• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 92090906250

/ تهرانگردی‌های رئیس شورای پایتخت /

بازدید مسجدجامعی از "دولاب" و نجات یک زورخانه

بازدید مسجدجامعی از "دولاب" و نجات یک زورخانه

رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح جمعه این هفته مهمان منطقه 14 اتهران بود و از مکان‌هایی چون حسینیه محله عسگری دولاب، آستان مقدس چهل‌تن(ع)، مسجد‌جامع بقیه‌الله، حمام تاریخی محله دولاب، خانه استاد معین، آرامستان‌های تاریخی ارامنه و تبعید شدگان جنگ جهانی و زرتشتیان دیدن کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح جمعه این هفته مهمان منطقه 14 اتهران بود و از مکان‌هایی چون حسینیه محله عسگری دولاب، آستان مقدس چهل‌تن(ع)، مسجد‌جامع بقیه‌الله، حمام تاریخی محله دولاب، خانه استاد معین، آرامستان‌های تاریخی ارامنه و تبعید شدگان جنگ جهانی و زرتشتیان دیدن کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، خسروآبادی - مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و فرهادی - شهردار منطقه 14 در این تهران گردی رئیس شورای را همراهی می‌کردند و در هر محله تعدادی از اعضای شورایاری‌ها و معتمدان از وی استقبال می‌کردند.

تهرانگردی رییس شورای شهر پایتخت

مسجدجامعی در جریان بازدیدی که از حسینیه‌ امامزاده چهل‌تن و نیز حمام و زورخانه قدیمی محله دولاب داشت، گفت: حفظ بناهای تاریخی و فضای پیرامونی این اماکن به عنوان نشانه‌های هویتی منطقه ضروری است. برخی از بناهای این منطقه قدمت بیش از 500 سال دارند و باید به حفظ این بناها توجه ویژه داشته باشیم.

در ادامه این دیدارها احمد مسجد جامعی از حسینیه محله عسگری دولاب بازدید و با اهالی این محل به گفت‌وگو نشست. این حسینیه که قدمتی 150 ساله دارد، از حسینیه‌های قدیمی محله دولاب محسوب می‌شود که به گفتة اهالی سند آن بر سنگ‌نوشته‌ای موجود بوده است.

آستان مقدس چهل تن (ع) محلی بود که رئیس شورای اسلامی شهر تهران به آنجا رفت و ضمن زیارت از این بقعه، بر سر مزار شهدای گمنام حضور یافت و قرار شد طرح توسعه آستان چهل تن(ع) مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به مسائل فرهنگی و طرح توسعه این بقعه با حفظ هویت تاریخی آن حمایت شود.

در این دیدارها مقدر شد که با توجه به استقبال اهالی منطقه جانمایی و احیای دروازه تاریخی "دولاب" در همان مکان اصلی آن صورت گیرد. همچنین با توصیه رئیس شورای شهر، مقرر شد این کار با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی و با استفاده از عکس‌ها و مستندات تاریخی صورت پذیرد.

نجات حمام تاریخی که وسط طرح تعریض افتاده بود

قدیمی‌ترین مساجد این منطقه در ادامه برنامه بازدید مسجد جامعی بودند و یکی از این مساجد "مسجد بقیه‌الله" بود که گفته می‌شود بیش از 500 سال قدمت دارد و قدمت آن به پیش از صفویه برمی‌گردد، این مسجد که دارای طاق‌هایی متصل و کوتاه به سبک دوران صفوی داشت به سختی روزگار می‌گذراند و نیاز به رفع فرسودگی و توجه ویژه دارد.

مسجد جامعی در مورد نگهداشت و حفظ این مسجد گفت: اهمیت این بنا نسبت به بناهای دیگر کم نیست و باید حفظ و مرمت آن و آزادسازی فضای پیرامونی آن در اولویت‌ حفظ هویت تاریخی محله‌ای این منطقه قرار گیرد. این مسجد مرکز محلة دولاب است و باید مورد توجه و بازسازی قرار گیرد.

تهرانگردی رییس شورای شهر پایتخت

اما حمام تاریخی دولاب مقصد بعدی رییس شورای شهر تهران بود که در حال حاضر به زورخانه‌ای در حال تخریب تبدیل شده است. بنای این زورخانه قدمتی 400 ساله دارد اما در حال حاضر درون ان مخروبه‌ای بیش نیست و عکس‌های قدیمی و یادگاری که از نسل‌های پیشین این وززرخانه باقی مانده در انبوهی از لوازم انبارشده و غبار گیر کرده‌اند و نه دستی به آنها می‌خورد و نه کسی به یادآنهاست.

مسجدجامعی در این بازدید که تقریبا غیرمنتظره بود زمان زیادی را صرف کرد و ضمن بازدید از بخش های مختلف این زورخانه و تماشای تصاویر پهلوانان بنام تهران پای صحبت برخی از پیشکسوتان ورزش پهلوانی محل نشست.

در این دیدار تعدادی از اهالی محل و ورزشکاران از تصمیم شهرداری برای تخریب این بنای تاریخی گلایه کردند که با توصیة رئیس شورای اسلامی شهر تهران، قرار شد از تخریب این بنای تاریخی جلوگیری و نسبت به بازسازی و حفظ هویت آن اقدام شود.

رسیدن به وقت پخش نذری "سمنو"

اما در حاشیه دیدار از محله‌های قدیمی دولاب، مسجد جامعی از حسینیه انصار‌الحسین میان دولاب بازدید کرد. این دیدار همزمان با توزیع سمنوی نذری در محله و حضور جمع کثیری از مردم در ورودی حسینیه بود و رئیس شورای شهر را به پای دیگ بزرگ و با صفای سمنو کشاند.

تهرانگردی رییس شورای شهر پایتخت

اهالی این حسینیه ضمن ابراز خرسندی از حضور وی در محله دولاب، به سابقه 200 ساله این حسینیه اشاره و برای تعمیر و نگهداری و گسترش این حسینیه تقاضای کمک کردند که مسجد جامعی ضمن ابراز تمایل برای کمک به این حسینیه گفت: در صورت صحت سابقه این مکان از بازسازی آن حمایت خواهد کرد.

مسجد جامعی در جریان این بازدید به چند کودک حاضر در محله کمک کرد تا در شلوغی جمعیت سمنو بگیرند. رئیس شورای شهر به انتظار ایستاد و برای این نوجوانان سمنو گرفت و بعد به بازدید خود ادامه داد.

بازدید از خانه استاد معین و فوت همزمان همسر

خانه استاد معین، محل بعدی بازدید مسجد جامعی بود که حال تبدیل به موسسه فرهنگی غدیر شده است.

بلافاصله پس از بازدید رئیس شورای اسلامی شهر تهران، خبر رسید که خانم امیرجاهد - همسر استاد محمد معین دار فانی را وداع گفته است.

مسجد جامعی در جریان بازدید از این خانه تصریح کرد: بهتر است این خانه تنها به نام استاد معین باشد و مؤسسه فرهنگی غدیر به مکان مناسب‌تر و مجهزتری منتقل شود و فراهانی - شهردار منطقه نیز اعلا م کرد که محلی مناسب برای موسسه فرهنگی غدیر ساخته‌ایم که در حال حاضر مراحل نهایی را طی می کند و به محض تکمیل ساختمان آن، وسایل استاد معین به خانه بازگردانده و موسسه به محل جدید خود منتقل می‌شود.

مسجدی در دل آرامستان ارامنه

قبرستان ارامنه محل بعدی دیدارهای رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. وی با حضور در این مکان و پاسداشت یاد درگذشتگان و بزرگان و مشاهیر اقلیت‌های مقیم ایران اظهار داشت: این مکان‌ها در صورت ساماندهی و بازسازی، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح باشد.

مسجد‌جامعی ضمن بازدید از چهار قبرستان تاریخی این منطقه گفت: باید برای این مکان‌ها طرح مناسبی پیش‌بینی کرد. چند کشور مهم مثل روسیه، آلمان، ایتالیا، لهستان و ارمنستان در این آرامستان ها نمادهایی از فرهنگ و تمدن خود را دارند که از این حیث نقطه ویژه‌ای برای تهران محسوب می‌شود.

تهرانگردی رییس شورای شهر پایتخت

وی پیشنهاد کرد که اگر قرار است تالار یا سالن بزرگی برای همایش‌های بین‌المللی در تهران ساخته شود این منطقه یکی از مناسب‌ترین مناطق است زیرا به لحاظ تبارشناسی و گردشگری مورد توجه غیر‌ایرانی‌ها و به ویژه مسیحیان و مردم چند کشوری است که هموطنانشان در این آرامستان‌ها آرمیده‌اند.

نکته قابل توجه در این بازدید وجود بنایی شبیه مسجد در دل قبرستان قدیمی ارامنه بود. این مسجد به درخواست زنی ارمنی که با مرد مسلمانی ازدواج کرده بود و دوست داشت در کنار همسرش آرام بگیرد ساخته شده بود. این زوج و دخترشان از ساکنان قدیمی این قبرستان بودند.

قبرستان زرتشتیان و قصر فیروزه‌ای که دیگر نیست

احمد مسجد جامعی همچنین به گورستان زرتشتیان رفت و بر مزار برخی از بزرگان زرتشتی و شهدای این آیین حاضر شد و در این بازدید قرار شد با همکاری شهرداری منطقه و سازمان زیباسازی شهر تهران، نمادی برای پاسداشت شهدای زرتشتی در این مکان یا مکان مناسب دیگری نصب شود.

تهرانگردی رییس شورای شهر پایتخت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با متولیان آرامستان و املاک همجوار و فضایی که در باغی با عنوان "قصر فیروزه" معروف بود ، برای هرگونه همکاری در زمینه بهبود فضای سبز و ایجاد پل هوایی در آن محل قول همکاری داد و از شهردار منطقه خواست تا پیگیر این موضوعات باشد.

محدوده اطراف آن آرامستان و شهرک نزدیک آنجا به نام " قصر فیروزه معروف است که در واقع نام قصری با همین عنوان در دوره قاجار بوده که گفته می‌شود در اثر سبل از بین رفته است و در حال حتاضر تنها نامی از آن و پایه‌های ستون‌های کلاه فرنگی اش باقی مانده است.

مسجدجامعی در ادامة این برنامه از موزه فرهنگ و هنر که به همت یکی از اهالی خوش‌ذوق گردآوری و با حمایت شهرداری منطقه در یکی از مجموعه‌های فرهنگی مستقر شده است بازدید کرد. وی همیچنین از مجموعه ورزشی شهید عبدالحسین شیرازی نیز دیدار کرد و با تعدادی از پیشکسوتان ورزش محل صحبت کرد وگلایه‌های آنها را شنید و ورزشکاران حاضر درخواست کردند که در حاشیة این مجموعه ورزشی یک رختکن تعبیه شود.

پای درس و سفره استاد اخلاق

رییس شوریا شهر تهران ظهر جمعه ناهار را مهمان حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی از علمای بنام این محل بود و در این دیدار صمیمانه، این استاد اخلاق دقایقی درباره سیره امام سجاد(ع) سخن گفت.

وی با ابراز خرسندی از دیدارهای رئیس شورای شهر از محلات تهران گفت: این کار خوبی است که مسئولان از نزدیک به برخی امور نظارت داشته باشند.

تهرانگردی رییس شورای شهر پایتخت

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با اشاره به تبعات نفاق در جامعه اظهار داشت: مردم از بگو مگوها خوششان نمی‌آید چون ایجاد نفاق می کند و این برای جامعه خوب نیست. نقد باید منصفانه باشد. نقدهای امروزی حالت انتقام گرفته‌ و از حالت سازندگی خود خارج شده‌اند.

وی همچنین به وظیفه رسانه‌ها اشاره و تاکید کرد: رسانه ها مواظب باشند وحدت را از جامعه نگیرند. مطالب اگر واقعی و نقد درست باشد ایرادی ندارد. اما اگر بخواهند تحلیل نابجا داشته باشند انتقام می‌شود و اثر منفی می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، برنامه‌های "تهران‌گردی" رییس شورای شهر تهران حدود هفت هفته است که به طور مستر صبح‌های جمعه انجام می‌شود و هر هفته منطقه یا محله‌ای از تهران را مورد بازدید قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha