• سه‌شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8806-07814
  • خبرنگار : 71263

تب خواندن كتاب‌هاي الكترونيكي برروي دستگاه‌هاي جذاب

تب خواندن كتاب‌هاي الكترونيكي برروي دستگاه‌هاي جذاب

پس از گذشت بيش از يك دهه فروش نااميدكننده، شروع بد و پيش‌بيني‌هاي نادرست درباره به پايان رسيدن آينده كتابخواني، با رشد فروش كتاب‌هاي الكترونيكي، به نظر مي‌رسد سرانجام دوران آن‌ها شروع شده باشد.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، البته اين به معني از ميان رفتن كتابفروشي‌ها و كتابخانه‌ها نيست زيرا بازار كتاب الكترونيكي همچنان كوچك مانده است.

با اين همه اقبال به خواندن كتاب‌هاي الكترونيكي موجب شده كتابخوان‌هاي الكترونيكي به يكي از جذاب‌ترين دستگاه‌هاي مصرفي سال تبديل شوند. تاكنون ميليون‌ها نمايشگر E Ink كه در بيش‌تر دستگاه‌هاي كتابخوان به كار مي‌رود، در جهان به فروش رفته است. شركت‌هايي مانند آمازون، فوجيتسو، سوني و سامسونگ در حال رقابت براي به دست آوردن سهمي از بازار كتابخوان‌هاي الكترونيكي هستند.

با محبوبيت كايندل و ساير كتابخوان‌هاي الكترونيكي، فروش كتاب‌هاي الكترونيكي در آمريكا هر سه ماه دو برابر مي‌شود؛ با اين حال همچنان درصد كوچكي از مجموع صنعت كتاب را تشكيل مي‌دهد. فروش كتاب‌هاي الكترونيكي در سه ماهه نخست سال 2009 به 15.5 ميليون دلار رسيد كه نسبت به 3.2 ميليون دلار در مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است. در مقابل فروش بازار كتاب چاپي در آمريكاي شمالي در سال 2008 نزديك به 14 ميليارد دلار بود.

البته 52 درصد از خريداران كتاب الكترونيكي در آمريكا در سال 2008 مصرف‌كنندگان بين 18 تا 34 سال بودند. بر مبناي اين آمار منطقي به نظر مي‌رسد برآورد كنيم با گذشت زمان و بالا رفتن سن اين گروه، خريداران كتاب‌هاي الكترونيكي بازار كتاب را در اختيار بگيرند.

رشد سريع كتاب‌هاي الكترونيكي علاقه بسياري از ناشران را برانگيخته و فروشگاه اينترنتي آمازون را قادر كرده با تمامي ناشران بزرگ قرارداد بسته و بيش از 275 هزار عنوان كتاب الكترونيكي در فروشگاه كايندل خود عرضه كند؛ هرچند كه فورمت فايل .mobi اختصاصي براي كايندل سردرگمي زيادي را براي طراحان كتاب‌هاي الكترونيكي به‌وجود آورده است.

استفاده كايندل از اين فورمت فايل به‌جاي ePub كه برمبناي استانداردهاي XML و CSS مورد استفاده در ميليون‌ها صفحه وب است و امكان كنترل بيش‌تري برروي لاي اوت مي‌دهد از جمله مشكلات بزرگ در كايندل است.

درنتيجه در صورتي كه ناشران بخواهند كتاب برروي اين دستگاه بفروشند بايد كار دستي زيادي براي ايجاد فايل ديجيتالي انجام دهند كه در برخي موارد مستلزم سفارش‌سازي صفحه به صفحه و اطمينان از نمايش صحيح متن است.

بسياري در صنعت نشر در حال حمايت از فورمت‌هاي باز مانند ePub مجمع ناشران ديجيتالي بين‌المللي براي تبديل شدن به استاندارد جهاني در اين صنعت هستند.

اين دستگاه‌ها محدوديت‌هاي زيادي دارند اما تا ابد وضع به همين منوال نخواهد ماند و كتابخوان‌هاي الكترونيكي سياه و سفيد فعلي كه به كاربران جز بزرگ و كوچك كردن فونت متن، گزينه ديگري نمي‌دهند به‌زودي جاي خود را به دستگاه‌هاي رنگي خواهند داد.

با محبوب شدن اين دستگاه‌ها، آن‌ها پيشرفته‌تر خواهند شد و گروه جديدي از طراحان را گرد مي‌آورند كه دنياي در حال تغيير ناشران ديجيتالي را درك مي‌كنند اما با وجود رشد سريع، كتاب‌هاي الكترونيكي همچنان عرصه جديدي براي بيش‌تر ناشران به شمار مي‌روند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha