• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91071006329
  • خبرنگار : 71251

سيب ركورد توليد را زد اما روي دست باغدار ماند

سيب ركورد توليد را زد اما روي دست باغدار ماند

... همزمان با آغاز برداشت سيب و افزايش توليد اين ميوه نگراني باغداران را فرا گرفته و اينك پس از يك سال زحمت و به ثمر نشستن محصول فراوان و با كيفيت به جاي خوشحالي اندوه و نگراني از بازار براي توليدكننده باقي مانده است.

... همزمان با آغاز برداشت سيب و افزايش توليد اين ميوه نگراني باغداران را فرا گرفته و اينك پس از يك سال زحمت و به ثمر نشستن محصول فراوان و با كيفيت به جاي خوشحالي اندوه و نگراني از بازار براي توليدكننده باقي مانده است.

...اين روزها ‌هر كيلو سيب درختي 30 درصد كمتر از سال گذشته از باغدار خريداري مي‌شود در صورتي كه باغات با تورم و افزايش هزينه‌ تمام شده اداره شده‌اند.

... سخت‌ترين شرايط براي توليدكننده زماني است كه با وجود داشتن محصول فراوان و با كيفيت بازار فروش نداشته باشد و حاصل دسترنجش‌روي دستش بماند.

... با وجود اينكه باغباني فرصت بسيار خوبي براي كشورمان محسوب مي‌شود مشكل بازار پس از توليد چالش بزرگ اين بخش شده است. ‌هر كيلو سيب درختي 30 درصد كمتر از سال گذشته از باغدار خريداري مي‌شود در حالي كه محصولات با تورم و افزايش هزينه‌هاي تمام شده توليد شده‌اند...

اينها بخشي از مشكلات و درددل باغداران است كه از زبان رييس اتحديه‌اشان مطرح شد.

مجتبي شادلو ـ رييس اتحاديه باغداران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: همزمان با آغاز فصل برداشت سيب، اين محصول از باغدار خريداري نمي‌شود و سيب درختي در شهرستان‌هاي شيراز، مشكين شهر، اروميه، كهگيلويه و بويراحمد روي دست باغداران مانده كه طي مكاتباتي اين موضوع به وزارت جهاد كشاورزي اطلاع‌رساني شده است.

وي تصريح كرد: عليرغم اين كه امسال توليد بسيار خوبي در زمينه سيب درختي داشته‌ايم اما متاسفانه تمهيدات براي بازار و صادرات اين محصول انديشيده نشده است.

رييس اتحاديه باغداران كشور عدم پايداري قيمت، واردات بي‌رويه و نگاه مقطعي و سياسي به توليد را چالش محصولات باغي عنوان كرد.

شادلو اظهار كرد: ‌در حالي كه خريد تضميني در قانون برنامه براي محصولات كشاورزي در نظر گرفته شده اين قانون فقط در خصوص برخي از محصولات زراعي اجرا مي‌شود و براي محصولات باغي در حد حرف باقي مانده است.

به گفته وي براي حل اين مشكل بايد بيش از يك ميليون تن سيب صادر شود و صادرات اين محصول روان گردد تا بازار داخل متعادل شود.

شادلو گفت: قانون شكني‌ها در واردات جرات ذخيره سازي محصول را از سرمايه‌گذاران گرفته است چراكه هر ساله از دي ماه حجم فراواني از ميوه وارد مي‌شود كه سرمايه‌گذاران براي خريداري و ذخيره‌سازي ميوه‌هاي داخلي ريسك نمي‌كنند.

رييس اتحاديه باغداران مهمترين راهكار كوتاه مدت را قطع مطلق واردات سيب عنوان و تاكيد كرد: اگر مسوولان امر ممنوعيت واردات را اعلام كنند تاثير بسزايي در اين زمينه خواهد داشت.

وي اظهار كرد: ‌با توجه به اينكه كشورهاي همسايه از جمله هند، افغانستان، عراق، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس خواهان سيب ايراني هستند بايد فرصت صادراتي براي اين محصول فراهم كنيم و همچون سال گذشته در فصل زمستان واردات بي موقع مركبات وسيب نداشته باشيم.

به گفته شادلو هر كيلو سيب درختي مرغوب 600 تا 800 تومان از باغدار خريداري و در بازار مصرف 1500 تومان عرضه مي‌شود.

سالانه حدود 70 ميليون تن سيب در جهان توليد مي‌شود كه كشور چين اولين توليدكننده اين ميوه محسوب مي‌شود و ايران با توليد دو ميليون 800 هزار تن در سال گذشته چهارمين رتبه توليد اين محصول را به خود اختصاص داد و امسال با توجه به حل مشكل باغات آذربايجان غربي به عنوان توليدكننده 40 درصدي سيب كشور، برداشت سيب درختي سه ميليون و 700 هزار تن پيش‌بيني شده كه ركود توليد و صادرات اين محصول در سال‌هاي گذشته را مي‌شكند اما از بهار سال نيكو پيداست كه بازار هم ركورد فروش مي‌زند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha