• یکشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91112212979
  • خبرنگار : 71470

گزارش ایسنا از بازار روغن موتور

"نه" سازمان حمایت به شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور

"نه" سازمان حمایت به شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور

اگر در یکی دو ماه گذشته گذرتان به تعویض روغنی‌ها افتاده باشد حتما متوجه شده‌اید که دیگر از نام‌های معروف تولیدکنندگان روغن ایرانی که زرق‌ و‌ برق تبلیغات محیطی و رسانه‌ای آن‌ها مدام در تیررس دیدمان بود خبری نیست. تولید‌کنندگانی که دست به هر کاری می‌زدند تا از دیگر رقابای خود عقب نمانند؛ کارهایی مانند اسپانسری تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال ایران.

اگر در یکی دو ماه گذشته گذرتان به تعویض روغنی‌ها افتاده باشد حتما متوجه شده‌اید که دیگر از نام‌های معروف تولیدکنندگان روغن ایرانی که زرق‌ و‌ برق تبلیغات محیطی و رسانه‌ای آن‌ها مدام در تیررس دیدمان بود خبری نیست. تولید‌کنندگانی که دست به هر کاری می‌زدند تا از دیگر رقابای خود عقب نمانند؛ کارهایی مانند اسپانسری تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال ایران.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گویا چشم و‌هم‌چشمی در بین تولیدکنندگان روغن موتور همچنان رایج است و آنها به دنبال آن هستند تا از یکدیگر عقب نمانند. از این رو حدود دو ماه است که چهار برند معروف و با کیفیت تولید روغن موتور محصولی به بازار عرضه نمی‌کنند.

این عدم عرضه از زمانی شروع شده است که زمزمه افزایش قیمت روغن موتور به دلیل افزایش مواد اولیه تولید روغن موتور به میان آمد، اما با موافقت دستگاه‌های نظارتی مواجه نشد.

اما انگار این عدم تایید به مذاق برخی تولید‌کنندگان خوش نیامد و آنها برای مقابله با این موضوع محصولی برای فروش به واحد‌های تعویض روغن عرضه نمی‌کنند. به گفته یکی از مشتریان اگر از تعویض روغنی‌ها بخواهید که محصولات شرکت‌های مطرح داخلی را برای خودرو استفاده کنند به شما می‌گویند " تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت 50 درصدی هستند که سازمان حمایت با آن موافقت نکرده است و این تولیدکنندگان محصولی عرضه نمی کنند". لذا آنان محصولات درجه2 و 3 را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند و مشتریان با اعتماد به مسئولان تعویض روغنی‌ از این محصولات برای خودرو خود استفاده می‌کنند.

عدم عرضه بازار سیاه به وجود آورده است

در این رابطه رییس اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر تهران می‌گوید: دو ماه است که شرکت‌های بهران، ایرانول، سپاهان و پارس روغن موتور عرضه نمی کنند و از این رو بازار سیاه به راه افتاده است.

عباس سماواتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: شرکت‌های تولید روغن موتور به دنبال افزایش 50 درصدی قیمت محصولات خود هستند که مکاتباتی نیز صورت گرفته است اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این درخواست موافقت نکرده‌ است.

وی ادامه می‌دهد: درخواست این شرکت‌ها به دلیل افزایش قیمت روغن پایه ( لوکات) است که توسط شرکت نفت در اختیار آنان قرار می‌گیرد. به طوری که قیمت آن با 80 درصد افزایش روبرو شده است و با قیمت لیتری 1800 تومان به فروش می‌رسد. همچنین با افزایش قیمت دلار، قیمت افزودنی ها نیز گران شده است که تاثیر به سزایی بر قیمت روغن موتور خواهد داشت.

او خاطرنشان می‌کند: تولید‌کنندگان می‌توانند تبلیغات و هزینه‌های جانبی همچون سفرهای تبلیغاتی توزیع کنندگان خود را کاهش دهند تا هزینه تولید روغن موتور نیز کاهش یابد و به مصرف‌کنندگان فشاری وارد نشود.

رییس اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر تهران با اشاره به این که در این شرایط که کشور در تحریم به سرمی‌برد تولیدکنندگان نباید به دنبال افزایش قیمت آنچنانی باشند، بیان می‌کند: در دنیا بنزین گران تر از روغن است اما در ایران این رویه کاملا متفاوت است از این رو وقتی به بنزین یارانه تعلق می‌گیرد باید به روغن هم یارانه تعلق گیرد.

سماواتی یادآور می‌شود: بازار تنها کشش 20درصد افزایش قیمت را دارد و اگر قرار است افزایش قیمتی لحاظ شود بیش از 20درصد منطقی نیست.

انتهای‌ پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha