• جمعه / ۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92090100212
  • خبرنگار : 71431

یک پیشنهاد به رئیس جمهور

انجمن‌هایی برای حمایت از قربانیان اسیدپاشی تشکیل شود

انجمن‌هایی برای حمایت از قربانیان اسیدپاشی تشکیل شود

یک جامعه‌شناس خانواده، بدبینی و سوءظن را از مهمترین عواملی که سبب روی آوردن افراد به اسیدپاشی می‌شود خواند و افزود: افرادی که دست به این کار می‌زنند غالبا با اهداف انتقام‌جویانه طرف مقابل خود را قربانی می‌کنند.

یک جامعه‌شناس خانواده، بدبینی و سوءظن را از مهمترین عواملی که سبب روی آوردن افراد به اسیدپاشی می‌شود خواند و افزود: افرادی که دست به این کار می‌زنند غالبا با اهداف انتقام‌جویانه طرف مقابل خود را قربانی می‌کنند.

دکتر حسین آقاجانی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پرونده اسیدپاشی روی صورت معصومه‌عطایی که از سوی پدر همسرش انجام شد، گفت: به طور کلی مطالعه در بحث اسیدپاشی نشان می‌دهد که افرادی که دست به این کار زده‌اند غالبا با اهداف انتقام‌جویانه فرد مقابل را قربانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد نیز علاقه شدید میان طرفین سبب اسیدپاشی شده است،‌ افزود: گاهی علاقه یک طرفه یا اکراه یک طرف از طرف مقابل و علاقه شدید فرد دیگر به وی سبب چنین اتفاقاتی می‌شود.

آقاجانی با تاکید بر اینکه افرادی که در دوران زندگی کمتر مهارت‌های حل مشکل را آموخته‌اند سعی می‌کنند با استفاده از اسید مشکلات خود را حل کنند،‌ افزود: همین موضوع باعث می‌شود که با استفاده از این ماده سعی کنند زیبایی فرد مورد علاقه،‌ رقیب عشقی یا فردی که نسبت به وی کینه به دل دارند را از بین ببرند.

به گفته این محقق اجتماعی، بر اساس نتایج تحقیقات عمده افرادی که دست به اسیدپاشی زده‌اند دارای عواطف و احساسات خاصی هستند.

وی همچنین نقش مدرسه و خانواده را به عنوان دو رکن مهم در ارائه ‌آموزش به افراد و پیشگیری از چنین حوادثی مورد تاکید قرار داده و با بیان اینکه کارکرد دو نهاد خانواده و تعلیم و تربیت در جامعه امروز ضعیف شده است، ادامه داد: متاسفانه گاهی یاد نگرفته‌ایم که چگونه با مشکلات روبرو شده و در برابر آنچه باب میل ما نیست، تصمیم بگیریم.

آقاجانی با بیان اینکه در جوامع روستایی و کوچک کمتر پیش آمده که افراد دست به چنین اقداماتی بزنند به ایسنا گفت: در جوامع شهری افراد احساس تنهایی می‌کنند و گاهی به سبب همین موضوع به فردی اعتماد کرده اما در قبال واکنش مناسبی از طرف مقابل نمی‌بینند که این موضوع نیز در مواقعی سبب شده تا افراد دست به اسیدپاشی بزنند.

وی با اشاره به پرونده معصومه عطایی که از سوی پدر همسر سابقش مورد اسیدپاشی قرار گرفته نیز گفت: به طور کلی شخصیت اسیدپاشان قابل تحلیل و مطالعه است و می‌توان گفت که عمده اسیدپاشان تحت عواطف و احساسات خود دست به چنین اقداماتی زده‌اند و به نوعی جوگیر شده‌اند و در رابطه با پرونده معصومه عطایی نیز به نظر می‌رسد پدر شوهر وی تحت تاثیر عواطف و احساسات پسرش دست به این کار زده است.

آقاجانی با بیان اینکه در پرونده‌های اسیدپاشی عشق و حسادت توامان با یکدیگر دیده می‌شود،‌ گفت: ازدواج باید به سلامت خانواده کمک کند اما متاسفانه در برخی از ازدواج‌های امروزی مواردی از درگیری و نزاع بین زوجین دیده می‌شود که عده‌ای هم گمان می‌کنند این موارد به خاطر شدت علاقه است.

قربانیان اسید ازدواج متفاوتی دارند

این محقق اجتماعی با اشاره به تحقیقی که درباره قربانیان اسید انجام داده است،‌ اظهار کرد: این افراد غالبا از نظر نوع ازدواج متفاوت بوده‌اند و گاهی همین اختلافات سبب می‌شود تا فردی پس از ازدواج یا پس از شنیدن جواب رد در خواستگاری دست به اسیدپاشی بزند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: متاسفانه نتوانسته‌ایم فرهنگ همیاری،‌ تصمیم‌گیری،‌ معقول بودن و منطقی فکر کردن را به فرزندانمان منتقل کرده و مدرسه نیز در این زمینه یا کار نکرده یا کمتر آن را مورد توجه قرار داده که همین امر سبب بروز خشونت‌هایی در سطح جوامع،‌ محلات و خانواده‌ها شده و مواردی نظیر وقوع درگیری فیزیکی بین افراد نیز نشانه ‌آن است.

وی درباره مجازات‌هایی که برای عاملان اسیدپاشی باید در نظر گرفته شود عنوان کرد: دو نوع مجازات رسمی و غیررسمی وجود دارد که باید گفت قطعا مجازات‌های عرفی و غیررسمی محکم‌تر است، اما به طور کلی تمامی افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند باید محاکمه شوند.

آقاجانی بدبینی و سوء‌ظن را نیز از مهمترین عوامل گرایش افراد به اقداماتی نظیر اسیدپاشی و خشونت عنوان کرد.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی خانواده به رئیس‌جمهور

این جامعه‌شناس به رئیس‌جمهور پیشنهاد داد تا شورای عالی خانواده و مسائل مربوط به آن تشکیل شود و از این طریق مسائل مرتبط با خانواده‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه جای سوال دارد که چرا پدر همسر معصومه که باید به عنوان ریش‌سفید و پیر تجربه، وارد عمل می‌شد و دست به چنین اقدامی می‌زد،‌ تصریح کرد: باید نهادی از افراد معتمد تشکیل شده و درباره این موضوع دست به اقدامات فرهنگی بزنند.

انجمن‌هایی برای حمایت از قربانیان اسیدپاشی تشکیل شود

این محقق اجتماعی خواستار تشکیل انجمن‌هایی برای حمایت از قربانیان اسیدپاشی شد و به ایسنا گفت: در این انجمن‌ها علاوه بر اینکه می‌توان با پدیده اسیدپاشی مبارزه کرد، می‌توان قربانیان اسیدپاشی را نیز تحت حمایت قرار داده و شرایط درمان آنان را با هزینه‌های دولتی و خیران مهیا کرد.

به گفته این جامعه‌شناس، همچنین این انجمن‌ها می‌توانند جامعه را نسبت به مجازات‌هایی که در رابطه با عاملان اسیدپاشی وجود دارد، آگاه کنند.

سپردن فرزند معصومه به خانواده اسیدپاش غلط است

آقاجانی درباره ادعای مطرح شده از سوی معصومه عطایی مبنی بر گرفته‌شدن فرزندش از وی و تحویل او به خانواده همسرش نیز گفت: وقتی قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد بیانگر این است که مشکلی در آن وجود دارد، چرا که تحویل دادن فرزند به خانواده‌ای که مادرش را دچار چنین وضعیتی کرده کار نادرستی است حتی اگر آن خانواده، خانواده همسر قربانی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha