• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۸۵ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8509-15336
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*شـمـارش آراء شـوراهـا؛ دسـتـي، رايـانـه‌اي يـا هـر دو؟* توافق بامداد شنبه هيات‌هاي اجرايي ‌و نظارت و نظر گروه‌هاي سياسي

*شـمـارش آراء شـوراهـا؛ دسـتـي، رايـانـه‌اي يـا هـر دو؟*
توافق بامداد شنبه هيات‌هاي اجرايي ‌و نظارت و نظر گروه‌هاي سياسي

روز جمعه(24 آذر) همزمان با برگزاري انتخابات در كشور بحث‌ بر سر اينكه شمارش آراء رايانه‌اي باشد يا دستي بين هيات نظارت و هيات اجرايي انتخابات شوراها بالا گرفت.

در اين زمينه سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي با بيان اينكه هيأت نظارت دقت را فداي سرعت نمي‌كند،گفته بود:« درخصوص شمارش آراء انتخابات شوراها توسط رايانه، ابهامات و سؤالاتي مطرح است و تا زماني كه اين ابهامات برطرف نشود، شمارش آراء دستي خواهد بود.»

سرانجام قرار شد اين موضوع كه موجبات نگراني برخي گروه‌هاي سياسي حاضر در انتخابات را نيز فراهم كرده‌ بود در جلسه‌اي بين هيات‌هاي نظارت و اجرايي بررسي و حل‌وفصل شود كه در نهايت در جلسه‌اي دير هنگام در بامداد روز شنبه قرار شد هر دو روش رايانه‌اي و دستي در شمارش آراء بطور آزمايشي مورد استفاده قرار گيرد و شمارش آراء صندوق‌هاي تهران همزمان به صورت دستي و ماشيني از بامداد امروز شروع ‌شد.

حشمت‌الله فلاحت پيشه، سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا گفت:« در جلسه‌ي هيأت نظارت و اجرايي قرار شد شمارش آراء به صورت همزمان دستي و ماشيني، به مدت 24 ساعت شروع شود و هيأت نظارت بر روي اين شمارش اعمال نظر داشته باشد و در صورتي كه شمارش ماشيني مشكلي را نشان داد، ادامه شمارش ماشيني منتفي شده و شمارش دستي صورت گيرد و در صورتيكه مشكل ماشيني وجود نداشت، بصورت ماشيني اين كار انجام مي‌شود.»

وي گفت:« براي بردن صندوق‌هاي رأي به 50 سالني كه در نظر گرفته شده بود تا آراء صندوق‌ها در آنجا شمرده شود، از ابتدا ميان هيأت نظارت و اجرايي توافق بوده است؛ به همين دليل اين انتقال صندوق‌هاي صورت گرفته است.»

در همين زمينه رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران نيز به خبرنگار ايسنا گفت:« در جلسه هيات نظارت با هيات اجرايي توافق شد به صورت رندوم حداقل 200 و حداكثر 300 صندوق به صورت رايانه‌اي و همين تعداد به صورت دستي مورد شمارش قرار گيرد و بعد از برآوردي كه از روند كار خواهيم داشت؛ و بررسي‌هاي رايانه‌اي را انجام داديم درباره نوع ادامه شمارش نيز تصميم‌گيري خواهيم كرد.»

رياض افزود:« اين كار موجب مي‌شود كه ما از لحاظ برنامه قانون انتخابات هم فرصت را از دست ندهيم و همچنين نظر كارشناسي خود را به همراه نظر هيات نظارت به دست بياوريم.»

سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي پيش از اين با بيان اينكه هيأت نظارت دقت را فداي سرعت نمي‌كند، به خبرنگار ايسنا گفته بود:« در خصوص شمارش آراء انتخابات شوراها توسط رايانه، ابهامات و سؤالاتي مطرح است و تا زماني كه اين ابهامات برطرف نشود، شمارش آراء دستي خواهد بود.اگر كارشناسان در اين انتخابات ابهامات را براي هيأت نظارت برطرف كنند و ما به اين نتيجه برسيم كه شمارش آراء توسط رايانه مؤثر است، با اين كار موافقت مي‌كنيم.»

فلاحت پيشه تاكيد كرده بود كه «چون اين امر يك "آزمون و خطا" است ما بايد به اطمينان برسيم.»

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه ساعتي بعد نيز با اشاره به اين‌كه هم‌اكنون شمارش آرا همزمان دستي و ماشيني در حال انجام است، به خبرنگار ايسنا گفت: هدف تنها استفاده بهينه از فرصت‌هاست، لذا شمارش دستي و يا ماشيني تفاوتي نمي‌كند.

فلاحت‌پيشه با بيان اين‌كه كارشناسان و ناظرين پيگير نتيجه بخشي هركدام از دو روش شمارش آراء هستند، افزود: خطاي هر كدام از اين دو روش كمتر باشد پس از گذشت 24 ساعت، آن روش براي شمارش باقي آرا دنبال خواهد شد.

به گفته‌ي وي، قطعيت نتيجه بخشي هر كدام از روش‌هاي شمارش آراء هنوز به اثبات نرسيده است، لذا تا پايان مهلت 24 ساعته بايد منتظر جواب و نظر كارشناسان بود.

در اين زمينه رييس دفتر انتخابات حزب اعتماد ملي، با اشاره به اين خبر كه تعدادي از صندوق‌هاي اخذ راي دستي و تعداد ديگري از آن‌ها به شكل ماشيني شمارش مي‌شوند تا در نهايت مشخص شود كدام روش مفيدتر است، گفت: اگر اين خبر صحت داشته باشد باعث تاسف است كه 12 ساعت از پايان اخذ راي گذشته و هنوز مجريان نمي‌توانند روش مورد تاييد خود را براي شمارش آراء مردم مشخص كنند.

زماني قمي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، سوء تدبير را عامل اين قضيه عنوان و ابراز عقيده كرد: بي‌نظمي و فقدان تدبير در مجموعه‌ي برگزاركنندگان و ناظرين اين انتخابات، عامل اين قضيه است.

وي با بيان اين‌كه " مشاركت مردم در سراسر كشور در اين انتخابات تثبيت بيشتر جمهوري اسلامي را در بر داشت" افزود: در داخل كشور نيز اين مشاركت نهادهاي مدني و احزاب را استوار كرد و به نظر نمي‌رسد كه بعد از اين انتخابات ما شاهد شكل‌گيري ساختار جديدي از نيروهاي سياسي باشيم، البته اين ساختار جديد را در جريان راست بيشتر شاهديم، اما قبل و بعد از انتخابات در وضعيت جريان اصلاح‌طلب تفاوتي ايجاد نخواهد شد.

وي با اعتقاد بر اين‌كه " جريان راست در حال ايجاد تحول است" خاطرنشان كرد: صف‌بندي‌هاي جريان راست به ويژه در شهر تهران در انتخابات شوراها گوياي اين است كه يك دسته‌بندي جديد در جبهه‌ي راست در راه است.

زماني قمي خاطرنشان كرد: بر اساس اطلاعات جسته و گريخته مشاركت نسبتا مناسب بوده است. برنده‌ي انتخابات اخير در كشور كساني هستند كه در اولين گام متحد شدند و نفس اين قضيه پيروزي بزرگي است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نمايندگان اصلاح‌طلبان در پاي صندوق‌هاي راي حضور داشته‌اند يا خير؟ گفت: بر طبق اطلاعاتي كه داريم در پاي تعدادي از صندوق‌ها نمايندگان نامزدها نتوانستند حضور داشته باشند.

مهدي چمران، رييس ائتلاف بزرگ اصول‌گرايان نيز با بيان اين‌كه به اعتقاد خود صاحب‌نظران شمارش آرا به صورت رايانه‌اي با سيستم فعلي از شمارش دستي وقت بيشتري مي‌گيرد، به ايسنا گفت: با توجه به رايزني‌هاي صورت‌گرفته تصميم گرفته شد به صورت آزمايشي 50 درصد از شمارش آرا به صورت رايانه‌اي و 50 درصد به صورت دستي صورت بگيرد و ان‌شاءالله هر كدام كه نتيجه‌ي سريع‌تر و بهتري داشته باشد در پايان انتخاب شود.

وي، با بيان اين‌كه ناظران ما در مكان‌هايي كه قرار است شمارش آرا به صورت رايانه‌اي صورت بگيرد حضور دارند، اظهار داشت: البته ما به هيات‌هاي اجرايي و نظارت نيز اعتماد داريم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، كامران دانشجو در استانداري تهران در جمع خبرنگاران، درباره نحوه‌ي شمارش آرا و قطعي ‌شدن آن گفت: كار در حال انجام‌ است. الان در سايت‌ها به صورت رايانه‌اي شمارش انجام مي‌شود. شعباتي داريم كه دستي شمارش مي‌كنند و شعبات ديگر رايانه‌اي است تا امشب كه ان‌شاءالله به جمع‌بندي بيشتري برسند و بعد نتيجه را اعلام كنيم، ولي فعلا به صورت رايانه‌اي و دستي شمارش صورت مي‌گيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شمارش ماشيني و دستي هر دو همزمان در يك شعبه انجام مي‌شوند، گفت: اجازه دهيد جلوتر برويم تا دقيق‌تر بتوانم بگويم.

رييس ستاد انتخاباتي جبهه‌ي پيروان خط امام و رهبري، نيز در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد نحوه‌ي شمارش آرا با بيان اينكه «ناظري در پاي صندوق‌ها براي شمارش راي نداريم»،گفت: دستي يا يارانه‌اي كردن شمارش آرا هيچكدام خلاف قانون نيست ولي بايد دقت كرد كه كم هزينه‌ترين راه و با دقت‌ترين راه كدام است و ديد كداميك از اين روش‌ها باعث صرفه‌جويي در وقت و افزايش سرعت در امور مي‌شود.

«مرتضي حاجي» نيز با اشاره به توافق هيات نظارت و وزارت كشور براي شمارش آرا به خبرنگار ايسنا گفت: تعدادي از صندوق‌ها به صورت رايانه‌اي و تعدادي ديگر به صورت دستي شمارش مي‌شوند. متاسفانه نيروهاي ما در حال حاضر سردرگم هستند و منتظريم ببينيم نتيجه‌ي آزمايش چه مي‌شود، ضمن اين كه نمي‌دانيم محل دقيق صندوق‌ها كجاست. خبرهاي ضد و نقيضي در اين زمينه مي‌شنويم. برخي‌ مي‌گويند صندوق‌ها هنوز در فرمانداري است و برخي ديگر مي‌گويند در پايگاه‌هاست كه اميدواريم هر چه زودتر اين ابهام رفع شود.

دبير كميته‌ي سياسي ستاد رايحه‌ي خوش خدمت نيز درباره‌ي نحوه‌ي شمارش آرا به خبرنگار ايسنا اظهار داشت: در طول اين 30 سال شمارش آرا به صورت دستي بوده و ممكن است شمارش رايانه‌اي مشكلاتي را به همراه داشته باشد، اما با توجه به اين كه براي اولين بار از اين سيستم استفاده مي‌كنيم نمي‌توانيم جلوي اين مشكلات را بگيريم. ما اميد داريم اين امر تجربه‌ي مثبتي براي تكرار در انتخابات بعدي باشد.

رامين افزود: اميد هست كه استفاده از اين روش در سلامت آراي مردم به عنوان امانت خدشه وارد نكند و آرا با دقت كامل شمارش شود.

وي هم‌چنين با بيان اين كه در بسياري از صندوق‌ها ناظري ندارند، اظهار داشت: ما به هيات‌هاي اجرايي و نظارت اعتماد داريم و از همين رو تصور كرديم نيازي به حضور ناظران در پاي همه‌ي صندوق‌هاي راي نيست.

دبير كميته‌ي سياسي ستاد رايحه‌ي خوش خدمت، در پايان گفت: اميدوارم هيات‌هاي نظارت و اجرايي از آراي مردم به نحو احسن صيانت كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha