• جمعه / ۲ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8609-00561
  • خبرنگار : 71049

علي لاريجاني: سولانا از ابتكار مداليته حمايت كند همكاري ايران با آژانس فعالانه بود البرادعي در گزارشش پا را از مداليته فراتر گذاشت

علي لاريجاني:
سولانا از ابتكار مداليته حمايت كند
همكاري ايران با آژانس فعالانه بود
البرادعي در گزارشش پا را از مداليته فراتر گذاشت
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر وفاق و آشتي ملي در كشور به ويژه در آستانه انتخابات مجلس هشتم گفت: نسبت به چيزهايي كه مربوط به منافع و امنيت ملي است كاري نكنند كه ديگران از آن سو استفاده كنند. قانون اساسي محوريت مقام معظم رهبري و رفتار عقلاني در كارها اركاني است كه مي‌تواند ما را در شرايط حساس كشور به سمت آشتي و وفاق ملي هدايت كند. به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجيويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني، دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در سخناني در اين خصوص كه چرا ايران با آژانس درباره مداليته توافق كرد اظهار داشت: يكي از محورهاي بهانه گيري حريف در صحنه ديپلماسي عمومي اين بود كه اعلام مي‌كرد نگران فعاليت‌هاي هسته‌يي گذشته و حال ايران است. البته مسايلي را در خصوص آينده اين فعاليت‌ها مطرح مي‌كرد كه خيلي وجاهت قانوني ندارد. بر اين اساس ما ظرف دو ماه و بر اساس توافق و تفاهمي كه با خاوير سولانا و محمد البرادعي داشتيم مداليته را تدارك كرديم و از سوي ديگر مذاكرات سياسي پيگيري شد. وي گفت: اين مداليته بر اين اساس بود كه ببينيم چند موضوع از سوالات آژانس باقي مانده و چه وقت وارد آن شويم و چگونه پاسخ دهيم. يكي از نكات مهم در تدوين مداليته اين بود كه ما اصرار داشتيم پس از حل هر موضوع، موضوع بعدي در دستور كار قرار گيرد؛ اين به اين خاطر بود كه سابقه‌اي در گذشته وجود داشت كه اينها وقتي درباره موضوعي بازرسي و تحقيق مي‌كردند در گزارشاتشان مشخص نمي‌شد و ميزان همكاري‌هاي ايران معلوم نبود كه به چه نتيجه‌اي رسيده است. بنابراين مدليته سندي شد بين ايران و آژانس. لاريجاني تاكيد كرد: مداليته در واقع نقشه راه بود براي حل مسايل گذشته و حال. در كنار مداليته سند ديگري نيز مبني بر چگونگي نظارت بر نطنز و كيفيت آن در حدود 100 الي 150 ساعت بر روي آن كار و سپس تنظيم شد. اخيرا در گزارش البرادعي و نيز نطق روز گذشته (پنجشنبه) وي در نشست شوراي حكام به اين مساله اشاره شد. در اصل اين دو سند پايه كار ما با آژانس قرار گرفت. وي ادامه داد: يكسري از مسايل كه قرار بود صورت گيرد به درخواست البرادعي با سرعت بيشتري انجام شد. آژانس درخواست بازرسي از نطنز داشت و حتي بازرسي‌هاي سرزده كه ما به آنها اجازه اين كار را داديم كه البته بيش از توقعي بود كه بايد مي‌داشتند. همچنين در خصوص بازرسي از راكتور آب سنگين اراك درخواستي داشتند كه انجام شد در موضوع پلوتونيوم بازرسي و مصاحبه‌اي كه مي‌خواستند انجام گرفت. همچنين موضوع آلودگي كانتينرهاي كرج نيز بسته شد. وي با اشاره به موضوع پي – يك و پي – دو اظهار داشت: ابتدا 13 سوال را در اين باره مطرح كردند و از دل پاسخ‌هاي ما در حدود 40 تا 50 سوال ديگر را مطرح كردند. همچنين مصاحبه‌هاي مدنظرشان نيز انجام گرفت. به درخواست البرادعي كپي سند اورانيوم فلزي به آژانس داده شد با فرض اينكه اين موضوع (سند اورانيوم فلزي) ديگر تمام شود. آنها از اين اقدامات ايران سپاسگذار بودند. وي با بيان اينكه گزارش البرادعي مسير طي شده ميان ايران و آژانس را كاملا نشان مي‌دهد تصريح كرد: اين گزارش نشان داد كه اولا ايران ملتزم به تعهداتش با آژانس مطابق مداليته بوده است. دوما بسياري از سو تفاهمات كه در واقع برخي بهانه گيري‌ها از سوي آمريكايي‌ها بود روشن شد. در خصوص پي – يك و پي – دو تمامي مسايلي كه به ما ارايه شد پاسخ داديم. دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با ابراز گله مندي از محمد البرادعي كه در گزارشش همكاري‌هاي ايران را منفعلانه خوانده بود نه فعالانه اظهار داشت: اين حرف بر اساس انصاف نيست ما كه نمي‌دانيم در مخيله آنها چه سوالي است ما گفتيم سوالاتتان را مكتوب بفرستيد ما هم مكتوب پاسخ مي‌دهيم. پس از اين كار مجددا گفتند ابهاماتي داريم و بعد آمدند در تهران و پاسخ‌هايشان را تمام و كمال داديم. بعد گفتند مي‌خواهيم مصاحبه بكنيم و ما پاسخ مثبت داديم. ديگر چه كار بايد مي‌كرديم؟ درست نبود خارج از حدود كار حقوقي آقاي البرادعي اين جمله را بياورد. من در آن يك شيطنتي نهفته مي‌بينم. وي انتقاد ديگري را از گزارش البرادعي مطرح كرد و گفت: البته حمل بر صحت مي‌كنم و اين اقدام ايشان از روي سهو بوده است؛ ايشان پا را از مداليتي فراتر گذاشته است؛ مداليتي زمانبندي رسيدگي به مسايل را مشخص كرده است. اينكه در بندهاي مختلف گفته شده در هفته‌هاي آينده موضوعات بعدي را مطرح مي كنيم درست نيست. البته ما آماده‌ايم به زودي همه مسايل حل شود. اما بايد مطابق با الگو و مداليتي جلو برويم. مسوول سابق پرونده هسته‌يي كشورمان ادامه داد: فكر مي‌كنم سولانا و البرادعي و ايران سه راس يك مثلث‌اند كه بايد هر سه تلاش كنند ابتكاري كه صورت گرفته است به وسيله عوامل مخرب و برخي افراد دردسرساز در صحنه بين‌المللي تخريب نشود. چرا كه به نفع آژانس و ديگران نيست. در عين حال رويكرد كلي گزارش و صحبت‌هاي روز گذشته ايشان در نشست شوراي حكام را يك گام مثبت و مفيد در صحنه حل و فصل مساله اتمي ايران مي‌دانم. لاريجاني با بيان اينكه ما نمي‌توانيم مانع حرف‌ها و زياده گويي‌هاي ديگران شويم گفت: وقتي گزارش البرادعي منتشر شد ابتدا عده‌اي گفتند كه از اين گزارش شگفت زده شده‌ايم و برخي هم دردسرسازي‌هايي مي‌كردند و مي‌گفتند گزارش ايشان (البرادعي) معيوب است و مشكل دارد. برخي كشورها هم اظهاراتشان زياده از حد متكي بر اميال خود بود و مي‌گفتند گزارش در حد انتظار ما نبود؛ ما نمي‌دانيم حد انتظار شما چيست. ما ضابطه درست كرديم و اين مداليته حسنش در اين است. رفتار ما و رفتار آژانس در يك چارچوب قرار گرفته است. سوال ما اين است كه آيا ايران به مداليته عمل نكرده است؟ وي گفت: البرادعي ديروز در سخنانش تاكيد كرد ايران مطابق مداليتي پيشرفت خوبي داشته است حالا اگر شما توقع داريد شق القمر صورت گيرد به خودتان مربوط است. معتقدم كار آقاي البرادعي تا حد زيادي گام هاي مثبتي را برداشت البته ايراداتي به متن ايشان است. ايشان بايد با حجم همكاري بسيار ايران نظرات قاطع تري را ارايه مي‌كردند. به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد گام بعدي آمريكا خارج از شوراي امنيت است يا تحركاتش با گزارش البرادعي كم مي شود گفت: آمريكايي‌ها حرف‌هاي متفاوتي اين روزها مي‌زنند و كشورهاي اروپايي هم به ويژه كشورهاي هم پيمان با آمريكا همين گونه‌اند. اما با توجه به بنيان قوي گزارش البرادعي و همكاري‌هاي ما اگر ظاهر الفاظ را كنار بگذاريم به نظرم اين گزارش عقلشان را مجاب كرده است اما زبانشان را نه. وي خاطر نشان كرد: آنها مي‌توانند دنبال رفتارهاي ديگر باشند؛ ما هم بايد احتمالات ديگري را در نظر بگيريم به شدت معتقدم كشور ما بايد با تدبير حوادث مختلف را رصد كند و براي هر كدام سناريو داشته باشد. اين مساله به ويژه از لحاظ امنيت ملي ضروري است. لاريجاني با بيان اينكه آنها كمي قدرت مانورشان كاسته شده است در عين حال اظهار داشت: ما بايد نقاط نهايي كار را در نظر بگيريم و برايش معادله تنظيم كنيم. وي با بيان اينكه آمريكايي‌ها مي‌خواهند مساله را به سمت گزارش سولانا متمركز كند اظهار داشت: آنها نتوانستند در گزارش البرادعي به ماجراجويي بپردازند. لذا فشار مي‌آورند كه بايد منتظر گزارش سولانا بود. اين در حالي است كه كل اين ابتكار با كمك البرادعي و سولانا تهيه شد و تفاهم با سولانا نقطه ثقل كار ما بود. اما آنها الان مي خواهند اين كار را تحت الشعاع كار تبيلغاتي قرار دهند. وي تاكيد كرد: سولانا بايد دقت نظر داشته باشند كه ابتكار عملش را ديگران خراب نكنند چرا كه هنوز اين ابتكار جان دارد و خيلي از دغدغه‌هايشان را مي‌تواند رفع كند. از سويي ايران علاقمند است از مذاكرات با سولانا با استقبال عبور كند. وي با اشاره به برخي تحركات براي تصويب قطعنامه‌اي ديگر عليه ايران گفت: اينها تقلا مي‌كنند تا قطعنامه ديگر را صادر كنند اما اين ديگر خيلي غيرمنطقي است؛ ما بايد مراقب باشيم در شطرنج آنها بازي نكنيم؛ بايد طوري عمل كنيم كه گزكي دست آنها ندهيم. مثل كاري كه با آژانس انجام شد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اهميت وحدت و آشتي ملي در مسايل مربوط به منافع و امنيت ملي تصريح كرد: در روزهاي اخير جناح ها و جريانات سياسي مسايلي را در موضوع هسته‌يي و مسايل پيراموني‌اش داشته‌اند. هر چند كه خيلي علاقمند به اظهار نظر در اين خصوص نيستم چرا كه اظهار نظر خيلي زود با تفسيرهاي مختلف روبرو مي شود. اما فكر مي‌كنم مساله هسته‌يي و كلا موقعيت ايران در منطقه اقتضا مي‌كند با دقت به اين موضوعات توجه شود. وي با بيان اينكه يكي از اعضاي شوراي روابط خارجي آمريكا اخيرا گفته است كه قله بحث ما با ايران هسته‌يي است اما مساله اصلي اين است كه وزن ايران آنقدر در منطقه افزايش يافته كه توازن مد نظر ما را به هم زده است. به گزارش ايسنا، لاريجاني گفت: اين وزن به خاطر هسته‌يي نيست بلكه به خاطر موقعيت ژئوپلتيك، ظرفيت نيروي انساني قوي و نقش آفريني الهام بخش ايران در منطقه است. در يكي از مذاكراتم با سولانا وي گفت كه ما با آمريكايي‌ها يك اشتباه استراتژيك انجام داديم اينكه يكي بر سر افغانستان زديم و يكي بر سر عراق آنوقت شما بالا آمديد. من در پاسخ گفتم اشتباه جديد نكنيد و فكر نكنيد كه صحنه بين‌الملل ظروف مرتبطته‌اند كه وقتي يك جا را فشار دهيد جاي ديگر بالا بيايد؛ چون هيچ وقت افغانستان و عراق رغيب ايران نبودند كه شما اين تصور را مي‌كنيد. با اين حال اين مساله در ذهن آنها وجود دارد كه تراز ايران بالا رفته است و بايد كوك ايران را ناكوك كرد. وي با بيان اينكه شناخت آنها از ايران عميق نيست به اظهارات يكي از وزراي سابق فرانسه اشاره كرد و گفت: ايشان به رفتار اين كشورها ايراد گرفته بود كه چرا اين تمدن عميق را نمي‌شناسيد. دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اهميت وحدت ملي در داخل گفت: فكر مي‌كنم برخي مناقشات در حول مسايل امنيت ملي به نفع كشور نباشد؛ به نظرم اين مساله در خيلي از كشورها مورد توجه است. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: بايد يك نوع آشتي ملي در بين احزاب و مردان سياسي درجه يك ايران به وجود آيد و يا اگر اين وحدت هست، تقويت شود. وي ادامه داد: آشتي ملي اركاني دارد يك ركن آن مسايل سلبي است؛ يعني همگي قبول كنند چيزهايي مربوط به منافع و امنيت ملي است كاري نكنند كه ديگران از آن سو استفاده كنند. وي با اشاره به فصل انتخابات در ايران تصريح كرد: قاعدتا با اين فضا گروه‌هاي مختلف سياسي اظهار نظر دارند اما به نفع ملت نيست كه درگير مسايل امنيت ملي و موضوعاتي كه ديگران از آن استفاده مي‌توانند بكنند شوند. لاريجاني قانون اساسي و محوريت مقام معظم رهبري را به عنوان محوريت و ميثاق ملي و مظهر وحدت ملي كه مورد وثوق همه است مورد تاكيد قرار داد و افزود: بايد بدانيم كه شخصيت ايشان (مقام معظم رهبري) مي‌تواند رافع بسياري از اختلاف نظرها باشند. وي در ادامه سخنانش به ديدار يكي از رجال خارجي با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: وي وقتي از ملاقات بيرون آمد اظهار داشتند كه تحت تاثير شخصيت ايشان قرار گرفتند و گفتند كه اين پيام را به رهبران خود مي‌رسانند كه رهبري انقلاب اسلامي فردي خردمند است. وقتي ديگران چنين نگاهي دارند چرا ما خودمان از اين ظرفيت حداكثر استفاده را نكنيم. به ويژه در شرايطي كه حساسيت وجود دارد. دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي نكته ديگر در وحدت ملي را رفتار عقلاني در كارها دانست و گفت: ممكن است هر كسي فكر كند رفتارش عقلاني است اما رفتار عقلاني متدلوژي خاصي را در هر عرصه‌اي به ما مي‌دهد كه كمك مي‌كند طرفين بر روي يك پارادايم توافق داشته باشد. اگر ما كارهايمان را بر اساس مباني عقلاني طراحي كنيم بايد يك آراستگي اخلاقي، عقلاني و سياسي به رفتارهايمان در داخل و نيز رفتارهاي ديپلماتيكمان بدهيم تا بتوانيم ديگران را نسبت به اهدافمان متقاعد كنيم. لاريجاني تاكيد كرد: ممكن است حكومتگران كاري را مطابق عقلانيت انجام دهند اما گام مهم‌تر اين است كه بتوانند ديگران را قانع كنند و يا حداقل مردان ملي كشور را، كه آنها هم اين را بپذيرند. به گزارش ايسنا، مسوول سابق پرونده هسته‌يي كشورمان اظهار داشت: بحث من در خصوص ضرورت آشتي ملي در بحث هسته‌يي مسايل پيراموني است تا خود پرونده هسته‌يي چرا كه در اين مساله همه رجال و احزاب سياسي وحدت نظر دارند كه بايد حقوق هسته‌يي ايران حفظ شود. اين مساله مربوط به يك ملت نيست از دولت مير حسين موسوي آغاز و بعد در دولت هاي هاشمي، خاتمي ادامه يافت و تا دولت آقاي احمدي نژاد دنبال شد و در اين مسير هميشه يك استراتژي مشخص داشتيم البته گاهي تاكتيك‌ها متفاوت مي‌شد اما همه معتقد بوديم كه انرژي هسته‌يي حقي است براي ايران و بايد از آن براي آينده سرمايه گذاري كنيم. لاريجاني در ادامه تصريح كرد: ممكن است برخي بگويند در چالش‌هاي موجود قدري كوتاه بياييم؛ بحث اين نيست كه هيچگونه انعطافي نداشته باشيم عقلانيت توصيه مي كند متناسب منافع و مزار كار كنيم. اما اصل اينكه ايران اتمي شود را همه قبول دارند و معتقدم ايران به اين اصل رسيده است و كسي نمي‌تواند ديگر صورت مساله را پاك كند و بهتر ديگران هم در اين چارچوب ايران اتمي را بپذيرند و با ما صحبت كنند. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه منازعات مختلفي به طور طبيعي در كشور وجود دارد گفت: نبايد اين منازعات بر روي مساله هسته‌يي به عنوان يك پرونده ملي سايه اندازد. بايد براي منازعات چارچوبي را درست كنيم افراد مي‌توانند در چارچوب يك پارادايم مشخص منازعات و اختلاف نظرها را بگويند و هميشه با رغيبشان يك مبناي مشخص براي مباحثه داشته باشند. اما من مي‌بينم در مسايل اقتصادي و سياست داخلي طوري اين را پيچيده مطرح مي‌كنند كه گاهي سايه بر موضوعات مربوط به منافع ملي مي‌اندازد. به گزارش ايسنا، وي با اشاره به حساسيت شرايط منطقه گفت: يكي از نكات محوري كه مورد رصد آنها است اين است كه ايران يك بازيگر مهم در منطقه است و پرونده هسته‌يي در جو چنين موضوعي معنا پيدا مي‌كند. ما بايد منافع مليمان را در سطحي وسيع‌تر ببينيم. اين منافع ملي است كه بايد در ساير مسايل سايه بيندازد نه بالعكس. لاريجاني در خصوص تشكيل كنسرسيوم غني سازي از سوي عربستان با بيان اينكه طرح جديدي نيست گفت: در گذشته بوش طرحي را داده بود كه بر اساس آن بانك سوخت جهاني تشكيل شود و عده‌اي هم آن را دنبال كردند. لاريجاني ادامه داد: اين طرح منوط به اين است كه كشورهاي منطقه سوخت مورد نيازشان را با تاسيس يك كارخانه در كشوري ثالث مثل سوييس تامين كند اما اين براي كشورهايي كه به دانش هسته‌يي نرسيده‌اند آورده‌ي بدي نيست. اما براي كسي كه اين دانش را در اختيار دارد دليلي نمي‌بينم كه بر روي دانش و تكنولوژي‌اش خط بكشد در عين حال ما به عنوان ايران اعتمادي به اين گونه طرح‌ها نداريم چرا كه در گذشته قراردادهايي داشتيم كه به آن عمل نكرده‌اند. وي خاطر نشان كرد: البته كشورهاي منطقه در ارايه اين طرح حسن نيت دارند اما از نظر ما چيز جديدي نيست مناقشه فعلي در بحث هسته‌يي ايران براي اين است كه آنها مي‌گويند ما نبايد دانش هسته‌يي داشته باشيم چرا كه در آينده ممكن است نگراني هايي را ايجاد كنيد. به گزارش ايسنا، دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به بحران لبنان و مداخله كشورهاي مختلف از جمله فرانسه و آمريكا در تحولات اين كشور گفت: در بحث لبنان فكر نمي‌كنم آمريكايي‌ها كليد شيريني را به دست فرانسوي‌ها دهند چرا كه فرانسه در لبنان حق آب و گل براي خود مي‌بيند. آمريكايي‌ها مي‌خواهند خودشان مستقيم در آنجا حضور داشته باشند ممكن است در برخي از مسايل فرانسه را جلو بيندازند مثل تحركاتي كه كوشنه قبلا با كمك ما داشت و اخيرا خودش وارد شده و البته يك حالت ياس هم به او دست داده است. احساس مي كنم تا حدي آمريكايي‌ها فرانسوي‌ها را سر كار گذاشته‌اند. لاريجاني با بيان اينكه مساله لبنان ريشه در گذشته (جنگ 33 روزه و مسايلي بعد از آن دارد ) در برنامه جهان سياست شبكه دو گفت: مبناي مورد مناقشه دو گروه 14 مارس و معارضه بر سر انتخابات زود هنگام مساله دادگاه بين‌المللي، دولت وحدت ملي و انتخابات رياست جمهوري بود. معارضه مسير را با اطمينان بيشتري دنبال كرد و خيلي از خواسته‌هايش را فدا كرد براي توافق طرفين چرا كه مساله لبنان براي مورد اهميت قرار داشت. وي تاكيد كرد: نبايد پيروي شگرف مردم لبنان در جنگ 33 روزه با منازعات داخلي هدر رود. اين جنگ تراز ملت لبنان را بالا برد. وي در خصوص انتخاب رييس جمهور لبنان و اينكه گروه‌هاي مطرح در لبنان به يك وحدتي در اين مساله برسند گفت: كشورهاي زيادي اين بحث را مطرح كردند و حتي كشورهاي اروپايي با ما رايزني داشتند و ملاقات‌هايي با كشورهاي عربي نيز ما داشتيم. در حال حاضر پيشنهاداتي مطرح است اما معتقدم ديدگاه عقلا در لبنان در حال نزديك شدن به يكديگر است و من به اينكه آنها به نتيجه‌اي برسند اميدوارم. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي در پاسخ به اينكه ايا آمريكا مي خواهد در لبنان رييس جمهور انتخاب شود يا وضعيت بحراني ادامه يابد؟ گفت: آمريكايي‌ها در گذشته نشان داده‌اند كه نمي‌خواهند به نتيجه برسند و هر وقت نزديك به نتيجه مي‌شدند با يك طوفاني آن را دور مي‌كردند. ما نسبت به اين اقدام آنها كدهايي داريم. در حال حاضر به دليل كنفرانس آناپوليس و اهميت اين كنفرانس برايشان ترجيح مي‌دهند به سمت يك سازش و صلح بروند. شايد هم قصد ديگري دارند كه تاكتيكشان اين است كه در لبنان به نتيجه برسند. به نوعي مساله لبنان و انتخاب رييس جمهور نكته كليدي است كه اگر در اين فاصله حل نشود براي آمريكايي‌ها قوز بالا قوز است. وي در پاسخ به اينكه بانكي مون گفته است اگر رييس جمهور انتخاب نشود در لبنان جنگ داخلي رخ مي‌دهد گفت: اگر در اين فاصله رييس جمهور انتخاب نشود بر اساس اطلاعاتي كه در صحنه بين‌المللي مطر است ممكن است در لبنان دو دولت شكل بگيرد. كه اين مساله زمينه درگيري‌ ها را فراهم مي‌كند. وي با اشاره به اظهارات نصرالله گفت: ايشان اعلام كردند نكه تمايل ندارد به چنين جايي ختم شود به شرط آنكه طرف مقابل انصاف داشته و عاقلانه برخورد كند. دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در خصوص آزادي ديگر ديپلمات‌هاي ايراني در عراق گفت: ما با سوييسي‌ها چند دور مذاكره داشتيم و از آنها به خاطر زحماتشان تشكر مي‌كنيم اما كارشان هنوز كامل نيست و انتظار داريم در روزهاي آينده مطابق قولي كه داده بودند ديپلمات‌هاي ديگرمان نيز آزاد شوند چرا كه اصل دستگيري آنها خلاف عرف بين‌المللي بود. وي در خصوص مذاكرات سه جانبه ايران، آمريكا و عراق و پذيرش مذاكرات بعدي در اينده‌اي نزديك گفت: در سه دور مذاكره قبلي جداي از برخي بحث‌هاي طرفين ايران، يك طرحي را براي ايجاد امنيت در عراق مطرح كرد. ايران از ابتداي مشكلات جديد براي عرا ق تنها كشوري بود كه پروسه سياسي و دموكراسي را حمايت كرد. ايران معتقد بود عراق امن و دموكراتيك مي‌تواند به ثبات منطقه كمك كند. مشكلي كه در عراق بود و هنوزاست اين بود كه آمريكايي ها با يك استراتژي غلط در عراق حضور دارند. اينها نه خودشان توانستند امنيت را برقرار كنند و نه اختياراتي را به دولت مي دهند. معتقديم امنيت بايد به وسيله دولت عراق ايجاد شود. آمريكايي‌ها آشنايي فرهنگي به فضاي عراق ندارند و حتي بعضي از متفكرانشان قبول دارند كه استراتژي آمريكا در عراق غلط بود. به گزارش ايسنا، وي گفت: آن طور كه بوش پيروزي در عراق را فرياد مي‌كند نيست و صحنه عراق اين را نشان نمي‌دهد جداي از برخي حرف‌هاي رسانه‌اي و تبليغاتي آمريكايي‌ها تا حد زيادي به اين توجه كردند كه بدون تقويت نهادهاي امنيتي عراق نمي‌توانند امنيت برقرار كنند و تا اينجا به نظرم درست جلو رفتند و دولت عراق هم در مذاكرات با ما اين تئوري را مي‌پذيرفت كه البته زواياي ديگري هم دارد. لاريجاني گفت: در اين دور از مذاكرات ايران آمادگي دارد همچنان در همان بستر يعني تقويت دولت عراق براي ايجاد امنيت حركت كند. وي در پاسخ به اينكه آمريكا يك جنگ رواني عملياتي را عليه ايران دنبال مي‌كند مبني بر اينكه ايراني‌ها اقدامات تروريستي‌شان را كمتر كرده‌اند گفت: شنيدم كه حرف‌هايي مي‌زنند كه مي‌تواند مورد سو استفاده قرار گيرد. اما حقيقت اين است كه عراق مانند يك پادگان شده است. به شكلي فاجعه آميز. امريكايي‌ها نه جرات دارند خودشان در عراق حضور يابند و نه اعتماد مي‌كنند كه امنيت را به عراقي‌ها بسپارند از سويي آنها تعدادي زيادي شركت امنيتي خصوصي در عراق ايجاد كردند كه مشكل ساز شده است. وي گفت: مساله عراق امروز بسيار به هم پيچيده است. پيشنهاد ما اين است كه به جاي جسله گذاشتن با تروريست‌ها بهتر است به دولت عراق اعتماد كنند ما در اينكه دولت عراق را تقويت كرديم تهاشي نداريم و ما به آقاي مالكي و طالباني گفتيم هرگونه كمكي كه دولت عراق به لحاظ اقتصادي، سياسي و امنيتي نياز داشته باشد انجام مي‌دهيم. بهترين راه كه الان به ذهن مي‌رسد اين است كه برنامه خروجشان را ارايه كنند تا بتوانيم براي امنيت بيشتر در عراق طراحي كنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.