استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر روی چشم، قلب و اعصاب، گفت: آخرین تحقیق نشان میدهد 35 درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند که بخش قابل توجهی از آن به دلیل آلودگی هواست.
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ابراهیم رضی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی در کارگاه تخصصی اینورژن که برای خبرنگاران برگزار شد با اشاره به اینکه هوای پاک باید 21 درصد اکسیژن و 78 درصد نیتروژن داشته باشد، گفت: هر انسان روزانه 15 تا 20 هزار لیتر هوای پاک نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا بر روی چشم، قلب و اعصاب تاثیرگذار است، افزود: آمارها نشان میدهد سالانه سه میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
این فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آسم یک زمانی آمارش زیر شش درصد بود، گفت: متاسفانه آخرین تحقیق نشان میدهد 35 درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند که بخش قابل توجهی از آن به دلیل آلودگی هواست. از سوی دیگر بر اساس آمارهای سال 2002 میلادی حدود 30 درصد کودکانی که آسم دارند، ناشی از تماس با گازهای محیطی بوده است.
وی با اشاره به پدیده نوظهور آسم ناشی از ترافیک، گفت: تحقیقات نشان میدهد خانههایی که در کمتر از 75 متری بزرگراههای اصلی واقعاند، کودکان ساکن در آنها از شانس بیشتری در ابتلا به آسم برخوردارند.
رضی از بالا بودن آمار بیماریهای قلبی و سکتههای زودرس در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه این آمار در کشور ما بسیار بالا رفته و امروزه حملات قلبی و مرگ ناشی از سکتههای قلبی و عمل بایپس در کشور ما بسیار شایع شده است.
نقش آلایندههای مختلف هوا در بروز بیماریها
وی به نقش آلایندههای مختلف در بروز بیماری اشاره کرد و گفت: گاز مونوکسیدکربن به عنوان یکی از آلایندههای هوا، موجب سردرد و سرگیجه و احساس خستگی و اختلال دید و اختلال تعادل میشود. از سوی دیگر مطالعات نشان داده است گاز دیاکسید نیتروژن به عنوان مهمترین آلاینده به جز تهدید مخاط، حلق و بینی بر روی دستگاه تنفسی نیز اثرگذار بوده و یکی از گازهایی است که در ایجاد آسم تاثیر مستقیم داشته و موجب تشدید اثر آلرژنها در ریه شده و مقاومت ریه را در برابر عفونت کاهش میدهد.
این فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه گاز اوزون در جو بالا بسیار مفید بوده و موجب جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش خورشید به سطح زمین میشود، افزود: این در حالی است که موجود این گاز در سطح زمین به عنوان آلاینده محسوب شده و موجب تشدید اثرات آسم و بیماریهای انسداد ریه میشود. از سوی دیگر گاز دیاکسید گوگرد نیز موجب انقباض راههای هوایی تنفسی میشود.
وی به تحقیقات انجام شده در خصوص سرطان ریه و آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در حالی که در موضوع سرطان ریه، سیگار حرف اول را میزند، اما 10.7 درصد از سرطانهای ریه در ارتباط با آلودگی هواست و این سرطان در دنیا به شایعترین سرطان خصوصا در کشورهای صنعتی تبدیل شده است.
رضی به فاکتورهای مرگ اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر فشار خون، مصرف سیگار، قند، ورزش نکردن، چاقی و کلسترول امروزه آلودگی هوا در شهرها به عنوان یکی از عوامل و فاکتورهای مرگ انسانها تبدیل شده است.
دولت مکلف به ارایه سالیانه گزارش آلودگی هوا در کشور شود
وزارت بهداشت آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا را اعلام کند
دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این کارگاه گفت: از مجلس انتظار می رود که از دولت بخواهد، هر ساله گزارش وضعیت آلودگی هوا در کشور را ارایه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته است و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش.
وی اظهار کرد: 15 سال سابقه قانون گذاری برای حل معضل آلودگی هوا وجود دارد، چنانچه در برنامه های دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه قوانینی برای حل این معضل وضع شده است و ما اکنون باید به وضعیت مناسب در این خصوص می رسیدیم و کیفیت هوای شهرهایمان مطابق با استانداردهای جهانی بود اما حال که همچنان با این معضل دست به گریبان هستیم مشخص نیست که چه کسانی باید پاسخگو باشد.
وی تاکید کرد: از نمایندگان مجلس انتظار می رود که حداقل یک ضمانت اجرایی برای قوانینی که خود تصویب می کنند در نظر بگیرند چرا که تنها در قوانین مربوط به آلودگی هوا گفته می شود که چه اقداماتی باید صورت گیرد ولی اگر این اقدامات صورت نگیرد چه اتفاقی می افتد؟! در واقع هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و کسی هم خود را موظف به پاسخگویی نمی داند.
رشیدی تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا تنها در روزهایی که این معضل حاد و بحرانی می شود، بر سر زبانها می افتد و به محض اینکه عید میرسد و بادی بر می خیزد ، معضل آلودگی هوا هم به باد فراموشی سپرده می شود تا سردی دوباره هوا و بحرانی شدن وضعیت.
وی خاطر نشان کرد: از مجلس انتظار می رود که از دولت بخواهد، هرساله گزارش وضعیت آلودگی هوا در کشور را ارایه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته است و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش. باید مشخص شود هر یک از ارگان ها و نهادها در راستای کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی را انجام داده و چگونه به وظایف خود عمل کرده اند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: همچنین این سوال باید مطرح شود که چرا وزارت بهداشت علی رغم اینکه آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا را منطبق با مدل ها و استانداردهای جهانی بررسی می کند نتایج این بررسی ها و آمارها را اعلام نمی کند؟ این حق مردم است که بدانند که به خاطر آلودگی هوا سالانه یا ماهانه چند نفر جان خود را در شهرها و کلان شهرهای کشور از دست می دهند.
وی همچنین با اشاره به قانون معافیت 5 ساله خودروها از مراجعه به مراکز معاینه فنی گفت: متاسفانه این قانون نیز قانونی غیر کارشناسی،غیر حرفه ای و نادرست بود که امید است نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح و بازنگری در این قانون اقدام کنند.
وی تصریح کرد: من در مجموع فرد خوش بینی هستم و معتقدم که در مسیر حل معضل آلودگی هوا، حرکت رو به جلو داریم اما این حرکت می تواند در طی 50 سال طی شود یا 5 سال و یا حتی کمتر و این بستگی به همکاری و عزم جدی مسئولان ذی ربط برای حل این معضل دارد.
رشیدی با بیان اینکه اگر نگاهی به وضعیت آلودگی هوا بین سال های 81 تا 82 بیاندازیم می بینیم نوع و میزان آلاینده ها با امروز متفاوت است گفت: در آن زمان میزان مونواکسید کربن در هوای تهران بیش از حد استاندارد و بالا بود به گونه ای که شاخص این آلاینده در روزهایی از سال بین 170،180 و حتی تا 237 می رسید اما امروز بیشتر شاهد آن هستیم که ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوای شهر بالا تر از حد استاندارد است.
وی در پایان تاکید کرد: طرح هایی محدودیت زا مانند طرح زوج و فرد کردن خودروها و... شاید در مواقع اضطراری بتوانند در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نقش داشته باشند اما در بلند مدت نه تنها تاثیر گذار نیستند بلکه پیامدهای نامناسبی نیز به دنبال دارند چنانچه طرح زوج و فرد نیز افزایش تردد موتورسیکلت ها و مالکیت خودرو ها را به دنبال داشت. در این میان برای حل معضل آلودگی هوا باید راه کارهای اصلی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت و خودروها، خروج خودروهای فرسوده و... به کارگیری شوند تا هوای شهرهای کشورمان به هوایی پاک و سالم تبدیل شود و این معضل برای همیشه از بین برود.
انتهای پیام


نظرات