• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8605-12657

/سالگرد لازم‌الاجرا شدن كنوانسيون تهران/ مشاورارشد سازمان محيطزيست: صيد بي‌رويه، ازبين رفتن زيستگاهها وشيوع بيماري ويروسي ذخايرماهيان خاوياري را كاهش داده است

/سالگرد لازم‌الاجرا شدن كنوانسيون تهران/
مشاورارشد سازمان محيطزيست:
صيد بي‌رويه، ازبين رفتن زيستگاهها وشيوع بيماري ويروسي ذخايرماهيان خاوياري را كاهش داده است

مشاور ارشد سازمان حفاظت محيط زيست از بين رفتن زيستگاهها، ويروس و صيد بي‌رويه را از علل اصلي کاهش ذخاير ماهيان خاوياري ومرگ و مير فوک‌هاي خزر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروين فرشچي در نخستين سالگرد مراسم لازم‌الاجرا شدن كنوانسيون محيط زيست درياي خزر (كنوانسيون تهران) و اولين روز جهاني خزر کاهش ماهيان خاوياري خزر را يادآور شد و گفت: صيد ماهيان خاوياري از 3 هزار تن به 80 تن رسيده و اين در حاليست که در سالهاي اخير شاهد مرگ و مير فوک‌هاي اين دريا نيز بوده‌ايم.

وي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال 2005 به دليل بالا رفتن درجه حرارت و کاهش باد، شاهد شکوفايي جلبک‌ها بوده‌ايم به گونه اي که اين امر 20 هزار کيلومتر از درياي خزر را تحت تاثير خود قرار داده است.

فرشچي تصريح كرد: تردد کشتي‌هاي نفتي و همچنين وجود 100 تا 200 ميليون ذخاير بشکه نفت، باعث کاهش کيفيت زيستي در درياي خزر شده است.

به گزارش ايسنا، مشاور ارشد سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در سالهاي گذشته تمامي مقررات و تعهداتي که ميان ايران و ساير کشورهاي ساحلي بود به هيچ عنوان با مسائل محيط زيست مرتبط نبود و فقط در خصوص بهره برداري از ماهيان و تردد کشتي ها مذاکراتي صورت گرفته بود اما در نهايت تصميم بر آن شد تا همکاري همه جانبه اي ميان اين کشورها شکل گيرد و اين امر سرآغاز تشکيل کنوانسيون درياي خزر بود.

وي اظهاراميدواري كرد: با همکاري جدي کشورهاي ساحلي در جهت کنترل عوارض و آلودگي ها بر محيط زيست درياي خزر شاهد تغييرات شگرف در وضعيت زيستي اين دريا باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha