طبق اعلام سخنگوي وزارت بازرگاني بهزودي لايحه پيشنهادي دولت در مورد ادغام دو وزارتخانه بازرگاني با صنايع و معادن آماده و به مجلس پيشنهاد ميشود.
عليرضا شجاعي در گفتوگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در تشريح آخرين وضيع ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع با اعلام اين خبر اظهار كرد: کارگروه ادغام هماکنون شکل گرفته است و معاونت برنامهريزي هر دو دستگاه اين مسووليت را به عهده گرفتهاند و در اين کارگروه شرح وظايف هر يک از دستگاهها به لحاظ قانوني بررسي ميشود تا ببينند اولا کدام وظايف تصديگري است و کدام حاکميتي، سپس وظايف تصديگري چگونه واگذار شود و بعد از آن بررسي ميشود کجاها امکان ترکيب وجود دارد تا بتوان يک لايحه که چابکي لازم را به وزارتخانه جديد بدهد، تدوين شود.
وي ادامه داد: در هر دو حوزه همه ساختارها، چارتها و شرکتهاي تابعه و سازمانهاي مستقل در حال بررسي است.
به گفته سخنگوي وزارت بازرگاني اولويت اول اين است که فعاليتهايي که قابليت انجام آنها توسط بخش خصوصي وجود دارد واگذار شوند و در مرحله بعد چگونگي ادغام بخشهايي که امکان واگذاري آنها وجود ندارد، مورد بررسي قرار گيرند.
وي اضافه كرد: اين تعامل و ادغام زماني موثر خواهد بود که بخشهاي تصديگري بهصورت کامل واگذار شود تا يک ساختار چابک در حوزه توليد و يک ساختار چالاک در حوزه تجارت شکل گيرد كه بتواند به خوبي از عهده امور حاکميتي برآيد.
* بخش خصوصي با ادغام نمود بيشتري پيدا ميکند
مشاور وزير بازرگاني در ادامه با بيان اين كه بخش خصوصي با ادغام نمود بيشتري پيدا ميکند، اظهار كرد: يکي از فلسفههاي ادغام و زمينههاي اصلي آن، واگذاري بخشهاي تصديگري به بخش خصوصي است. هرچند که اين موضوع در وزارت بازرگاني و صنايع طي چند سال گذشته با سرعت در حال انجام است و واگذاري تنظيم بازار داخلي، ذخيرهسازي، توزيع، بازرسي و نظارت به اصناف که از اهميت ويژهاي برخوردار است، از جمله آنها به شمار ميآيد.
وي تصريح كرد: در حوزه تجارت خارجي نيز اتاقهاي بازرگاني در تصميمگيري، تصميمسازي و عمليات اجرايي نقش پررنگي دارند و حتي در برنامه پنجم شوراي گفتوگو طراحي شده که در آن وزراي اقتصادي به همراه بخش خصوصي حضور دارند و بدين وسيله اتاقهاي بازرگاني در تصميمگيريهاي اقتصادي به همراه بخش خصوصي نقش بيشتري را ايفا خواهند کرد.
شجاعي با اشاره به منشور همکاري اتاقهاي بازرگاني و وزارت بازرگاني عنوان كرد: براساس اين منشور بخش عمدهاي از کارها همچون برگزاري نمايشگاهها و اعزام هياتها به بخش خصوصي واگذار شده است.
* تعادل در حمايت از مصرف کننده و توليدکننده با ادغام
سخنگوي وزارت بازرگاني در ادامه ابراز كرد: با ادغام وزارتخانههاي بازرگاني و صنايع حمايت از مصرفکننده و توليدکننده به يک نقطه تعادل خواهد رسيد و در تنظيم تعرفهها، واردات، تعيين قيمت، کيفيت و ساير عوامل، مصرفکننده و توليدکننده به صورت توامان ديده شده و يک فضايي دو طرفه در توليد و مصرف شکل ميگيرد.
شجاعي در مورد موضع وزارت بازرگاني در زمينه طرح ادغام وزارت بازرگاني و صنايع نيز گفت: از سالهاي گذشته اجراي اين طرح با موافقتها و مخالفتهايي همراه بوده اما وزارت بازرگاني همواره موافق ادغام بوده و خود يکي از پيشنهاددهندههاي اصلي اين طرح بوده و از اين طرح استقبال و بر اجراي آن تاکيد کرده است.
وي با بيان اين كه براساس برنامه پنجم تعداد وزارتخانههاي کشور بايد به 17 عدد کاهش يابد، افزود: با توجه به مطالعاتي که از قبل در اين خصوص صورت گرفته بود، دو مجموعه وزارت بازرگاني و صنايع از آمادهترين دستگاهها براي اجراي طرح ادغام هستند. تجربه موفق اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها در اين دو دستگاه نيز منجر به اين شد که بيش از گذشته، تعامل بسيار نزديکي بين اين دو وزارتخانه صورت گيرد و بحثهاي توليدي و توزيعي و بازار مصرف و صادرات نشاندهنده همراهي و آمادگي اين دو مجموعه براي ادغام است.
وي ادامه داد: از طرفي اين اعتقاد در وزارت بازرگاني نيز وجود داشته که حلقههاي مختلف از توليد تا مصرف داخلي و خارجي و يا از خانه تا کارخانه بايد با يکديگر مرتبط باشند و تامين و توليد بايد با نگاه به بازار و به ويژه به صادرات انجام شود.
شجاعي با تاکيد بر اينکه محوريت در ادغام بايد توسعه صادرات غيرنفتي باشد، خاطرنشان کرد: غايت و نهايت کالاهاي توليدي بايد صادرات باشد. چون با توسعه تجارت است که به رونق توليد دست يابيم و در کنار توسعه صادرات غيرنفتي، شاهد جهش اقتصادي در کشور باشيم.
وي هدفگذاري 45 ميليارد دلاري براي صادرات غيرنفتي را مورد توجه قرار داد و تحقق آن را يک جهش در حوزه تجارت دانست و گفت: 17.5 ميليارد دلار از اين ميزان مربوط به صادرات کالاهاي صنعتي و معدني است که نقش پررنگي را در تحقق اين مهم دارد. پس تعامل بين دو دستگاه کمک ميکند که حتي فراتر از ميزان هدفگذاريها عمل کنيم.
* نگاه استخري به توليد داريم
سخنگوي وزارت بازرگاني در پاسخ به اين سوال که آيا در زمينه تجاريسازي محصولات صنعتي و معدني با مشکلي مواجه هستيم که با اجراي اين طرح اين خلا برطرف شود؟ بيان كرد: اين خلا وجود دارد. چرا که در برخي موارد در حوزه توليد نگاهمان تامين و رفع نياز بازار 70 ميليوني داخلي است. به عبارتي يک نگاه استخري به توليد داريم. يعني اينکه يک مقدار خاص در اين استخر آب داريم که در صورت سرريز شدن آب يا همان مازاد توليد ناچار به انجام عمل صادرات و در صورت خالي شدن بخشي از آب اين استخر يا همان کمبود توليد، تنظيم بازار بر هم ميخورد و مجبور به تامين از خارج هستيم تا با مشکلي در زمينه تنظيم بازار داخلي مواجه نشويم.
اين مقام وزارت بازرگاني اضافه كرد: اين نوع نگرش به توليد بايد از يک نگاه استخري به يک نگاه رودخانهاي تغيير کند. يعني اينکه کالاهاي ايراني در جريان رودخانهاي که به آن رودخانه تجارت جهاني گفته ميشود، قرار گيرند تا نه تنها بازار 70 ميليوني ايران بلکه بازار 700 ميليوني پيراموني را سيراب کند. تنها در اين صورت است که يک جريان روان و مداومي در رودخانه تجارت شکل مي گيرد و ميتواند ما را به بازار بينالمللي متصل کند.
وي در پايان متذكر شد: توليد براي بازار 700 ميليوني منجر به افزايش حجم توليد، کاهش قيمت تمام شده و ايجاد تناسب در قيمتها ميشود و رقابت واقعي در بيرون مرزها شکل ميگيرد. چرا که زماني که کالاهاي ايراني در بازارهاي خارجي عرضه ميشود و مورد توجه قرار گيرد، به راحتي در رقابت با کالاهاي خارجي در داخل کشور پيروز خواهد شد و ديگر نگراني درخصوص عرضه کالاهاي خارجي در داخل کشور نخواهيم داشت. اگر پشت سر مديران توليدي ما به جاي نقشه ايران، نقشه جهان قرار گيرد؛ يعني اين اعتقاد در توليدکنندگان به وجود آيد که براي يک بازار چند صد ميليوني توليد کنند، رويکرد ما در توليد تغيير خواهد کرد و به تبع آن ساختار توليد به لحاظ تکنولوژي، حجم توليد و استفاده از تکنيکهاي جديد بسيار عوض خواهد شد.
انتهاي پيام


نظرات