يك متخصص اقتصاد كشاورزي تاكيد كرد: توسعه و رونق بازار بورس محصولات كشاورزي ميتواند گامي موثر در جهت ساماندهي نقش واسطهها باشد.
دکتر احمد اکبري در گفتوگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: اساسا افرادي به عنوان واسطه در فرآيند بازاريابي و بازارساني در طي رسيدن محصول از توليدكننده به مصرفكننده نقش ايفا ميكنند كه ميتوان گفت حضور آنها براي تسريع و تسهيل اين پروسه و نيز كاهش ريسك فعاليتها الزامي است. اما زماني اين نقش را مثبت ميتوان درنظر گرفت كه سهمي كه اين افراد از قيمت محصول دريافت ميكنند منطقي و عادلانه باشد و همچنين عملكرد مثبتي بر روي كيفيت محصول و يا توزيع آن داشته باشند.
رييس دانشگاه سيستان و بلوچستان افزود: برخي از واسطهها نقش دلال دارند و مبالغ هنگفتي را براي فعاليت خود دريافت ميكنند، بدون آنكه تاثير مثبتي بر پروسه بازاريابي و بازارساني محصولات داشته باشد و همچنين اگر تعداد آنها از حد ضروري بيشتر شود، نقش منفي آنها افزايش خواهد يافت و حتي ميتوانند از طريق احتكار و ايجاد بازار سياه عرضه گروه يا گروههايي از محصولات را در دست گيرند و از اين طريق منجر به افزايش قيمت و تورم شوند.
وي يادآور شد: به طور كلي امكان حذف واسطهها وجود ندارد. چرا كه حلقه توليد و مصرف از طريق اين افراد به هم متصل ميشود و تنها بايد به دنبال ساماندهي آنها و منطقي كردن فعاليت اين گروه باشيم.
اکبري همچنين گفت: براي جلوگيري از نقش منفي واسطهها بايستي آنها را سازمان دهي و نظامند كرد. دولت بايستي برنامههايي در خصوص بهبود ساختار بازاريابي اعم از حمل و نقل، صنايع تبديلي و ... اجرا و شرايط را براي حضور فعال و موثر بخش خصوصي مهيا كند.
وي تصريح كرد: به نظر ميرسد از طريق شفاف كردن بازار، ايجاد تعاونيهاي توليدي و نيز تعاونيهاي مختلف مرتبط با هر كدام از مراحل پروسه بازاريابي، بتوان چرخه بازاريابي را ساماندهي كرد و از اثرات منفي كاركرد واسطهها كاست. به ويژه اينكه امروزه از طريق استفاده از فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطات ميتوان در خصوص تجارت الكترونيك گام برداشت و از طريق آن بازاريابي محصولات را گسترش داد.
اکبري خاطرنشان كرد: با توجه به مزاياي هزينهاي و سرعت تبادل اطلاعات ميتوان شفافيت بازار را افزايش داد و از هزينه مبادلات كاست و سرعت آن را افزايش داد. ضمن اينكه توسعه و رونق بازار بورس محصولات كشاورزي نيز ميتواند گامي موثر ديگر جهت ساماندهي اين موضوع باشد.
به گفته وي ساماندهي واسطهگري و اثراتي كه بر توسعه و تكميل پروسه بازاريابي دارد منجر به تقويت انگيزههاي فعاليت و توليد در بخش كشاورزي ميشود و از اين طريق رشد و توسعه اين بخش را به دنبال خواهد داشت. چرا كه با دريافت قيمت مناسب از سوي توليد كننده انگيزه توليد بيشتر با كيفيتتر تقويت ميشود و از سوي ديگر مصرف كننده نيز محصول با كيفيت بالاتر و قيمت مناسبتر را دريافت خواهد كرد و لذا هردو گروه منتفع شده و افزايش رفاه را شاهد خواهيم بود.
وي همچنين بر ضرورت واسطههاي مومن و متعهد، ارتقاء زير ساختارها درتمامي ابعاد، فراهم كردن شرايط جهت اطلاعرساني نسبت به وضعيت بازار و قيمتهاي محصولات كشاورزي، شفافسازي اطلاعات و آگاهي فراگير، استفاده از فناوريهاي نوين اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازي در جهت تجارت الكترونيك و همچنين توسعه و رونق بازار بورس محصولات كشاورزي تاكيد كرد.
انتهاي پيام


نظرات