• شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۸۶ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8609-10088

/امروز و فرداي جنبش دانشجويي/ ناصر فكوهي: جنبش دانشجويي به سمت بررسي مفاهيم عميق‌تر حركت كند

يك استاد دانشگاه گفت: جنبش دانشجويي بايد به سمت تفكر بيشتر و بررسي مفاهيم عميق‌تر حركت كند. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ناصر فكوهي در مراسمي كه با عنوان «امروز و فرداي جنبش دانشجويي» در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، با تاكيد بر اين‌كه مفهوم جنبش دانشجويي را بدون توجه به معاني آن به كار مي‌بريم، خاطرنشان كرد: متاسفانه نوعي تناقض و كج‌فهمي نسبت به مفاهيم وجود دارد و روند عمومي به گونه‌اي است كه درك مناسبي از اين مفاهيم نمي‌شود و در واقعيت به نوعي گروه‌هاي مختلف اين مفاهيم را تقليل مي‌دهند. وي افزود: ما مجبوريم واقعيت‌ها را بر اساس طبقه‌بندي‌هايي كه صورت مي‌گيرد بيان كنيم. رويكردهاي تعامل‌گرايانه نسبت به مفاهيم سعي مي‌كنند تا مفاهيم را در مسير تكامل قرار دهند. به طور مثال جنبش دانشجويي امروز يك رابطه‌ي منطقي با جنبش دانشجويي فرانسه دارد. البته اين يك ديدگاه تقليل‌گرايي است كه از اين خط سير دفاع كنيم. فكوهي ادامه داد: در رويكرد ساختاري از طريق ايجاد تقابل‌ها مي‌خواهيم به مفهوم مفاهيم دست پيدا كنيم. به طور مثال در اين رويكرد، جنبش دانشجويي به دليل جنبش بودن در مقابل عدم جنبش بودن قرار مي‌گيرد. به همين جهت در طبقه‌بندي ذهني، يك كليشه‌اي مي‌سازيم و ناچاريم مفهوم جنبش دانشجويي را ايجاد كنيم تا از طريق اين مفهوم، برخي حوادث را درك كنيم و از طريق همين كليشه‌هاي ذهني است كه براي خود نقشي قائل مي‌شويم. اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه اوج فعاليت جنبش دانشجويي در دهه‌ي 60 بوده، خاطرنشان كرد: در آن زمان هم جنبش دانشجويي شكننده بود. آنها بيشتر بر اساس يك توهم، جنبش دانشجويي ايجاد كرده بودند و اين توهم بر اساس يك ضد فرهنگ شكل گرفته بود. وي خاطرنشان كرد: هيچ انقلابي موجب تغيير سريع نشده و همه‌ي آنها داراي تغييرات اجتماعي كند بودند. به همين جهت حركت‌هاي راديكالي همواره يك توهم را ايجاد كرده است. با اين حساب اين توهم به وجود مي‌آيد كه انقلاب‌ها را دانشجويان هدايت مي‌كنند. فكوهي افزود: البته سرنوشت جنبش دانشجويي 68 فرانسه را اگر نگاه كنيم مي‌بينيم كه عده‌اي از آنها سرخورده شدند، عده‌اي شبكه‌هاي تروريستي به وجود آوردند كه پليس همان كشورها با آنها برخورد كرد و آنها را از بين برد و مابقي فعالان اين جنبش وارد جنبش‌هاي اجتماعي شدند و در قدرت قرار گرفتند و عده‌اي نيز در يك سيستم خشن دروني قرار گرفتند و دانشگاه را به يك محلي براي نخبه‌پروري تبديل كردند. اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اين‌كه جنبش دانشجويي بايد به سمت تفكر برود، خاطرنشان كرد: اين تصور وجود دارد كه جهان ما يك جهان علم‌محور است ولي هيچ زمان علم در جهان، محور نبوده و همواره قدرت حرف اول را مي‌زند و نبايد اين توهم را ايجاد كنيم كه دانشمندان حكومت مي‌كنند. دانشمندان هيچ زماني حكومت نكردند بلكه كار آنها تنها شناخت بوده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha