/آخرين وضعيت ارزيابي خدمات فروش خودروها/ تويوتا، بي.ام.و و هيوندا اول تا سوم شدند
طي آخرين ارزيابيها كه از فروش 11 شركت توليد كننده داخلي خودرو و شركتهاي وارد كننده انجام شد، در مجموع و به طور ميانگين مشتريان از نمره 1000 به آنها 619 دادند و شاخص رضايت مشتريان از خدمات فروش به 619 رسيد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از شركت ايرتويا كه نماينده انحصاري فروش محصولات تويوتا در ايران است، محصولات تويوتا كرولا، كمري و ياريس مورد بررسي قرار گرفت كه اين شركت با داشتن سهم 0.33 درصد از بازار خودروها، شاخص رضايت مشتري 698 را كسب كرد كه بيشترين رضايت مشتري را در ميان 11 شركت ديگر در اختيار داشته است.
دومين شركت، پرشيا خودرو بود كه نماينده انحصاري واردكننده محصولات بي.ام. و در ايران است. اين شركت با داشتن سهم بازار 0.03درصدي در محصولات مانند بي.ام.و x3 ، 320i و 520i شاخص رضايت مشتري 672 را كسب كرد.
شركت آسان موتور سومين شركت از شركتهاي ياد شده بود. به طوري كه اين شركت با داشتن سهم بازارا 1.84 درصد از بازار و بررسي محصولاتي مثل توسان، كوپه، آزرا و سانتافه از اين شركت شاخص رضايت مشتري 653 را كسب كرد.
شركت سايپا نيز توانست رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. اين شركت كه در حال توليد محصولات پرايد، ريو و زانتيا است و 58.24 از بازار داخلي را در اختيار دارد، شاخص رضايت مشتري 641 را كسب كرد.
از شركت اطلس خودرو نيز كه به عنوان نماينده انحصاري وارد كننده خودروهاي كيا در ايران است محصولات سراتو، اسپورتيچ و سورونتو مورد ارزيابي قرار گرفت كه اين شركت با داشتن سهم بازار 0.48 درصد شاخص رضايت مشتري 626 را كسب كرد.
گروه بهمن نيز به عنوان يكي از شركتهاي خصوصي داخلي توانست رتبه ششم را كسب كند اين شركت در محصول سواري مزدا3 حدود 0.78 درصد بازار را در اختيار دارد و توانسته شاخص رضايت مشتري 624 را كسب كند.
از شركت زاگرس خودرو به عنوان ديگر نماينده بخش خصوصي خودروساز خودروهاي پروتون ويرا، ايمپيان و جنتو مورد بررسي قرار گرفت كه با داشتن 0.24 درصد از سهم بازار داخلي شاخص رضايت مشتري 619 را كسب كرد.
از بزرگترين خودروساز خاورميانه يعني ايران خودرو نيز خودروهاي سمند، انواع پژو، روآ،سورن، تندر90 و سوزوكي گرندويتارا مورد بررسي قرار گرفت كه اين شركت با داشتن سهم بازار 35.24 درصدي شاخص رضايت مشتري 592 را كسب كرد.
خودروسازان مديران كه توليدكننده محصول چيني MVM110 در ايران است نيز با داشتن سهم بازار 0.16 درصد شاخص رضايت مشتري 581را كسب كرد.
از شركت پارس خودرو نيز محصولات ماكسيما، مگان، رونيز و تندر90 مورد بررسي قرار گرفت كه اين شركت با داشتن 2.64 درصد سهم بازار توانست شاخص رضايت مشتري 551 را به دست آورد.
يازدهمين و آخرين شركت نيز شركت ستاره ايران بود كه نماينده انحصاري فروش خودروهاي بنز در ايران است. از اين شركت نيز محصولاتي مثل بنز C200 ، C180 و E200 مورد بررسي قرار گرفت كه با داشتن سهم بازار 0.02 درصد توانست شاخص مشتري 546 را كسب كند.
به گزارش ايسنا، طي آخرين تحقيق شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در خصوص ميزان رضايت مشتريان در حوزه فروش طي شش ماهه اول سال گذشته، پس از انجام فاز مطالعاتي و همچنين طي مراحل آزمايش اوليه و تاييد روايي ( همگرايي) و پايايي (اعتبار) ابزار تحقيق، تعداد نمونه مورد نياز براي سنجش رضايتمندي مشتريان از فرآيند فروش 11 شركت عرضهكننده خودروهاي سواري با بهرهگيري از روشهاي به روز و علمي و با لحاظ خطاي نمونهگيري و فاصله اطمينان معين مشخص شد و با تعداد 55 هزار و 95 نفر از خريداران خودرو در شش ماهه اول سال 87 مصاحبه انجام شد. در مدل طراحي شده براي رضايت مشتريان از خدمات فروش چهار شاخص اصلي اطلاعرساني و پاسخگويي، توجه به خواسته مشتري، هزينه و زمان صرف شده و وضعيت و شرايط تحويل خودرو در قالب 18خصوصيت مورد نظرسنجي قرار گرفت.
لازم به ذكر است سهم بازار در خودروهاي سواري بر اساس اطلاعات تحويل خودرو ارائه شده توسط شركتهاي عرضه كننده در شش ماهه سال گذشته محاسبه شده است.
به ازاي هر 100 امتياز رضايت مشتريان نيم ستاره سبز به سطح كيفي شركتهاي عرضه كننده از ديدگاه مشتريان تخصيص يافته است كه هفت شركت اول داراي سطح كيفي 3.5 ستاره و چهار شركت پاياني داراي سطح كيفي سه ستاره از ديدگاه مشتريان ارزيابي شدند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات