• یکشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93040100345
  • خبرنگار : 71129

سازمان ملل نسبت به سربازگیری کودکان عراقی توسط شبه‌نظامیان هشدار داد

سازمان ملل نسبت به سربازگیری کودکان عراقی توسط شبه‌نظامیان هشدار داد

مقام‌های ارشد سازمان ملل نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت یک میلیون بی‌خانمان در عراق به ویژه کودکان ابراز داشته و اعلام کردند: گزارش‌ها از به خدمت گرفتن کودکان توسط شبه‌نظامیان و تروریست‌ها حکایت می‌کند.

مقام‌های ارشد سازمان ملل نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت یک میلیون بی‌خانمان در عراق به ویژه کودکان ابراز داشته و اعلام کردند: گزارش‌ها از به خدمت گرفتن کودکان توسط شبه‌نظامیان و تروریست‌ها حکایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، لیلا زروقی، نماینده با کی مون، دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه در بیانیه‌ای گفت: ما اطلاعات و گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از به خدمت گرفتن کودکان عراقی در درگیری‌های خصمانه دریافت کرده‌ایم.

دفتر وی این مساله را تایید کرد که پسربچه‌های زیر سن قانونی مسلح شده و در ایست‌ها و پست‌های بازرسی به خدمت گرفته می‌شوند و در برخی موارد از آن‌ها به عنوان عاملان انتحاری استفاده می‌شود.

کودکان عراقی القاعده

گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و سازمان‌های متاثر از آن در گزارش سالانه بان کی مون جزو گروه‌های تروریستی هستند که از کودکان در عملیات مسلحانه استفاده کرده و آن‌ها را به خدمت می‌گیرند. این تروریست‌ها به مدارس و بیمارستان‌ها حمله می‌کنند.

در سال 2013، سه کودک در هر روز حمله کشته می‌شوند که دو برابر تعداد کودکان کشته شده در سال 2012 است.

دفتر این مقام مسئول سازمان ملل همچنین ادامه داد: موج اخیر حملات خصمانه حتی باعث بالا رفتن تعداد تلفات و قربانیان در میان کودکان، افزایش افراد بی‌خانمان یا جداافتادگان از خویشاوندانشان شده است.

ژاکلین بادکوک، هماهنگ کننده امور بشردوستانه، اسکان سازمان ملل در این باره گفت: درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در عراق و جو خشونت‌بار و افراطی احتمالا دسترسی به کمک‌های بشردوستانه برای افراد بی‌خانمان را در مناطق تحت کنترل تروریست‌های مسلح محدود می‌کند. من به تمام طرف‌های درگیر تاکید دارم تا اجازه دسترسی مردم در نواحی درگیر را به کمک‌های بشردوستانه بدهند. تعداد زیادی نیازمند آب آشامیدنی، غذا، توالت صحرایی و چادر هستند. نگرانی‌هایی درباره حمایت از آن‌ها وجود دارد و گزارش‌هایی از خشونت‌های جنسی در میان بی‌خانمان‌ها منتشر شده است.

وی افزود: 25 هزار تن همچنان در موصل مانده‌اند در حالیکه 200 هزار تن به دوهوک گریخته و 100 هزار تن هم در اربیل هستند.

بنابر گزارش آژانس آوارگان سازمان ملل تخمین زده می‌شود که تاکنون یک میلیون تن مجبور شده‌اند از منازل و شهرهای درگیر ناآرامی خارج شوند.

آدریان ادواردز، سخنگوی این آژانس در ژنو گفت: نیازها و کمک‌های بشردوستانه برای بی‌خانمان‌های عراقی روبه افزایش است. تمرکز عملیات کمک‌رسانی ما هم‌اکنون به مناطق شمال عراق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha