• سه‌شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8809-00005.145887
  • خبرنگار : 71263

استفاده از ديتاسنتر زيرزميني براي سيستم گرمايي پايتخت فنلاند

استفاده از ديتاسنتر زيرزميني براي سيستم گرمايي پايتخت فنلاند

يك شركت فنلاندي در حال آماده‌سازي ديتاسنتري در زير يك كليساي جامع در شهر هلسينكي است كه حرارت توليد شده در سرورهاي رايانه‌يي آن به گرم كردن خانه‌هاي پايتخت فنلاند كمك خواهد كرد.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حرارت توليد شده از هزاران سرور رايانه‌يي اين ديتاسنتر كه در زير كليساي جامع آسپنسكي قرار دارد، گرفته و به شبكه گرمايي كه سيستم متشكل از لوله‌هاي حاوي آب داغ مورد استفاده براي گرم كردن خانه‌هاي شهر هلسينكي است، هدايت خواهد شد.

فنلاند و ساير كشورهاي اروپاي شمالي از شبكه‌هايي كه با آب گرم مي‌شوند به‌عنوان كانالي براي منابع انرژي قابل احيا استفاده مي‌كنند؛ اين شبكه‌ها از حرارت اتلاف شده براي گرم كردن آبي كه به داخل لوله‌ها پمپ مي‌شوند استفاده خواهند كرد.

اين ديتاسنتر جديد كه براي خدمات فن‌آوري اطلاعات محلي شركت آكادميكا است، راهي براي پرداختن به مساله نگراني‌هاي محيط زيستي است كه در پي استفاده از اينترنت به‌عنوان منبع مركزي نگه‌داري و پردازش اطلاعات مطرح شده‌اند.

شركت‌هايي كه به‌دنبال كاهش درازمدت و ابعاد بزرگ در بودجه فن‌آوري اطلاعات هستند، برروي ديتاسنترها متمركز شده‌اند كه تا 30 درصد از هزينه‌هاي انرژي بسياري از شركت‌ها را تشكيل مي‌دهند.

ديتاسنترها در حدود يك درصد از انرژي جهان را استفاده مي‌كنند و نياز به انرژي آن‌ها با گرايش به سمت برون‌سپاري رايانشي به سرعت افزايش مي‌يابد.

يكي از مشكلات عمده اين ديتاسنترها اين است كه تنها 40 تا 45 درصد انرژي مورد استفاده آن‌ها براي فعاليت‌هاي رايانشي است و بقيه بيش‌تر براي خنك كردن سرورها استفاده مي‌شود.

بر اساس گزارش رويترز، ديتاسنتر جديد در شهر هلسينكي علاوه بر گرم كردن خانه‌هاي مردم، نيمي از انرژي مورد استفاده در ديتاسنترهاي معمولي را مصرف مي‌كند.

مكان اين ديتاسنتر در اندرون اين كليساي جامع، از ويژگي امنيت نيز بهره‌مند شده زيرا از پناهگاهي كه در زمان جنگ جهاني دوم براي محافظت مقامات شهر در برابر حملات هوايي روسيه در داخل زمين كنده شده بود، استفاده مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha