• شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8609-10076

/امروز و فرداي جنبش دانشجويي/ قادري: دانشجويان قدرت تخيل‌شان را فعال كنند

يك استاد دانشگاه ابراز عقيده كرد كه جنبش دانشجويي مجهز به يك فهم تئوريك و تحليل اجتماعي و داراي مديريت و رهبران برجسته نبوده است. به همين خاطر فرصت‌هاي نيك جامعه را به راحتي از دست داد و با حركت‌هاي هيجاني خود موجب شد تا با سركوب مواجه شود. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حاتم قادري در مراسمي با عنوان «امروز و فرداي جنبش دانشجويي» كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، در ادامه ابراز عقيده كرد كه جنبش دانشجويي شبيه بيمار رو به مرگ است. اين جنبش در دوره‌اي با رانت قدرت فعاليت خود را آغاز كرد و جان گرفت و چون تحليل مناسبي از لايه‌هاي دانشجويي نداشت، امروز به وضعيت اسفباري دچار شده است. وي با اشاره به اين‌كه وضعيت امروز جنبش دانشجويي مناسب با وضعيت شرايط امروز نيست، تصريح كرد: در دوم خرداد سال 76 موجي در جامعه‌ي ايران آغاز شد كه بر اساس آن جنبش دانشجويي فعاليت خود را آغاز كرد ولي در عمل پس از گذشت چند سال اين موج فروكش كرد. قادري با اعتقاد بر اين‌كه جنبش دانشجويي و انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان هيچ‌گاه نتوانستند خود را تحليل كنند، خاطرنشان كرد: اين جنبش از رانت قدرت استفاده كرد و با رانت قدرت پژمرده شد. آنها نتوانستند درك مناسبي از گفت‌وگو و انتقاد داشته باشند. گفت‌وگوي انتقادي يعني نقل، نه تكذيب، انكار و بدگويي؛ چيزي كه هيچ‌گاه در جامعه‌ي ما وجود نداشته است. اين استاد دانشگاه با بيان اين عقيده ‌كه رهبران جنبش دانشجويي فاقد تحليل، انسجام و مديريت هستند و نسبت به شرايط ما بسيار كوتاهند، خاطرنشان كرد: البته رهبران جنبش دانشجويي و جنبش دانشجويي امروز ما نمونه‌اي از شرايط اجتماعي هستند. به همين جهت بقاي آنها بسيار متزلزل است. قادري ادامه داد: گفت‌وگو و انتقاد جزء واجبات يك جامعه است و كساني مي‌توانند اين كار را انجام دهند كه شرايط را به درستي درك كنند. هنوز جنبش دانشجويي ما تنها كاري كه انجام مي‌دهد آن است كه عده‌اي را دعوت كند و براي آنها سخنراني كند. وي در مقايسه‌ي جنبش دانشجويي ايران با جنبش دانشجويي فرانسه در سال 68 خاطرنشان كرد: در جنبش داشجويي فرانسه، دانشجويان علوم اجتماعي فعال بودند. در آن شرايط آنها توانسته بودند با لايه‌هاي اجتماع ارتباط تنگاتنگي برقرار كنند. اين استاد دانشگاه ادامه داد: در كشور ما بيش از يك ميليون دانشجو تحصيل مي‌كنند كه تنها چند هزار نفر آنها فعاليت سياسي انجام مي‌دهند و مابقي تماشاچي بودند. دليل اين امر آن است كه رهبران جنبش دانشجويي نتوانسته‌اند با لايه‌هاي دانشجويي ارتباط برقرار كنند. قادري با طرح اين سوال كه چرا دانشجويان علوم اجتماعي يك پژوهش ميداني درخصوص ويژگي‌هاي جنبش دانشجويي انجام نداده‌اند؟ اظهار داشت: آنها بايد مشخص كنند خاستگاه دانشجويان كجاست؟ علايق دانشجويان به چه چيز است؟ بارها گفته‌ام كه شما بايد از توان هيات‌هاي علمي و لايه‌هاي دانشجويي استفاده كنيد. گروه‌هاي پژوهشي تشكيل دهيد و ببينيد كه لايه‌هاي دانشجويي ما كجا هستند. وي خاطرنشان كرد: بايد دانشجويان ما اين تحليل را داشته باشند كه چگونه مي‌توانند از بحران خارج شوند. بسيار عجيب است كه دانشجوي علوم اجتماعي مي‌گويد وقت ندارم كه مطالعه كنم تا تحليل تئوريك بدهم. اين يك مصيبت است. شما بايد ببينيد كه چگونه مسايل تئوريك خود را مي‌توانيد به بدنه‌ي دانشجويان منتقل كنيد. سوال اين‌جاست كه چرا رهبران جنبش دانشجويي اين‌قدر پراكنده هستند. قادري ادامه داد: چرا بحران‌هاي جامعه را به دانشگاه نمي‌آوريد؟ چرا بايد جنبش دانشجويي تنها در يك فعاليت سياسي تقليل پيدا كند؟ شما رفراندوم مطرح كرديد بدون آن‌كه لايه‌هاي جامعه را بشناسيد و ببينيد كجا هستيد. رفراندوم شما تنها حركت رو به جلو بود. شما اين ارتباطات را نداشتيد كه چنين كاري را بكنيد؛ بلكه بايد براي تقويت جنبش مدني خود تلاش مي‌كرديد. وي با تاكيد بر اين‌كه بايد قدرت تخيل خود را فعال كنيد، اظهار داشت: سخن از رهبران جنبش دانشجويي به معني رهبرسالاري نيست. آنها بايد براي ارتباط برقرار كردن با لايه‌هاي دانشجويان از بحث‌هاي سياسي تند پرهيز مي‌كردند. رهبر بلندقد كسي نيست كه بتواند حرف سياسي تند بزند. اگر جايي بايد حرف تند زده مي‌شد، رهبران جنبش دانشجويي بايد حرف تند مي‌زدند و نه اين‌كه حرفي بزنند و بعد فرار رو به جلو كنند. اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه انجمن‌هاي اسلامي بايد چندسويه باشند، خاطرنشان كرد: مشكل اصلي كه در جامعه‌ي ما وجود دارد آن است كه همه چيز را سياسي مي‌بينيم. شما بايد ببينيد كه چگونه مي‌توانيد هسته‌هاي دانشجويي را جمع و فعال نگه داريد. همين كار يك حركت سياسي است. قادري با اشاره به اين‌كه در جامعه عادت به گفت‌وگو نداريم، خاطرنشان كرد: من معتقدم دانشجويان نبايد يك علامه‌ي تئوريك شوند. بايد مسايل تئوريك را به گونه‌اي فايده‌دار در جامعه مورد استفاده قرار دهند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha