• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9006-08448

/491 مدال رنگارنگ، رهاورد 24 سال حضور ايران در المپيادها/ مروري بر نيم قرن المپيادهاي دانش‌آموزي جهاني در گزارش تفصيلي ايسنا

/491 مدال رنگارنگ، رهاورد 24 سال حضور ايران در المپيادها/
مروري بر نيم قرن المپيادهاي دانش‌آموزي جهاني در گزارش تفصيلي ايسنا

پرونده المپيادهاي علمي دانش آموزي سال 2011 در حالي بسته شد كه دانش پژوهان جوان ايراني با كسب 33 نشان رنگارنگ، امسال نيز همانند سال گذشته، پرافتخارترين سال را از لحاظ تعداد مدال‌هاي كسب شده طي ربع قرن حضور ايران در اين رقابت‌ها، پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، المپيادهاي علمي با قدمتي حدود 50 سال از حدود 24 سال پيش شاهد حضور دانش‌آموزان ايراني است كه اگرچه با وقفه‌اي نسبتا طولاني پا به اين رقابت‌ها گذاشته اند، ولي خصوصا با توجه به امتيازات متنوعي كه براي برگزيدگان اين رقابت علمي در داخل كشور در نظر گرفته شده، آن را به عنوان عرصه‌اي براي قدرت‌نمايي علمي خود غنيمت شمرده‌اند و مدال‌ها و رتبه‌بندي‌هاي غيررسمي اين مسابقات هم، محملي براي مباهات دست‌اندركاران آموزش و پرورش و مديران علمي كشور بوده كه موفقيت در المپيادها را از نمادهاي رشد علمي فزاينده و غيرقابل انكار ايران در سالهاي اخير مي‌دانند.

دانش پژوهان جوان ايراني، امسال نيز حضوري موفق در اين رقابتها داشتند و با تكرار موفقيت بي سابقه سال گذشته در كسب 33 نشان طلا، نقره و برنز، امسال را نيز به پرمدال‌ترين سال در طول حضور ايران در اين رقابت‌هاي علمي بين‌المللي تبديل كردند.

اعضاي تيم ملي المپياد فيزيك كشورمان امسال با كسب پنج نشان نقره، حضوري موفق در جمع 85 كشور شركت كننده در چهل و دومين دوره اين المپياد جهاني در بانكوك تايلند داشتند.

پرونده حضور تيم ملي المپياد زيست شناسي ايران در بيست و دومين دوره اين المپياد جهاني در تايوان هم با اعطاي چهار نشان نقره و برنز به دانش پژوهان ايراني بسته شده است.

تيم ملي دانش آموزي المپياد رياضي كشورمان هم با كسب دو نشان طلا و چهار نشان نقره در بين بيش از صد كشور شركت كننده در پنجاه و دومين المپياد جهاني رياضي در آمستردام هلند حضوري موفق داشتند.

تيم المپياد شيمي كشورمان با كسب دو مدال طلا، يك مدال نقره و يك برنز چهل و سومين المپياد جهاني شيمي را در شهر آنكاراي تركيه ترك كردند.

تيم المپياد كامپيوتر(انفورماتيك) كشورمان نيز در بيست و سومين المپياد جهاني کامپيوتر در پاتاياي تايوان موفق به كسب سه نشان نقره و يك نشان برنز شدند.

دانش‌پژوهان جوان كشورمان كه در قالب دو تيم در پنجمين المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك شركت داشتند هم موفق به كسب يك مدال طلا، چهار مدال نقره و پنج مدال برنز شدند.

تيم‌هاي ايراني طي سال‌هاي حضور در المپيادهاي علمي بين‌المللي با احتساب 33 مدال كسب شده در شش المپياد امسال در مجموع موفق به كسب 491 مدال شده اند كه 114 مدال طلا، 240 مدال نقره و 137 مدال برنز است.

در اين گزارش مروري داريم بر نيم قرن برگزاري المپيادهاي علمي دانش آموزي و حضور پر افت و خيز دانش پژوهان ايراني در اين رقابتها.

المپيادهاي علمي، يادگاري از بلوك شرق

تاريخچه نيم قرن برگزاري المپيادهاي علمي دانش آموزي با المپياد رياضي گره خورده است. پنجاه و سه سال پيش در سال 1958 ميلادي، جمعي از استادان رياضي كشور روماني طرح برگزاري يك رشته مسابقات رياضي را در سطح مدارس دوره دبيرستان خود بنيان نهادند و در سال بعد نخستين آزمون رياضي را به اجرا در آوردند؛‌ به اين ترتيب اولين المپياد رياضي در سال 1959 ميلادي (1338 هجري شمسي) با حضور 52 تن از دانش‌آموزان از كشورهاي روماني، مجارستان، چكسلواكي، لهستان، اتحاد جماهير شوروي سابق، بلغارستان و آلمان شرقي در بخارست برگزار شد.

چهار سال بعد، يوگسلاوي سابق و سال بعد از آن، مغولستان به اين مسابقات پيوستند.

در سال 1965 ميلادي، فنلاند، نخستين كشور اروپايي غربي بود كه به اين مسابقات ملحق شد.

در سال 1967 ميلادي، كشورهاي انگلستان‌، سوئد‌، فرانسه‌ و ايتاليا در سال 1969 بلژيك و اتريش در 1974 آمريكا و در سال 1977 الجزاير به عنوان نخستين كشور مسلمان به عضويت اين مسابقات درآمدند.

المپياد جهاني رياضي كه برگزاري موفق آن الگويي براي برگزاري المپيادهاي دانش آموزي در ساير رشته ها نيز بوده طي سال‌هاي طولاني پس از آن با افت و خيزهاي فراوان ادامه يافته و هر ساله بر تعداد شركت‌كنندگان آن افزوده شده است.

پنجاه و دومين دوره اين رقابت‌ها امسال با حضور تيمي از دانش آموزان كشورمان در شهر آمستردام هلند برگزار شد.

المپياد جهاني شيمي

ايده برگزاري المپياد شيمي در سال 1968 (1347) در چكسلواكي سابق مطرح شد. وضعيت سياسي چكسلواكي در آن سال بسيار به هم ريخته بود و رهبران جديد اصلاحات اقتصادي كشور را مطرح كرده بودند. مردم فعالانه خواستار ارتباط بيشتر با كشورهاي ديگربودند كه از اولين ايده‌ها براي اين امر برگزاري المپياد جهاني شيمي بود.

به گزارش ايسنا، در 15 مي 1968 ( پنجم خرداد 47) جلسه‌اي با حضور نمايندگان لهستان، مجارستان و چكسلواكي با هدف طرح قوانيني اساسي مسابقه جهاني شيمي (المپياد جهاني شيمي) برگزار شد كه پايه مقررات اوليه اين المپياد بود.

نخستين دوره المپياد جهاني شيمي در ژوئن سال 1968 با حضور شش دانش‌آموز از كشورهاي لهستان، مجارستان و چكسلواكي در پراگ برگزار شد.

دومين دوره اين المپياد نيز در ژوئن 1969 با حضور چهار تيم دانش آموزي از كشورهاي لهستان، بلغارستان، مجارستان و چكسلواكي در لهستان برگزار شد كه در آن دوره آلمان شرقي و اتحاد جماهير شوروي نيز به عنوان ناظر حضور داشتند.

مجارستان، شوروي، بلغارستان، روماني، مجارستان، آلمان شرقي، چکسلواکي، لهستان و شوروي ميزبان دوره‌هاي بعدي بودند.

در سال 1980 اتريش به عنوان نخستين کشور غربي ميزبان اين مسابقات شد و کشور سوئد هم به عنوان دومين کشور بلوک غرب در سال 1982 ميزباني اين مسابقات را به عهده گرفت. با پيوستن کشورهاي مختلف اين المپياد از حالت منطقه‌اي خارج شده و اعتباري جهاني کسب كرد؛ به طوري که در بيست و دومين المپياد جهاني شيمي که در سال 1990 در کشور فرانسه برگزار شد، دانش آموزان 30 کشور از سراسر جهان به رقابت علمي پرداختند.

المپياد بيست و سوم در لهستان، بيست و چهارم در آمريکا، بيست و پنجم با شرکت 38 کشور در ايتاليا، بيست و ششم با شرکت 42 کشور در نروژ، بيست و هفتم در چين و بيست وهشتم با شرکت 45 کشور در روسيه برگزار شد.

شهر آنكاراي تركيه، 19 تا 27 تيرماه امسال ميزبان چهل و سومين المپياد جهاني شيمي بود.

المپياد جهاني فيزيك

نخستين دوره المپياد جهاني فيزيك در سال 1969 (1348) به ابتكار كشور لهستان و با شركت دانش آموزاني از چند كشور بلوك شرق در شهر ورشو برگزار شد. از آن تاريخ به بعد اين المپيادها به جز سه سال (1973، 1978، و 1980) همه ساله در يکي از کشورهاي جهان برگزار شده است.

در نخستين دوره اين المپياد دعوتنامه‌هايي براي کشورهاي اروپاي مرکزي ارسال شده بود كه چهار كشور بلغارستان، چکسلواکي، مجارستان و روماني اين دعوت را پذيرفتند و بدين ترتيب با در نظر گرفتن دانش آموزان کشور ميزبان، پنج تيم در مسابقه حضور داشتند.

دومين المپياد بلافاصله سال بعد در مجارستان ترتيب يافت. سه کشور آلمان شرقي، اتحاد جماهير شوروي و يوگسلاوي در اين دوره به جمع شركت‌كنندگان المپياد اضافه شده بودند. در در اين المپياد مجمع عمومي نيز تشکيل و اساسنامه برگزاري المپيادها تصويب شد. جالب اين که با گذشت سال‌ها، بنيان اين اساسنامه هنوز تغيير نکرده است.

المپياد سوم در 1969 در چکسلواکي، المپياد چهارم در 1970 در اتحاد جماهير شوروي و المپياد پنجم سال بعد در بلغارستان برگزار شد. از المپياد ششم که در 1972 در روماني برگزار شد براي اولين بار کشوري از اروپاي غربي يعني فرانسه و كشوري غير اروپايي يعني کوبا نيز شرکت کردند.

گرچه تعداد کشورهاي شرکت کننده در المپيادها افزايش يافته بود اما هيچ کشوري ميزباني المپياد سال 1973 را نپذيرفت و در حالي که احساس مي شد برگزاري اين المپيادها از بين مي رود لهستان پذيرفت بار ديگر ميزبان المپياد 1974 باشد.

لهستان در اين سال براي اولين بار از تيم کشور آلمان غربي نيز براي حضور در المپياد دعوت کرد.

ميزبان المپياد سال 1975 آلمان غربي بود. تا سال 1982 (1361) تعداد شركت كنندگان در اين المپياد (دوره سيزدهم) به حدود 17 كشور و در سال 1988(1367) به حدود30 كشور افزايش يافت.

چهل و دومين دوره المپياد جهاني فيزيك، اواخر تيرماه با حضور 85 كشور از جمله ايران در شهر بانكوك تايلند برگزار شد.

المپياد جهاني انفورماتيك

در سال 1989 نخستين دوره المپياد انفورماتيك (كامپيوتر) به همت بلغارستان،‌ يكي ديگر از كشورهاي بلوك شرق سابق و با حضور بيشتر كشورهاي اروپاي شرق برگزار شد.

تابستان 1990 مسكو محل گردهمايي دانش آموزان مستعد اين رشته بود و در سال 1991، يونان ميزبان 23 كشور شركت كننده در اين رقابت‌ها بود. تعداد شركت كنندگان اين مسابقات تا سال 1993(1372) به 47 كشور افزايش يافت.

بيست و سومين دوره اين المپياد اواخر تيرماه امسال در كشور تايوان برگزار شد.

المپياد جهاني زيست شناسي

نخستين دوره المپياد جهاني زيست شناسي هم در جولاي سال 1990 با حضور دانش آموز شش كشور جهان به ميزباني چكسلواكي سابق برگزار شد. سال بعد اين مسابقات با شركت دانش آموزان 9 كشور در شوروي سابق و سابق 1992 مجددا به ميزباني چكسلواكي برگزار شد. اين المپياد هر ساله برگزار شده و تعداد كشورهاي شركت‌كننده در آن به حدود 60 كشور افزايش يافته است.

بيست و دومين المپياد جهاني زيست شناسي، اواخر تيرماه امسال در تايوان برگزار شد.

المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك

المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک (IOAA) سال‌ها قبل به عنوان مسابقه‌اي بين دانش‌آموزان جمهوري‌هاي اتحاد جماهير شوروي برگزار مي شده تا در سال 1996 نخستين دوره اين المپياد - با ساختار قديمي آن - به شکل يک مسابقه بين المللي بين دو کشور روسيه و سوئد برگزار شد و از آن تاريخ به بعد اين المپياد همه ساله در يکي از کشورهاي جهان برگزار شده است.

دومين دوره المپياد، سال بعد با حضور چهار کشور در روسيه، المپياد سوم همانند سال قبل و با حضور چهار کشور در روسيه، المپياد چهارم به ميزباني اوکراين و با حضور هفت تيم از کشورهاي بلوک شرق، المپياد پنجم به ميزباني روسيه و با حضور هشت تيم، المپياد ششم به ميزباني اوکراين و با حضور 9 تيم از کشورهاي جهان، المپياد هفتم به ميزباني روسيه و با حضور 12 تيم و المپياد هشتم به ميزباني سوئد و با حضور 14 تيم از کشورهاي جهان از جمله ايران برگزار شده است.

در المپياد دوازدهم كه به ميزباني کشور اوکراين و با حضور 22 كشور برگزار شد، اساسنامه المپياد جهاني دستخوش تغييراتي گسترده اعم از ويژگي‌هاي سني دانش‌آموزان، نوع آزمون‌ها و همچنين زبان رسمي المپياد شد و همزمان با دوره دوازدهم، اولين دوره جديد با عنوان المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک با قوانين جديد و به طور آزمايشي در کشور تايلند برگزار شد.

دومين المپياد نجوم اختر فيزيک در سال 2008 در کشور اندونزي و با حضور 24 کشور و با حضور پنج نفر از دانش آموزان کشورمان در باندونگ اندونزي برگزار شد. سومين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک نيز در اكتبر سال 2009 همزمان با سال جهاني نجوم با حضور نمايندگان بيش از 20 كشور دنيا در تهران برگزار شد.

المپياد رياضي، آغازي بر حضور ايران در المپيادهاي جهاني

همچنان كه المپيادهاي علمي جهاني با المپياد رياضي آغاز شد، حضور ايران در عرصه المپيادهاي علمي هم با تاخيري حدودا سي ساله با المپياد رياضي آغاز شد.

ايران از سال 1366 (1987) به رغم مشكلات ناشي از جنگ پا به عرصه اين مسابقات گذاشت و در همان نخستين حضور كه در بيست و هشتمين دوره المپياد رياضي در كوبا بود، ناباورانه بسياري از كشورها را پشت سر گذاشت و راه را براي ظهور و بروز استعداد جوانان كشور در عرصه‌هاي جهاني بازكرد.

به گزارش ايسنا، انديشه شركت در چنين رقابت‌هايي البته به سال‌ها قبل از آن برمي‌گشت؛ زماني كه مسوولان آموزش و پرورش كشور متوجه كاهش استقبال دانش آموزان از رشته رياضي شدند و براي تحقيق در علت اين مساله، كميته‌اي شامل استادان رياضي دانشگاه‌ها و كارشناسان گروه رياضي دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي تشكيل دادند.

بررسي‌هاي انجام شده توسط اين كميته نشان داد روند كاهش درصد دانش آموزان رشته رياضي از سال ‌هاي قبل از انقلاب آغازشده به طوري كه درصد دانش آموزان رشته رياضي از 26 درصد كل دانش آموزان دوره متوسطه در سال 1354 به 12 درصد در سال 1356 تنزل يافته و اين احتمال قوت گفت كه اين كاهش شديد با نظام جديد آموزشي اجرا شده در آن سال‌ها و تاسيس رشته‌هاي جديد مانند رشته اقتصاد اجتماعي ارتباط دارد.

كميته بررسي علت افت كمي دانش آموزان رشته رياضي براي حل اين مشكل از جمله پيشنهاد كرد همه ساله مسابقه‌اي علمي در سطح دانش آموزان متعهد سال چهارم رياضي دبيرستان‌هاي كشور برگزار و برگزيدگان جوايز خاصي اعطا شود.

در اين راستا، نخستين مسابقه سراسري دانش آموزان رياضي دبيرستان‌هاي كشور، فروردين ماه سال 1363 در شيراز برگزار شد و طي سال‌هاي بعد نيز ادامه يافت. در سال 1365 به دنبال شركت كارشناسان از گروه رياضي دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي در كنفرانس بين المللي آموزشي رياضي، مقدمات ارتباط با المپياد جهاني رياضي فراهم شد و ايران دعوت نامه‌اي براي شركت در بيست و هشتمين المپياد جهاني رياضي كه جولاي 1987 دركشور كوبا برگزار مي‌شد دريافت كرد.

شش نفر اول چهارمين دوره مسابقات كشوري رياضي پس از برگزاري يك اردوي آمادگي يك هفته‌يي، تيرماه 1366 به سرپرستي دكتر محمد علي نجفي، استاد دانشگاه صنعتي شريف و وزير اسبق آموزش و پرورش به شهر هاوانا اعزام شدند.

تيم دانش آموزي ايران در نخستين حضور خود در المپياد رياضي در جمع 42 كشور شركت كننده در مسابقات مقام بيست و ششم را كسب كرد و يكي از دانش آموزان ايراني به نام علي اصغر خانبان نيز موفق به كسب مدال برنز شد.

تيم ايران در المپياد رياضي سال بعد كه در استراليا برگزار شد با كسب يك مدال نقره و سه مدال برنز در جمع 49 كشور به مقام بيستم رسيد كه با ادامه سير صعودي رتبه ايران در المپياد هاي سال بعد دانش پژوهان جوان ايراني در سال‌هاي 68 و 69 به ترتيب در جمع 50 و 54 كشور به رتبه چهاردهم و در المپياد رياضي سال 70 درسوئد با كسب يك مدال نقره، دو مدال برنز و دو مدال طلا كه نخستين نشان‌هاي طلاي ايران در اين رقابت‌ها هم بود در جمع 54 كشور جهان در رتبه هشتم قرار گرفتند رتبه‌اي كه تنها برخي كشورهاي پيشرفته به مدد سابقه طولاني شركت در اين رقابت ‌ها موفق به كسب آن شده بودند.

ايران در دوره‌هاي بعد موفق به كسب رتبه‌هاي بالاتر هم شده كه از جمله آنها كسب رتبه ششم درسي و چهارمين دوره المپياد در كشور تركيه است.

نتايج اميدوار كننده كسب شده در المپياد رياضي، زمينه ساز حضور ايران در ساير المپيادهاي علمي دانش آموزي بود.

ايران در المپياد جهاني فيزيك

ايران پس از اعزام دو فيزيكدان به عنوان ناظر به نوزدهمين المپياد جهاني فيزيك كه در سال 1367 در اتريش برگزار شد در سال 1368 در بيستمين المپياد جهاني در لهستان شركت كرد و چهار نفر اعضاي تيم با كسب دو مدال برنز و يك ديپلم افتخار در بين 30 كشور به مقام بيستم دست يافتند. ايران سال بعد در بيست و يكمين دوره المپياد در ميان 32 كشور به مقام چهاردهم و در بيست و دومين دوره المپياد به مقام دوازدهم دست يافت.

سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك، تيرماه 1386 (2007) در شهر اصفهان برگزار شد كه نخستين ميزباني ايران در تاريخ برگزاري المپيادهاي جهاني دانش آموزي بود. در اين مسابقات تيم ايران با كسب دو مدال طلا، دو مدال نقره و يك مدال برنز در جايگاه هفتم جهان قرار گرفت.

تيم المپياد فيزيك كشورمان در چهل و دومين دوره اين المپياد جهاني كه اواخر تيرماه جاري در شهر بانكوك تايلند برگزار شد با كسب پنج نشان نقره، در بين 85 كشور، در جمع 10 تيم برتر مسابقات قرار گرفت.

ايران در المپياد جهاني كامپيوتر

ايران در سال 1370 (1991) براي كسب تجربه به عنوان ناظر در سومين المپياد جهاني كامپيوتر كه در يونان برگزار شد شركت كرد و در سال 71 نخستين تيم المپياد کامپيوتر ايران به سرپرستي دکتر يحيي تابش و دکتر محمد قدسي - اساتيد دانشگاه صنعتي شريف - در چهارمين المپياد انفورماتيک در بن آلمان شرکت کرد كه در همان نخستين حضور با دو مدال نقره و دو مدال برنز در بين 46 كشور به مقام چهاردهم دست يافت.

ايران در پنجمين دوره اين المپياد با يك مدال طلا ، دو نقره و يك برنز، در بين 47 كشور، چهارم شد.

ايران در المپياد جهاني شيمي

ايران پس از دو بار اعزام ناظر در سال 1372 براي نخستين بار در بيست و پنجمين المپياد جهاني شيمي كه در ايتاليا برگزار شد شركت كرد و با كسب يك مدال نقره و سه مدال برنز توسط تيم چهارنفره در بين 38 كشور جهان موفق به كسب مقام شانزدهم دنيا شد.

دانش پژوهان تيم المپياد شيمي ايران در چهل و دومين المپياد جهاني شيمي كه سال گذشته با حضور نمايدگان بيش از هفتاد كشور جهان در شهر توكيو ژاپن برگزار شد با كسب يك مدال طلا و سه مدال نقره در جايگاه پنجم جهان ايستادند.

ايران در المپياد جهاني زيست شناسي

ايده حضور در المپياد جهاني زيست شناسي هنگام برگزاري نهمين دوره اين رقابت‌ها در آلمان به طور جدي دنبال شد. در اين دوره از المپياد در تابستان 1377 درخواست حضور ايران در اين رقابت جهاني به تصويب رسيد.

نخستين دانش آموزان ايراني در تابستان 1378 در دهمين المپاد جهاني زيست شناسي در اپسالاي سوئد شركت كردند و از آن پس همه ساله المپياد جهاني زيست شناسي ميزبان تيم هاي ملي المپياد زيست شناسي ايران بوده است.

تيم المپياد زيست شناسي كشورمان در بيست و دومين دوره اين المپياد كه 26 تيرماه امسال در تايوان پايان يافت موفق به كسب دو نشان نقره و دو نشان برنز شدند.

ايران در المپياد جهاني نجوم

ايران براي نخستين بار در سال 2003 ميلادي (1382) به طور غير رسمي با حمايت سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان (سمپاد)، تيمي متشكل از يك دانش آموز دختر و دو دانش آموز پسر را براي شركت در هشتمين المپياد جهاني نجوم به كشور سوئد اعزام كرد. رهآورد اين تيم كه صرفا از دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان تهران انتخاب شده بود، سه مدال برنز بود.

به گزارش ايسنا، سال بعد (2004) با حمايت سازمان ملي پرورشي استعدادهاي درخشان، آزمون المپياد نجوم در تمامي مدارس تحت پوشش اين سازمان در سراسر كشور برگزار شد و تيمي متشكل از پنج دانش آموز انتخاب شد.

اين تيم كه هر پنج نفرشان دختر بودند در نهمين المپياد جهاني نجوم در كشور اكراين موفق به كسب يك مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز شدند.

در سال 1384 باشگاه دانش پژوهان جوان با اخذ مجوزهاي لازم از سوي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي كميته علمي نجوم را تشكيل و آزمون المپياد نجوم را در بين دانش آموزان سراسر كشور برگزار كرد.

در اين دوره كه در كشور چين برگزار شد تيم ملي ايران شامل چهار دانش آموز دختر و سه دانش آموز پسر، مقام چهارم جهان را كسب كرد. ايران علاوه بر حضور مستمر در اين المپياد در مهرماه 1388 (اكتبر 2009) سومين دوره المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك را با حضور دانش آموزان 20 كشور جهان در تهران ميزباني كرده است.

باشگاه دانش پژوهان جوان

چند سالي است كه مسووليت كميته‌هاي ملي المپيادها در رشته‌هاي مختلف و مديريت برگزاري مسابقات در داخل كشور و اعزام دانش‌آموزان به المپيادها در وزارت آموزش و پرورش روال مشخصي پيدا كرده و اين امور در قالب موسسه‌اي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي به نام «باشگاه دانش پژوهان جوان» تعقيب مي‌شود.

اين باشگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و با هدف شناسايي، جذب، پرورش، حمايت و هدايت دانش آموزان و جوانان با استعداد كشور و اعتلاي سطح علمي آنان در شهريور 1374 تاسيس شده است.

باشگاه دانش پژوهان جوان از ابتداي سال جاري در ادغام با سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان (سمپاد) در قالب «مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان» در زمينه شناسايي، جذب و پرورش استعدادهاي درخشان در سطوح مختلف تحصيلي، پژوهش و تحقيق علمي در زمينه هاي مربوط به دانش آموزان نخبه و داراي استعداد، برنامه ريزي واجراي طرح شهاب ، جشنواره خوارزمي و المپيادها و ايجاد رقابت سالم علمي دانش آموزان در عرصه هاي داخلي و بين‌المللي و ارتقاي کيفي آن فعاليت مي‌كند.

باشگاه علاوه بر برگزاري سالانه مرحله مقدماتي المپيادهاي جهاني رياضي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي، كامپيوتر و نجوم، المپياد ادبي را نيز براي ترغيب دانش آموزان علوم انساني به فعاليت در حوزه ادبيات فارسي برگزار مي‌كند كه برگزيدگان اين المپياد ضمن برخورداري از تسهيلات و تشويق‌هاي برترين‌هاي ساير المپيادهاي علمي در سطح ملي با حمايت فرهنگستان زبان و ادب فارسي براي سفري كوتاه به کشورهاي خارجي اعزام مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha