• سه‌شنبه / ۴ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8801-00302

بازاري كه تنظيم نشد!

بازاري كه تنظيم نشد!

قيمت انواع ميوه شامل مركبات، سيب، موز و خيار در روزهاي اخير در حالي به اوج خود رسيد كه مسوولان بازرگاني و اصناف كشور از حدود 4 ماه گذشته با تاكيد بر ذخيره‌سازي‌هاي مناسب، به مردم وعده مي‌دادند كه نگران قيمت‌ها نباشند.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اساسا ذخيره‌سازي‌ها به اين منظور انجام مي‌شود كه با ورود به موقع به بازار تعادل قيمت‌ها را برقرار كند و با توج به اينكه ميزان اين ذخيره‌سازي‌ها محدود است قطعا نبايد انتظار داشت كه تمام مردم مايحتاج شب عيد خود را از اين ميوه‌هاي با قيمت مناسب تهيه كنند.

سيب و مركبات ذخيره‌سازي‌شده در برخي از ميادين ميوه و تره بار شهرداري و برخي از واحدهاي صنفي ميوه‌فروشي (حدود 300 واحد صنفي) در تهران توزيع شدند و برخي از مردم هم ميوه عيد خود را از اين محصولات تهيه كردند.

اغلب اين ميوه‌ها در زمان كوتاهي در واحدهاي صنفي و ميادين ميوه و تره‌بار به اتمام مي‌رسيدند و صف‌هاي طويل براي آن‌ها تشكيل مي‌شد.

با اين كه طبق اعلام مسوولان، قيمت ميوه‌ها به صورت مصوب برابر با 650 و 750 تومان براي پرتقال و سيب بود اما در بسياري از ميادين شهرداري و مغازه‌ها اين قيمت‌ها بالاتر بود و 800 تا 1000 تومان هم به فروش مي‌رسيد.

با توجه به اين كه كيفيت اين ميوه‌ها نسبتا مناسب بود، در برخي از ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري برخي محصولات بي‌كيفيت‌تر هم با اين ميوه‌هاي ذخيره‌سازي‌شده مخلوط مي شدند .

بنا به مشاهدات خبرنگاران ايسنا در حال حاضر قيمت پرتقال بي‌كيفيت در ميوه‌فروشي‌هاي مركز شهر تهران از 1000 تومان آغاز مي‌شود و نوع متوسط آن از 1500 تا 1800 تومان و نوع باكيفيت با قيمت بيش از دو هزار تومان به فروش مي‌رسد.

قيمت انواع سيب از 1200 تومان آغاز و نوع باكيفيت آن حدود دو هزار تومان است.

انواع موز با قيمت‌هاي بالاي 1400 تومان به فروش مي‌رسد و اين در حاليست كه قيمت اين محصول تا يك ماه و نيم پيش 800 تا 900 تومان بود.

قيمت خيار هم نسبت به پيش‌بيني‌هاي قبلي افزايش يافته و به حدود 1000 تومان رسيده است.

در اين ميان قيمت پياز كه پيش از عيد افزايش يافته بود همچنان گران است و هر كيلو 800 تا 1000 تومان است.

اما عباس قلي‌زاده ـ رييس سازمان بازرگاني استان تهران ـ مي‌گويد: توزيع ميوه‌هاي ذخيره شده توانسته است تا حدي قيمت‌هاي انواع ميوه را در بازار كنترل كند اما در دو روز اول سال قيمت موز اندكي بالا كشيد و براساس گزارشات دريافتي به 1600 تومان هم رسيد كه در اين باره مذاكراتي با واردكنندگان عمده‌ي موز انجام شده است.

وي خاطرنشان كرد: بازرسان سازمان بازرگاني با كنترل برگ قيمت‌هاي خريد و سود بر اعمال نشدن سود غيرمعقول نظارت دقيقي انجام مي‌دهند.

همچنين حسين مهاجران ــ رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران ــ مي‌گويد: 12 هزار واحد صنفي ميوه‌فروشي در سطح شهر تهران فعال هستند كه تنها 300 وا حد صنفي در زمينه توزيع ميوه‌هاي ذخيره‌سازي شده با قيمت‌هاي مصوب مشاركت دارند و شايد 500 كيلو يا يك تن سهميه آن‌ها ظرف نيم ساعت تمام شود.

به نظر مي‌رسد ذخيره‌سازي‌ها به منظور تنظيم بازار، امسال هم نتيجه‌اي نداشته است و قيمت‌ها بساير بالاتر از حد پيش‌بيني‌ها رفت.

و اين در حالي بود مسوولان وزارت بازرگاني از چند ماه پيش از نبودن مشكل در زمينه‌ ذخيره‌سازي و عرضه ميوه و مركبات خبر مي‌دادند؛ تا جايي كه واكنش برخي از نمايندگان مجلس را هم مبني بر هشدار نسبت به واردات بي‌رويه احتمالي برانگيخته بود، قيمت ميوه‌هايي چون پرتقال و سيب و حتي خيار از دو سه روز پايان سال ‌87 به حدود دو برابر رسيده و بعضا به سير صعودي خود ادامه داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha