• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91092615348
  • خبرنگار : 71049

کنفرانس ایمنی هسته‌یی فوکوشیما

قائم مقام سازمان انرژی اتمی: آژانس موانع شرکت ایران در برنامه‌های ایمنی هسته‌یی را رفع کند

قائم مقام سازمان انرژی اتمی: آژانس موانع شرکت ایران در برنامه‌های ایمنی هسته‌یی را رفع کند

قائم مقام رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: بازنگری یک‌پارچه نظام ایمنی توسط آژانس در ایران در مارس 2010، فعالیت‌های نظام ایمنی هسته‌یی ایران را جهت اجرای استانداردهای مرتبط در نیروگاه بوشهر مورد تأیید قرار داده است.

قائم مقام رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: بازنگری یک‌پارچه نظام ایمنی توسط آژانس در ایران در مارس 2010، فعالیت‌های نظام ایمنی هسته‌یی ایران را جهت اجرای استانداردهای مرتبط در نیروگاه بوشهر مورد تأیید قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید شمس‌الدین بربرودی، قائم‌مقام رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنانی در کنفرانس ایمنی هسته‌یی فوکوشیما که از 25 الی 27 آذر در ژاپن برگزار شد ضمن قدردانی از دولت ژاپن برای برگزای کنفرانس مذکور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای حمایت ارزشمندش از سازماندهی این رویداد تبریک گفت.

وی هم‌چنین ابراز همدردی خود را برای حادثه تلخ و ویرانگر سونامی 11 مارس 2011 با مردم و دولت ژاپن یادآور شد.

بربرودی با اشاره به رشد جمعیت و تقاضای رو به رشد برای بهداشت، تغذیه و حق بشر برای زندگی با کرامت که به آغاز حرکت حال حاضر به سوی بهره‌برداری بهتر از انرژی هسته‌یی و کاربرد ایمن‌تر منابع پرتوزا برای مقاصد صلح‌جویانه منجر شده است اظهار کرد: فعالیت بیش از 440 نیروگاه هسته‌یی در حدود سی کشور برای تأمین سهم قابل توجهی از نیروی برق استفاده شده در پنجاه سال اخیر یک واقعیت غیرقابل انکار است. از این رو، دولت جمهوری اسلامی ایران، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی موظف به تولید 20000 مگاوات برق هسته‌یی شده است.

وی ادامه داد: تنها سه حادثه در نیروگاه‌های هسته‌یی "تری مایل آیلند" در ایالات متحده آمریکا، "چرنوبیل" در شوروی سابق و "فوکوشیما دایچی" در ژاپن در مقایسه با رخداد بلایای طبیعی متعدد، درگیری‌های نظامی و سایر حوادث در نیم قرن اخیر میران بالایی به شمار نمی‌آید، اما این امر منجر نمی‌شود آژانس و دولت‌های عضو از تعهد خود مبنی بر اجرای جدی تمامی تلاش‌های هماهنگ خود به منظور برآوردن لزوم ارتقاء ایمنی هسته‌یی در تمامی نقاط جهان برای جلوگیری یا کاهش تأثیر حوادثِ همراه با عواقب رادیولوژیک اجتناب کنند؛ به دلیل این‌که سانحه هسته‌یی مرز نمی‌شناسد و هر جا که روی دهد تأثیر آن در دیگر مناطق دیده خواهد شد.

قائم مقام رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مسئولیت‌پذیر NPT با فعالیت‌های هسته‌یی منحصراً صلح‌آمیز، دائماً میزان قابل توجهی از منابع خود را صرف ایمنی هسته‌یی کرده و متعهد است تلاش واقعی خود را در مسیر دست‌یابی به سطح مؤثر و کاملاً قابل اطمینانی از ایمنی برای فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌یی ادامه دهد.

وی با اشاره به تأثیرات حادثه فوکوشیما، گفت که "دولت جمهوری اسلامی ایران بر لزوم همکاری بین آژانس و دولت‌های عضو در خصوص برنامه‌های حال حاضر نیروگاه‌های هسته‌یی در جهت پیشبرد و ارتقاء سطح آموزشِ به روز و مناسب و تعلیم و بازآموزی اپراتورها و مسوولان نظام ایمنی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه بدون محدودیت یا تبعیضی از هر نوع تأکید دارد.

این مقام سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به حادثه هسته‌یی فوکوشیما تصریح کرد: با وجود تلاش‌های بسیاری که تاکنون صورت گرفته است، اما کار بسیار بیشتری لازم است. تلاش در جهت ارتقاء سطح آگاهی اجتماعی ساکنان در خصوص تأثیرات پرتودهی و دست‌یابی به آمادگی کامل به منظور بازگرداندن مردم به محل زندگی خود امری حیاتی است. تأثیرات زیست‌محیطی ناشی از این حادثه در شرف وقوع است. لازم است خط‌مشی و راهبردی مشخص برای مدیریت پسماند به منظور جمع‌آوری ذرات و مواد پرتوزا در اماکن موقت اتخاذ شود.

وی با اشاره به توسعه‌یافتگی ژاپن خاطرنشان کرد: با حمایت فوری پس از این حادثه اکثر مسائل ناشی از این حادثه حل شده‌ است. اما اگر این حادثه در هر جای دیگری روی داده بود با شرایط متفاوتی روبرو می‌شد؛ در آن صورت، جهان با وضعیت بسیار دشوارتری مواجه بود، بنابراین در این‌باره نیاز به یک اقدام بین‌المللی به دور از اهداف سیاسی ضروری است.

بربرودی به ماده 3 اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: آژانس از طریق توسعه استانداردهای ایمنی و کمک و همکاری فنی در چنین مساله‌ای نقش اساسی ایفا می‌کند. چنان‌چه در اساسنامه آمده این کمک و همکاری فنی نباید تحت تأثیرِ اهداف سیاسی قرار گیرد؛ متأسفانه اخیراً مشاهده شده است که دبیرخانه آژانس برخی موانع غیرقابل توجیه در مورد شرکت کارشناسان ایرانی در برنامه‌های آژانس در زمینه ایمنی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایجاد کرده است. همه ما می‌دانیم که ایمنی هسته‌یی از اهمیت جهانی برخوردار است؛ هر گونه غفلتی در ارائه خدمت در این رابطه می‌تواند به رویدادهای هسته‌یی خطرناکی با ابعاد بین‌المللی بیانجامد.

وی تاکید کرد: محدودیت‌های غیرقابل توجیهی که اخیراً توسط آژانس برای کشورم ایجاد شده است قطعاً در ادعای آژانس در اجرای بین‌المللی استانداردهای هسته‌یی نتیجه عکس خواهد داشت. چگونه می‌توانیم استانداردهای ایمنی هسته‌یی خود را در تأسیسات هسته‌یی ارتقاء دهیم در حالی‌که شاهد مانع‌تراشی بر سر مشارکت کارشناسان خود در کنفرانس‌های بین‌المللی، کارگروه‌ها و جلسات مرتبط هستیم که توسط آژانس برگزار می‌شود؟ بدون تردید، چنین رفتار غیرقابل توجیه و غیرمنطقی‌ در ایجاد اعتمادسازی دوجانبه بین دولت‌های عضو عواقب نامطلوبی خواهد داشت.

قائم‌مقام فریدون عباسی تصریح کرد: بر اساس قواعد مسلم حقوق بین‌الملل مثل قواعد مندرج در اساسنامه آژانس و موافقت‌نامه پادمان، هرگونه استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت غیرقانونی و ناعادلانه است. بنابراین هرگونه استناد به چنین قطعنامه‌هایی توسط آژانس و یا سایر حامیان جلسات آژانس بر خلاف قانون بوده و قابل پذیرش نیست. جالب اینجا است که حتی در چنین قطعنامه‌های غیرقانونی نیز، مثل عبارت بند 16 قطعنامه 1737، مساله ایمنی هسته‌یی به واسطه ماهیت خاص آن از محدودیت‌های تحمیلی شورای امنیت علیه دولت جمهوری اسلامی ایران مستثتی شده است.

وی با بیان این‌که دست‌یابی به سطح بالایی از ایمنی هسته‌یی در سطح بین‌المللی و حفظ آن به عنوان یک چالش اساسی، موضوعی است که برای دولت‌هایی که در آغاز برنامه‌ هسته‌یی خود هستند و دولت‌هایی که خواستارِ گسترش برنامه‌ خود هستند، دارای اولویت ویژه است اظهار کرد: فرصت بسیار مناسبی در کنفرانس حاضر برای حمایت از تلاش‌های جامعه بین‌المللی در کمک به آژانس در اجرای یکی از مهم‌ترین تعهدات اساسنامه‌ای خود در ایجاد یک طرح کاری علمی و فنی و دروس آموخته شده و نتیجه بررسی عمیق حادثه فوکوشیما دایچی فراهم آمده است.

به گزارش ایسنا، بربرودی گفت: جمهوری اسلامی ایران آگاه است که هر حادثه هسته‌یی، عمدی یا غیرعمدی، می‌تواند تبعات منطقه‌ای و جهانی در پی داشته باشد. در این زمینه، حفاظت از تأسیسات هسته‌یی در برابر حملات مسلحانه موضوع مهم دیگری برای ارتقاء ایمنی هسته‌یی در جهان تلقی می‌شود. کنفرانس عمومی آژانس طی قطعنامه 533 به اتفاق‌ آراء هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تأسیسات هسته‌یی در حال ساخت یا در حال کار را منع کرده است. یادآور می‌شوم که کنفرانس بازنگری NPT در سال 2010 از همه دولت‌های عضو می‌خواهد تا به این اصول متعهد باشند. این موضوع مهم در کنفرانس عمومی پنجاه و ششم نیز یادآوری شد.

قائم‌مقام رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران در راستای تحقق منافع ملی خود، کاربرد فن‌آوری هسته‌یی صلح‌آمیز را در برنامه‌های توسعه‌ای خود جای داده است و با استفاده از فنون و استانداردهای مهندسی توان ملی خود را در این زمینه ارتقاء بخشیده است. با افتخار اعلام می‌کنم با وجود تمامی تحریم‌های غیرقانونی و موانع خصمانه‌ای که طی سه دهه اخیر تحمیل شده است با مقاومت و تلاش‌های مثال‌زدنی ایرانیان و همکاری دولت طرف قرارداد، نیروگاه اتمی بوشهر با رعایت کامل استانداردهای آژانس وارد فاز اجرایی خود شد و آرزوی دیرینه ملت ما را جامه عمل پوشانید.

وی با بیان این‌که نیروگاه بوشهر پس از حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما راه‌اندازی شد و ارزیابی‌ها و آزمایشات اولیه ایمنی هسته‌یی صورت گرفت اظهار کرد: به منظور اجرای «طرح عملیاتی ایمنی هسته‌یی آژانس»، ارزیابی بیشتری انجام خواهد شد. دلیل اصلی ایجاد تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اصرار و تأکید دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران بر رعایت دقیق تمامی ابعاد ایمنی هسته‌یی بوده است، تا جامعه جهانی و به ویژه مردمی که نزدیک نیروگاه و در کشورهای حاشیه خلیج فارس ساکن هستند آرامش خاطر داشته باشند. این امر وامدار کار قابل تحسین و فوق‌العاده دانشمندان ایرانی در زمینه ایمنی هسته‌یی نظیر شهید دکتر شهریاری و شهید دکتر علی‌محمدی است.

این مقام سازمان انرژی اتمی یادآور شد که "با دعوت جمهوری اسلامی ایران، بازنگری یک‌پارچه نظام ایمنی توسط آژانس در ایران در مارس 2010 فعالیت‌های نظام ایمنی هسته‌یی ایران را جهت اجرای استانداردهای مرتبط در نیروگاه بوشهر مورد تأیید قرار داد. این تأیید صورت گرفته از سوی نهاد نظارت بر نظام ایمنی آژانس و گروهی متشکل از بلندپایه‌ترین مقامات ایمنی برخی از دولت‌های عضو یکی دیگر از نشانه‌های تعهد ایران به اعمال قواعد بین‌المللی ایمنی هسته‌یی است."

وی هم‌چنین اعلام کرد که "جمهوری اسلامی ایران رویه‌های قانونی الحاق به کنوانسیون ایمنی هسته‌یی را آغاز کرده است که هم اینک در جریان است."

بربرودی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از علم و فن‌آوری هسته‌یی بهره‌مند بوده و مصمم است قواعد ایمنی را به اجرا گذارد، با این انتظار که همه حقوقش شناخته شده و بتواند به تعهداتش عمل کند.

به گزارش ایسنا، در این کنفرانس عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات خارجه و ناصر راست‌خواه، رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌یی کشور و معاون سازمان انرژی اتمی شرکت داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha