي بين‌المللي جهت تامين اعتبار، چالش اصلي معدن مهدي آباد است.

اسرافيل احمديه ـ مديركل امور بهره‌برداري وزارت صنايع و معادن- سال گذشته با بيان اين كه پروانه بهره‌برداري از معدن سرب و روي مهدي‌آباد براي هيچ شركت اروپايي صادر نشده است، گفته بود: اين مجوز با نظر هيات دولت براي شركت تهيه و توليد مواد اوليه معدني ايران صادر شده‌ و اخيرا نيز شركت تهيه و توليد از برگزاري مناقصه‌اي به منظور بازگشايي معدن و احداث كارخانه فرآوري آن در آينده‌اي نزديك خبر داده‌ است.

بنابر آخرين اعلام و به گفته سعدمحمدي، براساس نتايج به دست آمده از گزارش فني و اقتصادي معدن سرب و روي مهدي‌آباد، اين معدن داراي ذخيره قطعي 200 ميليون تني سولفوره و اكسيده است.

حال با توجه به واردات سالانه حدود 15 تا 16 هزار تن سرب به كشور و توليد سالانه حدود 18 هزار تن سرب توسط شركت ملي سرب و روي و حدود پنج هزار تن سرب توسط كارگاه‌هاي متفرقه، دركل نياز كشور به سرب حدود 40 هزار تن برآورد مي‌شود كه اين رقم توجه بيش از پيش به اجراي طرح معدن مهدي آباد و بهره‌برداري سريع‌تر از آن را ضروري مي‌كند. از سويي روند رو به رشد قيمت جهاني اين محصول، سرمايه گذاري در جهت بهره‌برداري از معدن مهدي‌آباد را اجتناب ناپذير مي‌كند.

گزارش از خبرنگار صنعت ايسنا، نرگس نيك ضمير

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha