• شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8706-13283

گورخرهاي ايراني در زيستگاه اصلي خود رهاسازي شدند معاون سازمان محيط زيست: حدود600رأس گورخر ايراني در كشور وجود دارد

گورخرهاي ايراني در زيستگاه اصلي خود رهاسازي شدند
معاون سازمان محيط زيست: حدود600رأس گورخر ايراني در كشور وجود دارد

15 رأس گورخر آسيايي در زيستگاه اصلي خود رهاسازي شد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گورخرها از سايت تكثير گوراب در منطقه حفاظت شده كالمند بهادران به منطقه تنگ حنا كه در گذشته زيستگاه اصلي اين گونه با ارزش بوده است، منتقل شدند.

دكتر دلاور نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص به ايسنا گفت: سايت تكثير گوراب حدود 7 سال قبل احداث و با انتقال 4 راس گورخر به آن، هم‌اكنون جمعيت اين گونه به 40 رأس افزايش يافته است.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست براي رهاسازي اين گونه در زيستگاه اصلي در اولين مرحله 15 راس از اين گونه را به محدوده يكهزار هكتاري محصور منتقل و ظرف 2 ماه آينده اين منطقه به 5 هزار هكتار افزايش مي‌يابد و نهايتا طي يك برنامه 7 ساله به طور كامل گورخر هاي آسيايي در طبيعت رهاسازي مي‌شوند.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از رهاسازي تعدادي از گورخرهاي آسيايي در پارك ملي كوير خبر داد و گفت: اجراي اين طرح بزودي و در ادامه رهاسازي اين گونه باارزش در زيستگاه اصلي خود عملياتي مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: برآوردها نشان مي‌دهد حدود 600 رأس گورخر آسيايي در كشور وجود دارد.

گفتني است گورخر ايراني، نوعي گورخر آسيايي (Equus hemionus) و پستاندار بزرگي متعلق به اسب‎سانان و بومي بيابان‎هاي سوريه، ايران، هند و تبت است.

به اين حيوان خر وحشي آسيايي نيز مي‌گويند. مانند اکثر حيوانات بزرگ تيره چرندگان تعداد آن به علت شکار و از بين رفتن محل سکونتشان کاهش يافته‌است و از شش زيرگونه يکي کاملا منقرض شده است و دو زيرگونه نيز در صورت بي‎توجهي تا مدتي ديگر نابود خواهند شد که يکي از اين گونه‌ها گورخر ايراني است.

کيانگ يک گونه تبتي است که عموما به شاخه ديگري نسبت داده مي‌شود هرچند به عنوان زيرگونه‌اي از گورخر آسيايي طبقه‌بندي شده‌است.

گورخر آسيايي از الاغ کمي بزرگ‌تر است، در حدود 290 کيلوگرم وزن دارد و طول بدن و سر حدود 1/2 متر است و نسبت به الاغ شباهت بيشتري به اسب دارد. اين جانور نسبت به اسب پاهاي کوتاه‎تري دارند و رنگش نسبت به فصل تغيير مي‌کند. در تابستان رنگش قهوه‌اي مايل به سرخ و در زمستان قهوه‌اي مايل به زرد است و بر پشتش نواري سياه که با رنگ سفيد احاطه شده قرار دارد.

از گورخر آسيايي در سومر باستان براي کشيدن ارابه استفاده مي‌کردند.

بر اساس فهرست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (RedList IUCN) گورخر آسيايي جزء گونه‌هاي آسيب‌پذير طبقه‌بندي شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha