• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91071107330

طرح وزارت نيرو از داخل به چالش كشيده شد!

استفاده از انرژي‌ خورشيدي در آپارتمان‌ها سخت است

استفاده از انرژي‌ خورشيدي در آپارتمان‌ها سخت است

درحالي كه وزارت نيرو از طرحي براي تبديل پشت‌بام خانه‌ها به نيروگاه‌هاي خورشيدي خبر داده است، مديرعامل سازمان انرژي‌هاي نو مي‌گويد به كارگيري انرژي‌ نو در آپارتمان‌ها سخت است.

درحالي كه وزارت نيرو از طرحي براي تبديل پشت‌بام خانه‌ها به نيروگاه‌هاي خورشيدي خبر داده است، مديرعامل سازمان انرژي‌هاي نو مي‌گويد به كارگيري انرژي‌ نو در آپارتمان‌ها سخت است.

به گزارش ايسنا، مدير عامل سازمان انرژي‌هاي نو ايران با تاكيد بر پيشرفت به كارگيري انرژي‌هاي نو در راستاي توليد برق اظهار كرد: در آينده با افزايش قيمت سوخت‌هاي فسيلي، استقبال از انرژي‌هاي نو بيشتر مي‌شود اما به كارگيري انرژي‌ نو در آپارتمان‌ها سخت است.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو همچنين اعلام كرد اجراي اين طرح در كوتاه‌مدت جوابگو نخواهد بود و تا زماني كه اجراي اين كار براي مردم توجيه اقتصادي نداشته باشد، نمي‌توان به موفقيت كار اميدوار بود.

يوسف آرمودلي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به سختي استفاده از سيستم‌هاي فتوولتاييك (خورشيدي) براي آپارتمان‌ها اظهار كرد: در آپارتمان‌ها سقف مشترك است و نصب سيستم فتوولتاييك بر روي آن‌ها با معضلاتي همراه است. اما در شهرهايي كه خانه‌ها تك خانه هستند، مي‌توان سيستم فتوولتاييك را به راحتي نصب كرد.

اين اظهارات آرمودلي به معني آن‌خواهد بود كه اجراي طرح وزارت نيرو براي تبديل پشت‌بام‌ها به نيروگاه خورشيدي براي بسياري از شهرهاي بزرگ كشور كه بافت آپارتماني دارند دشوار خواهد بود.

وي همچنين با اشاره به امكان استفاده از انرژي خورشيدي براي تامين برق عمومي آپارتمان‌ها كه معمولا مشترك است گفت:‌ در آپارتمان‌ها افراد بايد با همديگر هماهنگ باشند و يا از سقف و حتي ديوار جانبي براي نصب سيستم فتوولتاييك استفاده كنند واين سيستم‌ها را در بالكن خانه‌ها نصب كنند.

مدير عامل سانا با تاكيد بر محدوديت سقف آپارتمان با توجه به گستردگي واحدها اظهار كرد: سقف آپارتمان مشترك است و بايد از آن استفاده مشترك شود. بنابراين هر جايي قوانين خاص خود را دارد.

آرمودلي در مورد فضاي مورد نياز براي نصب سيستم فتوولتاييك گفت: هر واحد براي نصب سيستم فوتوولتاييك نياز به 10 تا 12 متر مربع فضا براي 1.5 كيلووات دارد.

وي با اشاره به مناسب بودن شرايط تهران براي استفاده از انرژي خورشيدي و توليد برق از آن در مورد به كارگيري سيستم‌هاي فتوولتاييك در خانه‌هاي تهران، اظهار كرد: زمان به كارگيري اين سيستم‌ها در دراز مدت بسته به سياست گذاري ما در كار دارد. اگر در كشورمان ادامه هدفمندي‌ يارانه‌ها را انجام دهيم، در يك مقطعي قيمت انرژي در ايران با قيمت جهاني يكي مي شود و همان طور كه در تركيه و افغانستان اتفاق افتاد، استفاده از انرژي‌هاي نو توجيه پيدا مي كند.

وي ادامه داد: زماني كه سوخت براساس قيمت بين المللي عرضه مي‌شود استقبال از انرژي‌هاي نو نيز بيشتر مي‌شود چرا كه در توليد يك كيلووات ساعت حدود 200 تومان بيشتر هزينه مي‌شود و آن موقع است كه استفاده از سيستم فتوولتاييك توجيه پيدا مي‌كند.

مدير عامل سانا با اشاره به كاهش قيمت سيستم فتوولتاييك در دنيا به مرور زمان اظهار كرد: استفاده از سيستم فوتوولتاييك هنگام واقعي شدن قيمت‌ها و اجراي كامل هدفمندي‌ اتفاق مي‌افتد.

آرمودلي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به اين كه قدرت خريد مردم در ديگر كشورها بالا است و با ايران فرق دارد، دولت در اين زمينه كمكي نمي‌كند گفت:‌ دولت ما هستيم، سعي مي كنيم كه اين كار را انجام دهيم اما فعلا امكانش فراهم نشده است. وي با اشاره به معضلات مالي تصريح كرد: با حل مشكلات اميدواريم در آينده با وام دادن به مردم مانند كشور آلمان، انرژي‌هاي نو را به خانه‌هاي مردم بياوريم و برق را با قيمت بالاتر از مردم بخريم تا اين كار مقرون به صرفه شود.

مدير عامل سانا با اشاره به نصب نيروگاه‌هاي كوچك خورشيدي در برخي از نقاط كشور و عملكرد مثبت آن‌ها گفت: در مناطقي كه فاصله خيلي زيادي با شبكه برق دارند از انرژي‌هاي خورشيدي استفاده مي‌شود. براي مثال در برخي از روستاها كه بيش از 20 كيلومتر با شبكه برق كشور فاصله دارند و تعداد كم جمعيت باعث مي‌شود برق رساني از طريق شبكه مقرون به صرفه نباشد از سيستم فوتوولتاييك استفاده مي‌شود.

آرمودلي در مورد استفاده از سيستم‌هاي فوتوولتاييك در تهران گفت: در جاهايي كه شبكه موجود است نصب سيستم فوتوولتاييك روي سقف امكان‌پذير است. اما دولت اين كار را نمي‌كند. در كشور ما به خاطر پايين بودن قيمت برق ارائه شده از شبكه برق و قيمت بالاي سيستم‌هاي فوتوولتاييك، اين سيستم‌ها نصب نشده اما هرفردي مي‌تواند با نصب سيستم فوتوولتاييك از انرژي خورشيدي براي تامين برق خانه خود استفاده كند.

وي همچنين با اشاره به اين‌كه اگر حدود 5.5 ميليون تومان هزينه و سيستمي با ظرفيت 1.5 كيلووات نصب شود در يك دوره 50 روزه تقريبا به اندازه صد تا 150 كيلووات مصرف برق در طول دوره كاهش مي‌يابد، تصريح كرد: نمي‌دانم افزايش قيمت‌ها روي نرخ سيستم فتوولتاييك چه تاثيري بگذارد.

شرايط خاص اقتصادي اجازه نصب سيستم فتوولتاييك را نمي‌دهد

مدير عامل سانا گفت: در حال حاضر با توجه به پايين بودن قيمت برق اگر پول خود را در بانك بگذاريد واز سود آن هزينه برق را بدهيد ارزان‌تر است از اين كه سيستم فتوولتاييك نصب كنيد !

آرمودلي با تاكيد بر شرايط اقتصادي اظهار كرد: حرف استفاده از انرژي خورشيدي را براي شرايط الان بيان نمي‌كنيم بلكه در دراز مدت با بالا رفتن قيمت انرژي هر خانه‌اي در صورت داشتن نيروگاه خود، خانه‌اي خودكفا مي‌شود و مي تواند نياز اوليه‌اش را برطرف كند. بنابراين استدلال‌هاي استفاده از انرژي خورشيدي براي دراز مدت است تا سيستم فتوولتاييك را در اذهان جا بيندازيم و مردم بپذيرند كه چنين كاري را انجام دهند.

وي با اشاره به استفاده از انرژي خورشيدي در افغانستان و تركيه گفت: در اين كشورها قيمت برق بسيار بالاست بنابراين در خانه‌ها از سيستم فوتوولتاييك براي تامين برق استفاده مي‌كنند.

دولت كمك كند

مديرعامل سانا با اشاره به راهكارهاي فرهنگ سازي براي استفاده از انرژي خورشيدي در راستاي تامين برق گفت: يكي از راه‌ها اين است كه بخشي از هزينه سيستم فتوولتاييك را دولت بدهد و به مردم كمك كند. تلاش مي‌كنيم كه اين كار صورت بگيرد منتهي تا به حال اين موضوع جا نيفتاده است. چرا كه مشكلاتي در زمينه بودجه، اعتبارات و گرفتاري‌هاي مالي در صنعت برق وجود دارد.

آرمودلي ادامه داد: اگر يك روزي شود كه كارهاي فوق صورت گيرد همان كاري كه انجام مي‌شود كه در آلمان و ديگر كشورها صورت گرفته و مردم خود براي استفاده از اين سيستم‌ها اقدام مي‌كنند.

وي در پايان در مورد امكان نصب نيروگاه‌هاي خورشيدي در حاشيه شهرها براي تامين برق در سطح كلان، اظهار كرد: با توجه به هزينه‌هاي بالاي نيروگاه‌ها و وجود شبكه برق در شهرها اين كار امكان‌پذير نيست. بنابراين افراد بايد شخصا براي استفاده از سيستم‌هاي فتوولتاييك اقدام كنند.

جزييات طرح وزارت نيرو براي نيروگاه‌ كردن پشت‌بام‌ها!

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پيشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، نصب و استفاده از پنل‌های خورشیدی علاوه بر تاثيرگذاري در صرفه جویی هزینه های خانوار، در كاهش تلفات شبكه‌هاي برق بسيار موثر دانست. بهزاد با تشريح برنامه نصب پنل‌هاي خورشيدي براي مصارف خانگي كه به تازگی از سوی وزارت نیرو عنوان شده است، گفت: این طرح باید با حمایت و همکاری برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود تا مشترکان بتوانند با استفاده از تسهیلات، چنین پنل هایی را در پشت بام خانه‌های خود نصب کنند.

معاون وزیر نیرو افزود: تولید و استفاده از انرژي با نصب پنل‌های خورشیدی افزون بر اینکه به اقتصاد خانواده می‌کند، می‌تواند در کاهش پیک مصرف برق نیز موثر باشد. به گفته بهزاد نصب پنل‌هاي خورشيدي براي مصارف خانگي تقريباً در تمام نقاط كشور امكان‌پذير است. وي هزينه اوليه این پنل‌ها را حدود 60 ميليون ریال به ازای هر کیلووات عنوان کرد و ادامه داد: پنل‌هاي خورشيدي قابليت نصب بر روي پشت بام تمامی ساختمان ها را دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha