• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8506-03099
  • خبرنگار : 71049

آقازاده: *در راه دستيابي به فناوري هسته‌يي قدم‌هاي محكمي برداشته‌ايم *دانشمندان ما مسير توليد اورانيوم غني شده در مقياس صنعتي را مي‌پيمايند

آقازاده: 
*در راه دستيابي به فناوري هسته‌يي قدم‌هاي محكمي برداشته‌ايم
*دانشمندان ما مسير توليد اورانيوم غني شده در مقياس صنعتي را مي‌پيمايند

غلامرضا آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي ايران طي سخناني مراسم اعطاي نشان به نخبگان هسته‌يي كشور گفت:« سازمان انرژي اتمي ايران در راستاي سياست‌هاي كلي نظام، بر مبناي مصوبه‌ي مجمع تشخيص مصلحت نظام و هم‌چنين مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي، دستيابي به فناوري هسته‌يي را هدف كلان برنامه‌هاي خود قرار داده و در اين مسير گام نهاده است.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي در ادامه افزود:« امروزه، به لطف پروردگار، ملت ايران در راه دستيابي به فناوري هسته‌يي به عنوان روزآمدترين و كارآمدترين فناوري حال حاضر جهان و كليد موفقيت و برتري كشورهاي جهان در عرصه‌ي رقابت‌هاي جهاني، قدم‌هاي مستحكمي برداشته و از اين موهبت و نعمت، برخوردار شده است.»

او گفت:« دستيابي به اين فناوري غرورآفرين، در شرايطي براي كشورمان فراهم شد كه هيچ كارشناس يا شركت خارجي، علي‌رغم تعهدات خود، در كنار دانشمندان هسته‌يي اين مرز و بوم حضور نداشت و اهداف برنامه‌ريزي شده با توكل به پروردگار متعال و باور به توانمندي‌هاي جوانان هسته‌يي كشور، منجر به چنين افتخارآفريني ملي شد كه تحولي بزرگ در راستاي نيل به اهداف ملي نظام مقدس جمهوري اسلامي در عرصه‌ي جهاني به حساب مي‌آيد.»

آقازاده ادامه داد:« توسعه و تحقق فناوري هسته‌يي در كشور عزيزمان ايران، در چارچوب برنامه‌اي ‌گسترده و فراگير، از سال‌ها پيش آغاز شد و با ساختاري نوين و رويكردي متفاوت، فعاليت‌هاي خود را تا به امروز ادامه داد. در اين راستا دو مسير موازي با چشم‌اندازي كاملا روشن از آينده‌ي اين تلاش‌ها، در دستور كار قرار گرفت:تامين سوخت هسته‌يي جهت راكتورهاي آب سبك و ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي از نوع آب سنگين و سبك، تامين سوخت هسته‌يي جهت راكتورهاي آب سبك و تكميل نيروگاه بوشهر»

رييس سازمان انرژي اتمي در ادامه به تشريح مراحل مختلف توليد سوخت هسته‌يي پرداخت و گفت:«فر آوري سنگ معدن اورانيوم و توليد U308 (كيك زرد) در بندرعباس در اسفند 84 به بهره‌برداري رسيد و در سايه‌ي تاييدات الهي، همين طرح در منطقه اردكان يزد با اورانيوم استخراج شده از عمق 350 متري پروژه ساغند يزد نيز اجرا خواهد شد. همچنين تبديل كيك زرد به گاز UF6 و اورانيوم فلزي و اكسيد اورانيوم در تاسيسات UCF اصفهان در حال انجام است. هم‌اكنون در اين پروژه، ميزان قابل توجهي UF6 توليد و ذخيره‌سازي مي‌شود. راه‌اندازي موفق تاسيسات UCF كشورمان را در زمره‌ي 8 كشور صاحب اين فناوري پيچيده قرار داده است.»

آقازاداه سپس به فعاليت‌هاي نطنز اشاره كرد وگفت:« تلاش جهت توليد و تامين بخشي از سوخت مورد نياز نيروگاه‌هاي هسته‌يي كشور، در چهارچوب طرح بزرگ نطنز برنامه‌ريزي شده است. اين پروژه يكي از مهم‌ترين و حساس‌ترين بخش‌هاي فناوري توليد سوخت هسته‌يي به شمار مي‌آيد.

فناوري غني‌سازي اورانيوم، در برگيرنده‌ي كليه‌ي علوم مهندسي و علوم پايه مي‌باشد. به همين دليل اين پروژه در بخش‌هاي طراحي، مهندسي، ساختمان، ساخت قطعات دقيق، مونتاژ و نصب و راه‌اندازي، سامان يافت. خوشبختانه به لطف پروردگار، بهره‌برداري از زنجيره 164 تايي اين پروژه و توليد اورانيوم با غناي بيش از 5/3% در فروردين ماه سال جاري، با موفقيت به انجام رسيد و مايه‌ي بسي افتخار است كه اعلام كنم هم‌اكنون كشور عزيزمان ايران در زمره‌ي 9 كشور عضو NPT و صاحب اين فناوري خاص قرار گرفته است و اين امر از اين زمان جايگاه كشور عزيزمان در عرصه‌ي بين‌الملل را بسيار پررنگ‌تر و نمايان‌تر ساخته است. پشتكار پژوهشگران جوان كشورمان در تحقق بهره‌برداري از اين مجموعه، تمامي صاحب‌نظران و اهل فن را به شگفتي واداشته و هم‌اكنون اين دانشمندان متعهد در پرتو الطاف خداوندي، مسير توليد اورانيوم غني شده در مقياس صنعتي را مي‌پيمايند.»

معاون رييس جمهور در ادامه درباره توليد غلاف سوخت ZPP توضيح داد و گفت:«اين تاسيسات، غلاف سوخت هسته‌يي راكتورهاي آب سنگين و سبك را توليد مي‌كند. اين مجتمع توليدكننده 10 تن لوله آلياژي زيركونيوم مي‌باشد.يكي ديگر از محصولات اين مجتمع، توليد منيزيوم خالص 99/99% است. در حال حاضر ايران در زمره‌ي 17 كشور توليدكننده‌ي اين فلز استراتژيك قرارگرفته است.»

به گزارش ايسنا رييس سازمان انرژي اتمي درادامه درباره توليد مجتمع سوخت FMP نيز توضيح داد و اظهارداشت:« كارخانه FMP آخرين و حساس‌ترين حلقه از چرخه‌ي توليد سوخت هسته‌يي مي‌باشد كه پودر اكسيد اورانيوم طبيعي يا غني شده را براي عملياتي نظير پرس كردن و سينتر كردن به قرص‌هاي دي اكسيد اورانيوم با دانسيته 97% دانسيته تئوري تبديل نموده و بعد از كنترل كيفي‌هاي بسيار سختگيرانه آنها را درون غلاف‌هاي زيركونيوم – نيوبيوم قرار داده و با جوشكاري‌هاي بسيار مدرن پرتوالكتروني و مقاومتي دو سر ميله‌ها را به وسيله‌ي درپوش‌هاي مخصوص، جوشكاري و سپس عمليات كنترل كيفي روي آها صورت مي‌گيرد. بعد از ساخته شدن ميله‌هاي سوخت، مونتاژ نهايي مجتمع سوخت صورت گرفته و جهت استفاده در نيروگاه اتمي آماده مي‌گردد.»

آقازاداه در بخش ديگري از سخنانش گفت:«براي ساخت و توسعه‌ي نيروگاه‌هاي هسته‌يي بر اساس نياز كشور طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي دستيابي به 20 هزار مگاوات برق هسته‌يي طراحي گرديد و به سازمان انرژي اتمي ايران جهت اجرا، ابلاغ شده است.طرح نيروگاه 1000 مگاواتي بوشهر، در راستاي تامين بخشي از انرژي مورد نياز كشور با كشور روسيه آغاز شد و تا خرداد ماه 1385 به پيشرفت فيزيكي 93% دست يافت.

در راستاي توسعه‌ي نيروگاه‌هاي اتمي كشور، كارشناسان ايراني طراحي يك نيروگاه 360 مگاواتي را آغاز نموده‌اند و در طول سال جاري ساخت دو واحد 1000 مگاواتي ديگر نيز به مناقصه بين‌المللي گذاشته خواهد شد.»

وي سپس به ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين اشاره كرد و گفت:« در اين زمينه سازمان انرژي اتمي ايران اقدام به احداث يك راكتور تحقيقاتي جديد به منظور جايگزيني راكتور قديمي 5 مگاواتي تهران نمود كه عمر مفيد آن طي سه سال آينده تمام خواهد شد. راكتور تحقيقاتي جديد از نوع آب سنگين با قدرت 40 مگاوات بوده و پيش‌بيني مي‌شود در چند سال آينده مورد بهره‌برداري قرار گيرد و كشور را در زمينه‌ي نيازمندي‌هاي روزافزون كشور به راديو داروهاي مختلف، جهت مصارف تشخيصي و درمان پزشكي و راديوايزوتوپهاي گوناگون به مرز خودكفايي برساند.»

رييس سازمان ارژي اتمي در ادامه در توضيح فعاليت‌هاي انجام شده در مجتمع توليد آب سنگين اراك گفت:« يكي از مهم‌ترين اهداف برپايي كارخانه توليد آب سنگين، دستيابي به فناوري و توليد آب سنگين مورد نياز راكتورهايي است كه با سوخت طبيعي كار مي‌كنند. اين راكتورها، به راكتورهاي كندو معروف هستند.اين مجتمع از 4 واحد اصلي فرآيندي و 9 واحد سرويس‌هاي جانبي تشكيل شده است. ظرفيت اين مجتمع 16 تن در سال مي‌باشد و مايه مباهات است كه روز شنبه با عنايت پروردگار اين پروژه‌ي عظيم ملي نيز با حضور رياست محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد به بهره‌برداري كامل رسيد و كشورمان را در زمره‌ي كشورهاي توليدكننده‌ي آب سنگين جهان قرار داد.»

وي در ادامه گفت:« پس از كسب توفيقات الهي در ابعادي كه ذكر شد، دريافتيم كه دگرگوني ساختار در بخش تحقيقات و ايجاد پژوهشگاهي تخصصي در سازمان كه فناوري هسته‌يي را در ابعاد مختلف در كشور عزيزمان به سمت كمال هدايت كند، ضروري و گريزناپذير است. از اين رو در راستاي تربيت نيروي انساني متخصص، براي توسعه‌ي بلندمدت بخش هسته‌يي در كشورمان، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يي، با 8 پژوهشكده تخصصي، در زمينه‌هاي مختلف آغاز به كار كرده است كه عبارتند از:

پژوهشكده پلاسما و گداخت هسته‌يي، پژوهشكده ليزر و اپتيك، پژوهشكده تحقيقات و توسعه راكتورها و شتاب‌دهنده‌ها، پژوهشكده تحقيقات كشاورزي، پزشكي، صنعتي، پژوهشكده كاربرد پرتوها، پژوهشكده چرخه‌ي سوخت هسته‌يي، پژوهشكده مواد. كه مجموعه‌ اين پژوهشكده‌ها در سال 1384 در سازمان تاسيس شد و بي‌گمان پايه و مبنايي ارزشمند براي آينده‌ اين فناوري در جمهوري اسلامي ايران به شمار خواهد رفت. كوتاه سخن آن‌كه، آن‌چه امروز در كشور عزيزمان تحقق يافته، صرفا ايجاد تاسيسات پيشرفته‌ فناوري هسته‌يي نيست، بلكه مي‌توان گفت، با شكل‌گيري اين فناوري، دغدغه‌ي چندين ساله مقام معظم رهبري در توليد دانش و ايجاد نهضت نرم‌افزاري در كشور رفع شده و در پي آن، افزون بر تربيت نيروي انساني متخصص و بالنده، ارتقاي علمي دانشگاه‌ها، مراكز تحقيقاتي و توسعه‌ي صنايع پيشرفته در ميهن عزيزمان را به دنبال داشته است.»

آقازاده سپس خطاب به رييس جمهور گفت:« جمعي كه امروز به عنوان متخصصان سازمان انرژي اتمي ايران، از حضرت‌عالي نشان دريافت مي‌كنند، نمايندگاني از خيل گسترده و بي‌شمار فداكاران، انديشمندان و فرهيختگان عرصه‌ي دانش هسته‌يي كشور محسوب مي‌گردند و بايد به اين نكته اشاره كنم كه به دليل محدوديت‌هاي موجود، امكان اعطاي نشان‌هاي بيشتر فراهم نگرديد.

بدون ترديد تمام همكاران گرانقدر ما در سازمان انرژي اتمي، كه اين دستاوردهاي عظيم را خلق كرده‌اند، شايستگي دريافت نشان، از دست رياست محترم جمهوري را دارند. از اين رو اميدواريم در آينده از ديگر بزرگاني كه در آفرينش اين دستاوردهاي شگرف، نقش‌آفريني كرده‌اند، به گونه‌اي شايسته، قدرداني و سپاسگزاري شود.»

رييس سازمان انرژي اتمي در پايان از طرف خود، معاونان، مديران و كارشناسان سازمان انرژي اتمي ايران، از مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري و دولت‌هاي گذشته و هم‌چنين ساير وزارتخانه‌ها، رسانه‌ها، و كساني كه در تحقق فناوري هسته‌يي در كشور عزيزمان ايران،‌نقش مهمي ايفا نموده‌اند سپاسگزاري كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha