• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8511-08034

سورن و ناگفته‌هايي از مدل تغيير شكل‌يافته سمند روياي خودروساز شدن؛ خيلي دور خيلي نزديك

سورن و ناگفته‌هايي از مدل تغيير شكل‌يافته سمند 
روياي خودروساز شدن؛ خيلي دور خيلي نزديك

مدل تغيير شكل يافته سمند با نام سورن سال آينده وارد بازار مي‌شود؛ اما اين مدل چه خصوصيات فني دارد و چگونه طراحي شده و آيا مي‌توان آن را گامي‌به سوي خودروساز شدن ايرانيان دانست؟

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، مدل جديد سمند پس از پنج سال از ورود نخستين محصول اين خودرو به زودي وارد بازار ايران مي‌شود و با اين كه برخي مديران صنعت خودرو، اين مدل را كاملا جديد مي‌دانند، اما ظاهرا اين خودرو تنها در فاز اول مدل تغيير شكل يافته سمند است؛ خودرويي كه جلو آن تا حدود زيادي از آئودي و قسمت عقب آن نيز از بي.ام.و اقتباس شده است.

ايران‌خودرو سه سال پيش و پس از گذشت بيش از دو سال از طراحي نخستين مدل سمند تصميم به طراحي مدل جديد آن گرفت و براي همين از مراكز مختلف طراحي خودرو در دنيا طرح‌هايي را فراخوان كرد كه طرح يك شركت انگليسي با سرپرستي "راس هيوارد" برگزيده شد. جالب آن كه مدل ابتدايي سمند نيز به كمك شركت‌هاي اروپايي طراحي شده بود كه از اصلي‌ترين آن مي‌توان به شركت "فرست اتوميتو" انگلستان اشاره كرد كه "جف ماتيوس" وظيفه طراحي اصلي آن را برعهده داشت.

در اين باره عليرضا محمدزادگان - از طراحان سابق مركز تحقيقات ايران خودرو - مي‌گويد: طرح جديد از طرف شركت انگليسي پيشنهاد شد؛ اما ايران‌خودرو بعد‌ها با توجه به پيچيدگي طرح آن را كنار گذاشت و طراحان مستقر در مركز تحقيقات اين شركت شروع به طراحي خودرو كردند. جلو خودرو اقتباس شده از آئودي و قسمت عقب نيز اقتباس شده از بي.ام.و است و در فاز اول فقط طراحي بدنه خودرو در ايران تغيير كرد؛ ولي در فاز دوم تغيير طراحي داخلي خودرو مطرح شد كه دوباره از راس هيوارد انگليسي كمك گرفته شد.

درباره چگونگي عرضه سمند جديد نيز كامجو ـ مدير مركز تحقيقات ايران خودرو ـ مي‌گويد: مدل تغيير شكل يافته سمند با بدنه جديد در فاز اول عرضه و در فاز دوم كه از ابتداي شهريور سال آينده آغاز مي‌شود، مدل سورن با تغييرات تزئينات داخلي وارد بازار مي‌شود.

وي مي‌افزايد: در طراحي بدنه خودرو به صورت كلي تغييراتي داده‌ايم. در ترمز‌ها نيز پروژه جداگانه‌اي براي بهبود تعريف كرده‌ايم. اين خودرو با دو موتور كنوني سمند و موتور ملي تست شده و موتور ملي نيز كه به صورت مشترك با شركت‌هاي آلماني طراحي شده، بر روي خودرو قرار گرفته است. همچنين در پروژه‌هاي جداگانه كه به نيمه دوم سال آينده مربوط مي‌شود، در حال طراحي و قرار دادن يك سيستم اكسل جديد براي خودرو هستيم.

منوچهر منطقي - مديرعامل ايران‌خودرو - نيز چندي پيش، مهم‌ترين تجهيزات ايمني نصب شده بر روي سورن را كيسه هوا، سيستم جديد فرمان تاشو و كمربند مدرن پيش كشنده و محدود‌كننده نيرو اعلام و اظهار كرده بود: ازجمله آپشن‌هاي سمند سورن مي‌توان به جي‌.پي.‌اس (سيستم تعيين موقعيت جغرافيايي از طريق ماهواره) و سيستم مالتي مديا (چند رسانه‌اي) اشاره كرد.

او با بيان اين كه سمند سورن از نظر شكل ظاهري با سمند‌هاي معمولي تفاوت‌هاي زيادي دارد، عنوان كرده كه اين خودرو قابليت قرارگيري موتور‌هاي مختلف از جمله موتور ملي و موتور TU5 را دارد.

حال با توجه به گفته مديران ايران خودرو به نظر مي‌رسد كه در پلات فرم سمند جديد كه مجموعه گيربكس، موتور، شاسي، فنربندي و سيستم فرمان و ترمز را شامل مي‌شود تنها موتور تغيير كرده است.

محمدزاده در اين باره مي‌گويد: تفاوت سورن با مدل‌هاي قبلي سمند مانند تفاوت پژو پرشيا نسبت به پژو 405 است. البته مدل جديد سمند از كيسه هوا بهره مي‌برد كه طراحي آن در ايران و به كمك شركت‌هاي اروپايي انجام شده است؛ ولي بر روي بخش‌هايي از آن نيز در چين كار شده و تست‌هاي آن نيز در آن كشور انجام شده است.

طبق گفته برخي از كارشناسان، طراحي بدنه از مهم‌ترين تغييرات انجام شده بر روي اين خودرو است؛ ولي سيستم‌هاي تهويه مطبوع و چگونگي پخش هواي خودرو و همچنين نوع مكانيزم آن تا حدودي براي افزايش راندمان تغيير كرده است؛ اما با تمام اين وجود حداقل در فاز‌هاي ابتدايي، پلات‌فرم تغييري نكرده است.

مشكلي به نام طراحي پلات‌فرم

با اين كه طراحي پلات‌فرم از اصول خودروساز شدن است، حتي با وجود ايجاد تحول در زمينه طراحي بدنه مدل جديد سمند، اما هنوز در ايران، خودرو داخلي با طراحي كاملا بومي ساخته نشده است و اين كار (طراحي بدنه و تزئينات و موتور) با كمك شركت‌هاي اروپايي انجام شده كه سبب شده است خودروهاي در بازه زماني طولاني و با تكنولوژي قديمي در ايران توليد شوند.

با اين وجود با عرضه مدل جديد سمند، حال اين سوال مطرح است كه شركت‌هاي ايراني با توجه به اين كه طبق آمارهاي ارايه‌شده، جزو 20 خودرو‌ساز بزرگ جهان در زمينه توليد محسوب مي‌شوند، اما آيا از اين منظر، واقعا آن‌ها را خودرو‌ساز مي‌توان دانست؟

گزارش از: خبرنگار ايسنا، امين آزاد

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha